Gå til innhold

Er det bare egne problemer som engasjerer oss her?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Sokk skrev (3 minutter siden):

Alternativ 2 bortsett fra at han også var politiker. Ikke profilert i media nå. Rævhøl er å dra det for langt, men han var ganske ekkel.

Men jeg er heller ikke tilhenger av politikken, eller Erna. Men det er med litt mindre følelser. 

Skjønner :)

Jeg prøver å skille sak fra person når det gjelder politiske partier. Men jeg skal forsåvidt gi deg litt rett i at en del av disse Høyre-politikerene er litt ekle. Jeg husker denne fra 2009, jeg kjente tilfeldigvis Sofie tidligere, og hun fikk høre at hun som 25-åring presterte å bruke ordet "efter" og "ennu" i offentlig debatt. Artikkelen ble for øvrig parodiert (finner ikke link til det nå, men under tittelen "Heisann Høire") om hvorvidt Høyre ønsket å forbli et nisjeparti for folk med høye hekker på Oslo Vest.

Når det gjaldt valget i fjor, så mener jeg omtrent at Høyre ble et ensaksparti for formueskatten. Men hva gjør man vel ikke for å blidgjøre sponsorene sine?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uansett hva man står for så vi noen blir provosert og tenke at du er ond og eller dum. Det får man bare tåle.

Jeg synes det er ganske stor takhøyde på DOL. Jeg synes folk leser innlegg i beste mening selv om de er uenige.

Skrevet
ISW skrev (12 minutter siden):

Skjønner :)

Jeg prøver å skille sak fra person når det gjelder politiske partier. Men jeg skal forsåvidt gi deg litt rett i at en del av disse Høyre-politikerene er litt ekle. Jeg husker denne fra 2009, jeg kjente tilfeldigvis Sofie tidligere, og hun fikk høre at hun som 25-åring presterte å bruke ordet "efter" og "ennu" i offentlig debatt. Artikkelen ble for øvrig parodiert (finner ikke link til det nå, men under tittelen "Heisann Høire") om hvorvidt Høyre ønsket å forbli et nisjeparti for folk med høye hekker på Oslo Vest.

Når det gjaldt valget i fjor, så mener jeg omtrent at Høyre ble et ensaksparti for formueskatten. Men hva gjør man vel ikke for å blidgjøre sponsorene sine?

Det var vanskelig å få med seg noe som helst av innholdet i det innlegget, for jeg ble blendet av ordbruken. De ba jo om å bli parodiert, hele. 

Skrevet
Sokk skrev (2 minutter siden):

Det var vanskelig å få med seg noe som helst av innholdet i det innlegget, for jeg ble blendet av ordbruken. De ba jo om å bli parodiert, hele. 

Det har du rett i.

Jeg ser liksom ikke helt hvorfor jeg skal stemme Høyre. Kanskje fordi jeg betalte 270 kroner i formueskatt i fjor, og det finner jeg meg fanden ikke i!!

Skrevet
ISW skrev (1 minutt siden):

Det har du rett i.

Jeg ser liksom ikke helt hvorfor jeg skal stemme Høyre. Kanskje fordi jeg betalte 270 kroner i formueskatt i fjor, og det finner jeg meg fanden ikke i!!

Det er selvsagt fordi du har et brennende engasjement for den arbeidende kapitalen til Spetalen!

Skrevet
Sokk skrev (1 minutt siden):

Det er selvsagt fordi du har et brennende engasjement for den arbeidende kapitalen til Spetalen!

Han har jeg faktisk møtt, og sånn face to face er han faktisk en relativt hyggelig fyr.

Han har imidlertid en imponerende evne til å framstå ekstremt usjarmerende i media. 

Jeg synes egentlig at Rødt er litt søte når de tenner lys for de som er for rike for å ha råd til å bo i Norge. Jeg synes imidlertid formueskatten burde hatt et høyere innslagspunkt og/eller vært mer progressiv. Ikke på grunn av mine 270 kroner (som i år blir ca 2.000 kroner), men på grunn av de med lav inntekt og verdier bundet opp i egen bolig hvor gjelden er nedbetalt. Der blir det etter mitt syn ganske feil.

