Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og vil komme med råd/anbefaling? Kan man være psykisk syk og få operasjonen i det offentlige?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan få det, men mange fåt det ikke. Jeg søkte på det og blant annet schizofreni og lignende og ruslidelser gjør det mer vanskelig å få operasjon. 

Fpr min del så jeg jo at jeg ikke hadde høy nok bmi. Den er 40 og jeg har 35..

Skrevet
munchin skrev (13 timer siden):

Og vil komme med råd/anbefaling? Kan man være psykisk syk og få operasjonen i det offentlige?

Ifølge AI kan alvorlig psykisk sykdom være grunn nok til at man ikke får det innvilget, men start hos legen din, du må vel uansett henvises derfra.

Skrevet
Lillemus skrev (3 timer siden):

Ifølge AI kan alvorlig psykisk sykdom være grunn nok til at man ikke får det innvilget, men start hos legen din, du må vel uansett henvises derfra.

Ja takk, skal spørre legen min. Jeg har dessverre lest mange historier om mennesker som blir like store eller større etter en slik operasjon.

Skrevet
munchin skrev (13 minutter siden):

Ja takk, skal spørre legen min. Jeg har dessverre lest mange historier om mennesker som blir like store eller større etter en slik operasjon.

Hvorfor vil du ikke heller forsøke medisiner, i stedet for en irreversibel operasjon? Er det fordi du ikke har råd?

Skrevet
Sokk skrev (21 minutter siden):

Hvorfor vil du ikke heller forsøke medisiner, i stedet for en irreversibel operasjon? Er det fordi du ikke har råd?

Tenker du på slankesprøyter?

Skrevet
munchin skrev (1 minutt siden):

Tenker du på slankesprøyter?

Ja

Skrevet
Sokk skrev (Akkurat nå):

Ja

Jeg har lest at med en gang man slutter på dem så får man ulvehunger/spiser mye og går opp i vekt. 

Skrevet
munchin skrev (1 minutt siden):

Jeg har lest at med en gang man slutter på dem så får man ulvehunger/spiser mye og går opp i vekt. 

Ja, man må regne med å fortsette å gå på dem for å bevare effekten. 

Skrevet
munchin skrev (39 minutter siden):

Slankeoperasjon er ikke noen lettvint quick-fix nei, langt i fra. Det krever en kostomlegging og sterk selvdisiplin og kontroll på kostholdet etterpå for å få i seg nok næringsstoffer i lite mat. Og ja, det er en del som spiser seg opp i vekt igjen, magesekken lar seg jo tøye ut litt etter litt om man fortsetter å spise mer og mer. Men mange har jo også fått et nytt og bedre liv etter en slik operasjon altså. :) Lykke til, hva du nå ender med. ❤️ 

Eva Sofie
Skrevet
munchin skrev (På 3.1.2026 den 17.00):

Jeg har dessverre lest mange historier om mennesker som blir like store eller større etter en slik operasjon.

Jeg håper du får snakket med legen din. I dag vet man mye mer om hva som kan hjelpe for hvem. Om det ev. ligger en problematikk der en spiser egne følelser, anbefaler en ikke slankeoperasjon. Ikke uten terapi i tillegg. Det høres selvsagt ut, men det blir en overraskelse for mange: det er kun kroppens anatomi som opereres. Ikke tankene og følelsene rundt hvorfor en spiser. Og der ligger ofte mye av kilden til hvorfor en del går opp igjen i vekt.

Jeg tok Gastric Sleeve for snart 13 år siden. Det er den hvor 85% av magesekken fjernes. Ved GBP kobles magen ut og tarmen bypasses (kobles om).

Skrevet
Eva Sofie skrev (7 minutter siden):

Jeg håper du får snakket med legen din. I dag vet man mye mer om hva som kan hjelpe for hvem. Om det ev. ligger en problematikk der en spiser egne følelser, anbefaler en ikke slankeoperasjon. Ikke uten terapi i tillegg. Det høres selvsagt ut, men det blir en overraskelse for mange: det er kun kroppens anatomi som opereres. Ikke tankene og følelsene rundt hvorfor en spiser. Og der ligger ofte mye av kilden til hvorfor en del går opp igjen i vekt.

Jeg tok Gastric Sleeve for snart 13 år siden. Det er den hvor 85% av magesekken fjernes. Ved GBP kobles magen ut og tarmen bypasses (kobles om).

Hvordan gikk det for deg med vekttap etter operasjonen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...