Gå til innhold

Jeg synes jeg er en taper på alle områder, og nå er jeg gammel. fikk ikke til det jeg ville

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

31000 i netto i mnd

Anonymkode: c18a4...71c

Vel, du kan velge om du vil se på alle som har mer enn deg og bruke livet ditt på å misunne dem og føle deg som en taper.

Eller du kan se på hvor mye penger du faktisk har sett i forhold til veldig mange andre, og få det beste livet du kan utfra dine forutsetninger.

Anonymkode: 15a3c...e08

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
frosken skrev (1 minutt siden):

Hva mener du med det?

Du eller noen skrev «alle kan ikke tjene mer enn de fleste» eller no sånt. Da er det vel tatt utgangspunkt i gj.snitt

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du eller noen skrev «alle kan ikke tjene mer enn de fleste» eller no sånt. Da er det vel tatt utgangspunkt i gj.snitt

Det var ikke jeg som skrev det. 

Med en netto månedslønn på ca 31 000, så har du vel ca 500 000 i årslønn. Da har du en inntekt som ligger noe under gjennomsnitt og median for din aldersgruppe. Samtidig har du ikke gjeld og en del egenkapital. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 15.11.2025 den 19.39):

Og hvorfor strever mange med det? Hva gikk galt de siste årene? 
Ganske tåpelig er det ikke? Man bruker hele livet på å jobbe og så har man mer når man først er pensjonist og ikke har like stor grunn og kanskje lyst til å gjøre mye av det man ønsker som ung.

Strever med å kjøpe bolig mener du? Vel, det er konsekvensen av en nyliberal politikk på 80-tallet som har gjort bolig til det fremste investeringsobjektet på markedet, i kombinasjon med en økning av antall single husholdninger, og forventninger om at man skal starte boligkarrieren med en snerten tre-roms i sentrum.

Ellers tror jeg det er mange som opplever å ha det trangt som pensjonist også, som har både tid og lyst til å fylle tiden med ting som koster mer enn lommeboka gir mulighet til. Spesielt tøft er det for det stadig økende antallet single husholdninger der også.

Jeg skjønner at det neppe vil gjøres stort for å avhjelpe single husholdninger ettersom alt for tiden handler om å pøse på med penger til barnefamilier i håp om at unge får flere barn. Jeg tviler imidlertid på at de siste tiltakene funker spesielt bra. 

Endret av Kayia
AnonymBruker
Skrevet
Kayia skrev (På 14.11.2025 den 11.48):

Jeg er enig med @Grendel her. Du er langt fra den eneste med inntekt på 600.000 NOK uten egeneid bolig på din alder. Å være 34 og definere seg som taper med 600.000 i inntekt framstår - for meg - noe umodent, sutrete og ureflektert faktisk. Det første du bør gjøre er derfor å justere forventningene dine, og samtidig erkjenne at du selv må legge inn litt innsats før du begynner å klatre yrkesmessig. Dernest bør du legge en plan for sparing, og akseptere at det blir litt smalhans noen år før du får råd til å kjøpe din føste bolig. Vurder også om du kan kjøpe noe sammen med en eller flere første gang - svært mange strever med å kjøpe bolig alene i dag.

Det er ikke sikkert dette stemmer for deg, men det virker for meg som at mange fra din generasjon tenker, forventer og faktisk tror at de skal bli rike - gjerne lett og kjapt, eller at de bli ledere rett etter endt skoleslutt. Det virker også som mange av dere selv vurderer egen kompetanse som mye høyere enn det vi rundt dere tenker. Det blir en kraftig mismatch på tvers av generasjonene her.

Dette gjelder ikke direkte for deg, men i min jobb har jeg tatt i mot 4-klasse internshipstudenter fra universitetet i halvårige prosjektengasjement de siste årene. Halvparten av disse ville jeg  a l d r i  ansatt etter endt prosjektperiode, og dette handler ikke om at de på sikt kunne blitt bra, men at jeg tror det ville blitt en kamp å få dem dit. Mange av dem overforventer, i kombinasjon med en ganske så oppblåst selvtro, og min opplevelse er at dette står i vegen for at de skal kunne lære og erfare slik at de kan bli gode for vår organisasjon. Mange av dem - faktisk langt over halvparten - framstår som besserwissere, er lett krenkbare og ganske selvhøytidelige, og de krever langt over det de er villige til å gi. Ikke er de spesielt gode på å bygge fellesskap i en organisasjon heller, de forventer at andre skal gjøre dette - det er liksom ikke deres ansvar. Jeg hører samme erfainger blant mine venner i lederposisjoner/ med personalansvar, og vi er litt på leit etter hvordan vi skal bygge kultur på tvers av generasjonene uten at vi ler eller hever øyebrynene av hverandre. 

Med det sagt må jeg også si at mange er helt supre, og feks hos oss fikk vi en ny kollega på din alder for et drøyt år siden som er helt nydelig. Slike er det det selvfølgelig også mange av. Det han gjør - som studentene jeg refererte til ikke gjør - er å være generelt hyggelig, tilstede og arbeidssom, villig til å gå gradene, ta oppgaver på vegne av fellesskapet, lytte og lære, og er generelt på tilbudssiden. For å si det sånn - han får stadig nye oppgaver med mer ansvar, og var en av dem som ble løftet litt ekstra i lønnsoppgjøret i år. 