Skrevet
ISW skrev (3 minutter siden):

Jeg synes imidlertid formueskatten burde hatt et høyere innslagspunkt og/eller vært mer progressiv.

Jeg tror nesten alle er enige i det, så jeg skjønner ikke hvorfor ikke de bare kan fikse det. 

Skrevet (endret)
Sokk skrev (3 minutter siden):

Jeg tror nesten alle er enige i det, så jeg skjønner ikke hvorfor ikke de bare kan fikse det. 

Nei - der klarte Arbeiderpartiet i forrige regjeringsperiode å rote det skikkelig til. De satte opp primærboligverdien til 50% over 10 MNOK markedsverdi og 75% over 15 MNOK markedsverdi. Det gjorde at stort sett alle pensjonister i sentrale strøk / byområder fikk betydelig mer formueskatt. Det har jeg ikke helt tilgitt de for. De kunne heller skattlagt Spetalen litt ekstra.

Endret av ISW
Skrevet
ISW skrev (Akkurat nå):

Nei - der klarte Arbeiderpartiet i forrige regjeringsperiode å rote det skikkelig til. De satte opp primærboligverdien til 50% over 10 MNOK markedsverdi og 75% over 15 MNOK markedsverdi. Det gjorde at stort sett alle pensjonister i sentrale strøk / byområder fikk betydelig mer formueskatt. Det har jeg ikke helt tilgitt de for.

Men det var vanlige folks tur, må du huske. Så da må vi ofre noen stakkars pensjonister - de teller ikke. 

psykedeliker
Skrevet

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så skal vi vel være så ærlige å innrømme at i noen saker, blant dem Israel/Gaza, har noen få enkeltbrukere så sterke oppfatninger og uttrykksformer at det i seg selv stopper videre diskusjon. Så ja, ytringsfriheten har sine begrensninger.

Anonymkode: df8af...1f7

Hva har dette med ytringsfrihet å gjøre?

Skrevet
Sokk skrev (3 timer siden):

Jeg mener ikke at andre skal dele min oppfatning. Det var for å forklare hvorfor jeg kan bli veldig følelsesmessig trigget i politiske diskusjoner. Jeg sier ikke at det er rasjonelt å skjære alle over en kam. Men det er den følelsen som trigges hos meg.

At det ikke er rasjonelt er nå én ting. Men ser du ikke hvor urettferdig denne forhåndsdømmingen er? Jeg er enig med kommentaren til psykedeliker, der han påpeker at du fraskriver deg ansvaret for egne tanker og følelser. Du velger jo selv å la disse følelsene styre deg. Hva med å tenke positivt? Gi alle mennesker en sjanse?

Jeg lurer også på hvordan dette arter seg i praksis. La oss si at du treffer et hyggelig menneske som du kommer godt overens med, men der dere snakker om alt annet enn politikk. Så viser det seg senere at vedkommende er medlem av Høyre. Slutter du da å like ham? 

Worriesome Plenty 2
Skrevet

Kåre Willoch vs Erna Solberg.

Kåre var typisk vestkant, dannet med overdreven sosiolekt, og for oss på østkanten helt uaktuell. 

Erna var en ekte Bergenser med bredt mål og en helt annen utstråling. 

Nå snakker jo ikke folk som Kåre lenger da, men han er liksom den erketypiske høyremannen. 

Frp er ketchup og Pepsi Max. 

Skrevet
Babette skrev (10 minutter siden):

Men ser du ikke hvor urettferdig denne forhåndsdømmingen er?

Jo, klart det er urettferdig. Jeg sier ikke at det er riktig. Jeg sier at på grunn av tidligere erfaringer har det dukket opp en assosiasjon som gjør at jeg får sterke negative følelser overfor Høyre-folk. 

Akkurat som jeg ikke ville kalt barnet mitt for Thomas fordi han var sjefsmobberen på ungdomsskolen min (fiktivt eksempel). 

