Gå til innhold

Inteligente mennesker er mere bekymra enn andre


Gjest (ikke undertegnet)

Anbefalte innlegg

Om jeg er smart vet jeg ikke, men...

Jeg har høy IQ ifølge IQ-tester. Og jeg har alltid vært svært skoleflink, i alle slags teorifag. Videre er jeg god til problemløsning (f.eks i matematikk).

Jeg vet at dette ikke nødvendigvis sier at jeg er "glup", men høy IQ tror jeg ganske sikkert at jeg har.

Greit nok, jeg tror deg. Hvorfor må du droppe nicket for å tilstå det forresten? Jeg har også høy iq og synes ikke det er flaut..

Men tror du virkelig ikke at en "dum" person kan være bekymret også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest HALLO I LUKEN?

Jeg tror tvert i mot, "dumme" mennesker skiller ikke så lett mellom relevant og irrelevant, og blir redd for ting som det statistisk sett er ekstremt liten sjanse for at de skal bli utsatt for (gjerne så redd at det begrenser handlefrihetene deres, ikke tør å gå ut osv), mens"smarte" mennesker ser hva som er reelt farlig, og skiller også mellom det det går an å beskytte seg mot og det man bare må leve med/ finne seg i.

Så du mener nå at de som ikke tør å gå ut dvs. å ha angst/psykisk sykdom er dummere enn andre,da er du nok helt på jordet selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Juliana

Så du mener nå at de som ikke tør å gå ut dvs. å ha angst/psykisk sykdom er dummere enn andre,da er du nok helt på jordet selv...

For det første trekker du helt andre slutninger enn Martine gjør (hun sier at dumme mennesker kan bli begrenset av irrasjonell engstelse, ikke at irrasjonelt engstelige mennesker er dumme). For det andre, jeg antar at hun ikke snakker om sykdom, men friske folk som lar være å gjøre ting de har lyst til, på grunn av at de har lest om et tenkelt tilfelle av overfall, brann, lynnedslag etc.

Mens det som virkelig tar livet av en stor gruppe mennesker (kjøre bil uten sikkerhetsutstyr til barn, røyke, spise veldig fett osv) fortsetter de med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din påstand samsvarer verken med det jeg har lest eller det jeg har erfart. Heller tvert i mot.

Ph.D i psykologi, Goleman fra Harvard, har skrevet en bok som handler om emosjonell inteligens . Han skriver også en del om iq i boken. Han skriver bl.a "Den rene typen kvinner med høy iq har den intelektuelle selvtilliten man kunne forvente, de er dyktige til å uttrykke sine egne tanker, de er opptatt av intelektuelle spørsmål og har et vidt spekter av intelektuelle og estetiske interesser. De har også en tendens til å være innadvendte, de er tilbøyelige til å være engstelige, gruble over ting og få skyldfølelse, og de nøler med å gi åpent uttrykk for sitt sinne (selv om de gjør det indirekte)."

Her skriver han i hvertfall at det for kvinner med høy iq har tendenser til å være engstelige. Det er vel det samme som å være bekymra ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ph.D i psykologi, Goleman fra Harvard, har skrevet en bok som handler om emosjonell inteligens . Han skriver også en del om iq i boken. Han skriver bl.a "Den rene typen kvinner med høy iq har den intelektuelle selvtilliten man kunne forvente, de er dyktige til å uttrykke sine egne tanker, de er opptatt av intelektuelle spørsmål og har et vidt spekter av intelektuelle og estetiske interesser. De har også en tendens til å være innadvendte, de er tilbøyelige til å være engstelige, gruble over ting og få skyldfølelse, og de nøler med å gi åpent uttrykk for sitt sinne (selv om de gjør det indirekte)."

Her skriver han i hvertfall at det for kvinner med høy iq har tendenser til å være engstelige. Det er vel det samme som å være bekymra ikke sant?

Golemann har hjerneforskning som sitt spesialfelt. Det kunne vært intersant om også du nhd kunne henvist til kilder for din påstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golemann har hjerneforskning som sitt spesialfelt. Det kunne vært intersant om også du nhd kunne henvist til kilder for din påstand.

Hvem er Golemann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ph.D i psykologi, Goleman fra Harvard, har skrevet en bok som handler om emosjonell inteligens . Han skriver også en del om iq i boken. Han skriver bl.a "Den rene typen kvinner med høy iq har den intelektuelle selvtilliten man kunne forvente, de er dyktige til å uttrykke sine egne tanker, de er opptatt av intelektuelle spørsmål og har et vidt spekter av intelektuelle og estetiske interesser. De har også en tendens til å være innadvendte, de er tilbøyelige til å være engstelige, gruble over ting og få skyldfølelse, og de nøler med å gi åpent uttrykk for sitt sinne (selv om de gjør det indirekte)."

Her skriver han i hvertfall at det for kvinner med høy iq har tendenser til å være engstelige. Det er vel det samme som å være bekymra ikke sant?

Hans bok handler først og fremst om emosjonell inteligens (med betegnelsen eq) men han skriver også en del om iq. Sitatet jeg hentet fra boken hans var om iq og ikke eq.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror tvert i mot, "dumme" mennesker skiller ikke så lett mellom relevant og irrelevant, og blir redd for ting som det statistisk sett er ekstremt liten sjanse for at de skal bli utsatt for (gjerne så redd at det begrenser handlefrihetene deres, ikke tør å gå ut osv), mens"smarte" mennesker ser hva som er reelt farlig, og skiller også mellom det det går an å beskytte seg mot og det man bare må leve med/ finne seg i.

Vel, jeg kjente en meget intelligent person en gang. Han var redd for å gå ned i kjelleren og av og til å gå ut døren i det hele tatt.

...men han hadde en del psykiske problemer dah...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...