Litt på siden, men mange av de yngre som ekspederer i butikker nå er sure og lite serviceminded, mye går visst på dagsformen. Rart de får jobb. Andre igjen er supre, profesjonelle og trivelige.

Anonymkode: 53447...29d

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Litt på siden, men mange av de yngre som ekspederer i butikker nå er sure og lite serviceminded, mye går visst på dagsformen. Rart de får jobb. Andre igjen er supre, profesjonelle og trivelige.

Anonymkode: 53447...29d

Jeg har faktisk også lagt merke til en endring enkelte steder, også innenfor typiske serviceyrker. Blir spesielt overrasket der, det virker som jeg plager dem når jeg tross alt ønsker å kjøpe noe av dem. Men som du sier - de fleste er profesjonelle, blide og flinke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.11.2025 den 19.39):

Og hvorfor strever mange med det? Hva gikk galt de siste årene? 
Ganske tåpelig er det ikke? Man bruker hele livet på å jobbe og så har man mer når man først er pensjonist og ikke har like stor grunn og kanskje lyst til å gjøre mye av det man ønsker som ung.

Det er tusen grunner, men de siste årene er det noe høyere rente og at det er dyrere å bygge ut. Dyrere materialer og stadig høyere krav til bygg.

Befolkningen i og rundt  byene øker og flere bor alene.

Man skulle tro byggeindustrien gjorde det godt når hus er så dyre, men de taper penger og går konk. Det er i alle fall ikke de som stikker av med pengene.

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
Kayia skrev (På 18.11.2025 den 9.21):

Strever med å kjøpe bolig mener du? Vel, det er konsekvensen av en nyliberal politikk på 80-tallet som har gjort bolig til det fremste investeringsobjektet på markedet, i kombinasjon med en økning av antall single husholdninger, og forventninger om at man skal starte boligkarrieren med en snerten tre-roms i sentrum.

Forventer ingen 3 roms i sentrum. 

Ellers tror jeg det er mange som opplever å ha det trangt som pensjonist også, som har både tid og lyst til å fylle tiden med ting som koster mer enn lommeboka gir mulighet til. Spesielt tøft er det for det stadig økende antallet single husholdninger der også.

hvorfor er det tøffere for single? jeg synes barn høres ut som en grusom utgift. Lommeboken forteller vel hva tiden til hver enkelt er verdt…

Jeg skjønner at det neppe vil gjøres stort for å avhjelpe single husholdninger ettersom alt for tiden handler om å pøse på med penger til barnefamilier i håp om at unge får flere barn. Jeg tviler imidlertid på at de siste tiltakene funker spesielt bra. 

AnonymBruker
Skrevet
frosken skrev (På 15.11.2025 den 19.51):

Det var ikke jeg som skrev det. 

Med en netto månedslønn på ca 31 000, så har du vel ca 500 000 i årslønn. Da har du en inntekt som ligger noe under gjennomsnitt og median for din aldersgruppe. Samtidig har du ikke gjeld og en del egenkapital. 

hadde 44.000 på lønnsslippen nå. mulig jeg tjener bedre en jeg tror. jeg har 22% av 2.7 mill.. 

Skrevet
27 minutes ago, AnonymBruker said:

hadde 44.000 på lønnsslippen nå. mulig jeg tjener bedre en jeg tror. jeg har 22% av 2.7 mill.. 

Du må vel vite hva du tjener.

Anonymkode: c9a5b...bd1

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Du må vel vite hva du tjener.

Anonymkode: c9a5b...bd1

lønnslippen er aldri lik. Men den har ligget på 31000, men denne gangen 44000. Men det er nok fordi jeg blir en del overtid.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

hvorfor er det tøffere for single? jeg synes barn høres ut som en grusom utgift. Lommeboken forteller vel hva tiden til hver enkelt er verdt…

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med siste setning, men de to første kan jeg kommentere på.

Er man alene har man gjerne like høye utgifter til feks strøm, bredbånd- og TV-abbonement, strømmetjenester, kommunale avgifter, eiendomsskatt og lån/avdrag/evt felleskostnader/evt husleie for å nevne noen, og dette må dekkes inn av en person i et singelhushold, uten at prisen er tilpasset forbruket/ antall beboere. Utgiftene jeg nevner her øker nemlig ikke om man er to, men er relativt like uavhengige antall beboeree, men er man derimot to deles utgiften på begge. 

Det er for øvrig fint mulig å være singel med barn, og da er ståa enda værre.

Årsaken til at dette ikke endres i statsbudsjettet handler om at det er tverrpolitisk enighet i at det ikke skal "premieres" å være singel, men belønnes å være sambo/par. Noen partier legger (samfunns)økonomiske begrunnelser til grunn, mens andre, feks KrF, funderer dette i verdipolitiske argumenter. Tverrpolitisk er det dessuten enighet i at sjansen for å få barn øker med å være i et forhold, og dette i seg selv legger føringer for familiepolitikk framfor singelhusholdspolitikk. Og alle partier vet at det må være et mål at kvinner føder flere barn enn i dag, og det å redusere allerede lave barnehagekostnader flatt innføres fordi politikerne tror at da vil enda flere føde enda flere barn. Jeg tror ikke på dette, men tror derimot at fleksibilitet og bemanning er viktigere for foreldre med barn i barnehagealder og småskole. Jeg mener derfor at dette er penger ut av vinduet.

Endret av Kayia

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...