Babette skrev (10 minutter siden):

Gi alle mennesker en sjanse?

Jeg pleide å gjøre det, men jeg har lært at ikke alle mennesker er snille og gode. Men det er selvsagt ikke politisk tilhørighet alene som definerer noen som det ene eller det andre. 

Babette skrev (11 minutter siden):

Du velger jo selv å la disse følelsene styre deg.

Ikke i så stor grad, tror jeg.

Babette skrev (15 minutter siden):

Jeg lurer også på hvordan dette arter seg i praksis. La oss si at du treffer et hyggelig menneske som du kommer godt overens med, men der dere snakker om alt annet enn politikk. Så viser det seg senere at vedkommende er medlem av Høyre. Slutter du da å like ham? 

Politisk tilhørighet er ikke et stort tema i min omgangskrets, selv om jeg ofte går bedre overens med personer som har lignende politiske syn som meg selv.

Jeg har venner og kjente som stemmer Høyre og jeg føler selvsagt ikke avsky for dem. Det er mer en sånn umiddelbar følelse som vekkes i meg på grunn av ulike assosiasjoner. Jeg kan også bli litt kvalm av typiske «Høyre-vitser», f.eks memes hvor de gjør narr av andre partier. Men jeg forholder meg fortsatt normalt til disse folkene, jeg bare får en uggen følelse.

Men for venner og kjente, der trumfer vår relasjon selvsagt de ugne følelsene, forutsatt at de ikke sier noe helt ufyselig selv, men det er jo en annen sak. Jeg føler ikke avsky for familien min 😉

Skrevet
ISW skrev (3 timer siden):

Nei - der klarte Arbeiderpartiet i forrige regjeringsperiode å rote det skikkelig til. De satte opp primærboligverdien til 50% over 10 MNOK markedsverdi og 75% over 15 MNOK markedsverdi. Det gjorde at stort sett alle pensjonister i sentrale strøk / byområder fikk betydelig mer formueskatt. Det har jeg ikke helt tilgitt de for. De kunne heller skattlagt Spetalen litt ekstra.

Spetalen har flyttet ut av landet. 

Skrevet
Worriesome Plenty 2 skrev (1 time siden):

Nå snakker jo ikke folk som Kåre lenger da.

Bortsett fra vår kjære Dronning. Hun synes det er trist å bivåne kronprinsessens sygdom, og besøker Italien og Spanien.

Jeg synes Willoch var en hedersmann på alle måter, og likte måten han snakket på. Forfinet, fornemt, konservativt og vestkant - ja absolutt, men det kledde ham godt. 

Og lignet vel på riksmålet i Aftenposten og Morgenbladet? Som kan ha endret seg siden hans tid. 

Nicklusheletida
Skrevet
laban skrev (5 timer siden):

Den diskusjonen var en avsporing i mer praktisk retning i en tråd som innbød til å dele følelser. Den ble startet av en anonym, og tittelen var "Er julen sår og vond for deg i tillegg til gledesfylt?" Det er vel ikke så overraskende at noen av de som kjenner på blandede følelser, er i familier med dine, mine og våre barn, eller andre varianter av familieforhold som ikke lenger er som de en gang var - enten det skyldes samlivsbrudd, dødsfall eller andre livshendelser.

Etter hvert handlet diskusjonen mest om hvor mye man bør stille opp i arrangementer styrt av bonusfamilie, når det er vanskelig nok å få tid til sine aller nærmeste. Den avvek litt fra temaet "såre og vonde følelser" og gikk mer mot høflighet og kontroll over egen tid. Jeg tror ikke om det var den avsporingen som gjorde tråden "litt for personlig"?

Temaet bonusfamilie er ikke selvsagt ikke relevant for alle. Selv deltok jeg ikke i diskusjonen. Men den delen av "tidsklemma" som handler om prioritering når hverdagen inneholder både ektefelle/samboer, voksne barn som kommer og går, foreldre som trenger stadig mer hjelp og i tillegg jobb og kolleger som tror man har all verdens tid når barna ikke er små lenger, er relevant for mange i aldersgruppen som mange av "de faste damene" tilhører.

