Gå til innhold

Inteligente mennesker er mere bekymra enn andre


Gjest (ikke undertegnet)

Anbefalte innlegg

Gjest (ikke undertegnet)

Jeg har inntrykk av at inteligente personer er mere bekymra enn andre, fordi de reflekterer mere og blir mere obs. på alt som kan skje galt. De som er litt dummere tenker ikke så langt at de er klar over evt. konsekvenser.

Hva er din mening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette var et veldig dypt og reflekterende innlegg, noe som tyder på at du tenker mye, er intelligent, samt veldig bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at det er personligheten og kanskje også miljøet som avgjør om en person er av den bekymringsfulle typen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pirrka

Intelligente menneske er bekymra over meir intelligente ting enn dumme menneske. Det er f.eks. meir intelligent å bekymre seg over drivhuseffekten enn over E-stoff i tobakk.

Jepp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest (ikke undertegnet)

Din påstand samsvarer verken med det jeg har lest eller det jeg har erfart. Heller tvert i mot.

Jeg mente iq og ikke eq. Er du fremdeles uenig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel...

Selv er jeg fullstendig klar over farene ved "farlige" ting, men er intelligent nok til å innse at ting neppe vil innebære mindre fare fordi jeg bekymrer meg, og derfor lar jeg heller være å bekymre meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martine

Jeg tror tvert i mot, "dumme" mennesker skiller ikke så lett mellom relevant og irrelevant, og blir redd for ting som det statistisk sett er ekstremt liten sjanse for at de skal bli utsatt for (gjerne så redd at det begrenser handlefrihetene deres, ikke tør å gå ut osv), mens"smarte" mennesker ser hva som er reelt farlig, og skiller også mellom det det går an å beskytte seg mot og det man bare må leve med/ finne seg i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Jeg tror tvert i mot, "dumme" mennesker skiller ikke så lett mellom relevant og irrelevant, og blir redd for ting som det statistisk sett er ekstremt liten sjanse for at de skal bli utsatt for (gjerne så redd at det begrenser handlefrihetene deres, ikke tør å gå ut osv), mens"smarte" mennesker ser hva som er reelt farlig, og skiller også mellom det det går an å beskytte seg mot og det man bare må leve med/ finne seg i.

Hvis en er livredd for noe som er irrasjonelt som f.eks å sette seg i et fly, så har man heller et psykisk problem. Det har ikke noen ting med inteligens å gjøre.

Noe annet er det at bekymringer kanskje hemmer evnen til konsentrasjon og hukommelse, mens evnen til å være smart absolutt ikke hemmes. En tenker mere når en er bekymret og bruker den derfor mere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikkenå

Din påstand samsvarer verken med det jeg har lest eller det jeg har erfart. Heller tvert i mot.

Jeg vet at jeg har høy IQ.

I det siste har jeg ligget mye og bekymret meg fordi jeg var redd barna mine ikke skulle få barnehageplass.

Det stemte, de fikk ikke barnehageplass. Og jeg får problemer med jobben.

Nå hjalp det lite å bekymre seg. Men det viste seg altså at tankegangen min var logisk nok.

På denne måten bekymrer jeg meg stadig for problemer det er sannsynlig vil oppstå, som jeg ikke er i stand til å gjøre noe med selv. Det jeg har kontrollen med, det bekymrer jeg meg derimot ikke over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at jeg har høy IQ.

I det siste har jeg ligget mye og bekymret meg fordi jeg var redd barna mine ikke skulle få barnehageplass.

Det stemte, de fikk ikke barnehageplass. Og jeg får problemer med jobben.

Nå hjalp det lite å bekymre seg. Men det viste seg altså at tankegangen min var logisk nok.

På denne måten bekymrer jeg meg stadig for problemer det er sannsynlig vil oppstå, som jeg ikke er i stand til å gjøre noe med selv. Det jeg har kontrollen med, det bekymrer jeg meg derimot ikke over.

Hva så? Det går fint an å bekymre seg og være intelligent. Det går også fint an å være dum og bekymret samtidig. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke så smart akkurat

Jeg vet at jeg har høy IQ.

I det siste har jeg ligget mye og bekymret meg fordi jeg var redd barna mine ikke skulle få barnehageplass.

Det stemte, de fikk ikke barnehageplass. Og jeg får problemer med jobben.

Nå hjalp det lite å bekymre seg. Men det viste seg altså at tankegangen min var logisk nok.

På denne måten bekymrer jeg meg stadig for problemer det er sannsynlig vil oppstå, som jeg ikke er i stand til å gjøre noe med selv. Det jeg har kontrollen med, det bekymrer jeg meg derimot ikke over.

Er du sikker på at du har høy iq? Det høres ikke sånn ut.

Jeg har i allefall ikke noe særlig høy iq, den ligger vel på normalen regner jeg med, kanskje jeg til og med er litt mindre smart, men jeg har også bekymret meg for det samme som det du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikkenå

Er du sikker på at du har høy iq? Det høres ikke sånn ut.

Jeg har i allefall ikke noe særlig høy iq, den ligger vel på normalen regner jeg med, kanskje jeg til og med er litt mindre smart, men jeg har også bekymret meg for det samme som det du har.

Om jeg er smart vet jeg ikke, men...

Jeg har høy IQ ifølge IQ-tester. Og jeg har alltid vært svært skoleflink, i alle slags teorifag. Videre er jeg god til problemløsning (f.eks i matematikk).

Jeg vet at dette ikke nødvendigvis sier at jeg er "glup", men høy IQ tror jeg ganske sikkert at jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...