De fleste tråder av denne typen - der man kanskje ikke ber om så mange konkrete råd, men deler en blanding av følelser og praktiske problemer - er på Psykiatri. Da holder vi faste, gamle, diagnosefrie kjerringene oss stort sett unna. Denne tråden, med svært personlig tema hvis man skal ta utgangspunkt i overskriften, var på Åpent. Der er det tradisjon for at det er greit å spore av litt. 

Ikke ta dette som et kritisk angrep mot deg. Jeg ble bare litt overrasket over at av alle tråder her om personlige følelser og sinnstilstander, var det akkurat den som ble trukket fram som "litt for personlig". 

Takk for at du gadd å svare :) Jeg så innlegget i går kveld og gadd ikke engasjere meg. Jeg tenkte bare at det må da være lov til å vise følelser for friske også på dol. Jeg er stort sett i  godt humør og føler meg heldig med livet mitt. Det gir jeg utrykk for, så har ikke dårlig samvittighet over at det innimellom også kan komme litt negative følelser. At tråden utviklet seg til skravling er nå så. Det får tåles 😀

Worriesome Plenty 2
Skrevet
Babette skrev (3 minutter siden):

Bortsett fra vår kjære Dronning. Hun synes det er trist å bivåne kronprinsessens sygdom, og besøker Italien og Spanien.

Jeg synes Willoch var en hedersmann på alle måter, og likte måten han snakket på. Forfinet, fornemt, konservativt og vestkant - ja absolutt, men det kledde ham godt. 

Og lignet vel på riksmålet i Aftenposten og Morgenbladet? Som kan ha endret seg siden hans tid. 

Jeg får seriøst kvalmefornemmelser av dronning Sonjas måte snakke på. Det er den verste sosiolekten/bokmålet i Norge. Men hun er sikkert et bra menneske.

Skrevet (endret)
Sokk skrev (1 time siden):

Jo, klart det er urettferdig. Jeg sier ikke at det er riktig. Jeg sier at på grunn av tidligere erfaringer har det dukket opp en assosiasjon som gjør at jeg får sterke negative følelser overfor Høyre-folk. 

Akkurat som jeg ikke ville kalt barnet mitt for Thomas fordi han var sjefsmobberen på ungdomsskolen min (fiktivt eksempel). 

Det interessante med dette, er hvor man setter grensen når man generaliserer, som jeg tror  vi alle gjør i ny og ne.
Du nevner navnet Thomas, som du styrer unna fordi han var sjefsmobber. Andre vil innvende at mobbere kan vokse opp til å bli gode mennesker, men Vidkun ville de aldri kalt sønnen sin. 

På samme måte med politikk: Du har problemer med folk i Høyre og Frp, jeg forakter alle nynazister uten å kjenne en eneste en. 

Endret av Babette
Skrevet (endret)
Worriesome Plenty 2 skrev (3 minutter siden):

Jeg får seriøst kvalmefornemmelser av dronning Sonjas måte snakke på. Det er den verste sosiolekten/bokmålet i Norge. Men hun er sikkert et bra menneske.

Jeg tror språket (sproget) hennes har sammenheng med at hun ikke er født kongelig. At det blir litt sånn Bør Børsonsk, overdrevent "fint". 

Endret av Babette
Skrevet (endret)
Babette skrev (11 minutter siden):

Jeg tror dialekten til Kåre var ekte. Selv har jeg vokst opp i et gammelt industriområde på Østlandet hvor språket helt naturlig er litt Oslolosen/ Mot i brøstet. (Nå har jeg visstnok en liten trøndersk swung...du kan tenke deg hvor jævlig det låter).

Jeg tenker: Er du fra Bærum så bruk Bærumsdialekt med stolthet. Stem Rødt for all del, men ikke prøv å snakke "arbeiderspråk". Det er vondt å høre på.

Endret av Grendel

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...