Gå til innhold

Hvilket kredittkort bruker du?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker å si opp mitt sp1 mastercard siden det mister «penger tilbake» funksjonen. Har et norwegian som jeg har brukt som reserve, fordi man kan betale med mobilen med det. Når jeg glemte sp1 kortet. Det er mye å velge i. Ønsker ett uten årsgebyr, gjerne en form for «penger tilbake», faste rabatter på enkelte butikker er fint men ikke et must da jeg ikke har shopping som hobby. 

Anonymkode: 07ae5...a87

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker kredittkort nesten bare til nettkjøp og reiser og har hatt Trumf Visa i mange år. Dessverre får man ikke lenger trumfpoeng på booking.com, som jeg har brukt mye. Men jeg er ikke sånn som sjekker priser og fordeler for eventuelt å bytter leverandører og bank stadig vekk, så jeg har samme kort fortsatt. Jeg orker ikke bruke mye tid og krefter på bonuser,rabatter og poeng. Trumfpoengene tar jeg ut i kontanter, altså via bankoverføring - ikke i varekjøp. 

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Har et norwegian som jeg har brukt som reserve

Det har jeg også. Dessuten har Norwegian begynt med lange rentefrie perioder innimellom, noe som kan passe fint iblant. 

Det er en god del nettsider som sammenlikner kortenes fordeler/egenskaper, som disse: https://dinero.no/kredittkort/

https://www.bestekredittkortet.com/

Skrevet

Her er en side der du kan filtrere på egenskapene som betyr mest for deg: https://penger.no/kredittkort

Jeg vet ikke hvor oppdatert den er, jeg fikk den sikkert som annonse nå fordi jeg søkte litt for å svare deg med korrekte lenker i går 🤭

• 1 måned senere...
Skrevet

Du kan se på kort som Santander Red, Bank Norwegian Visa eller Sbanken Visa, som ofte har null årsgebyr og gode fordeler. Mange av disse gir også noe cashback eller bonuspoeng på kjøp, og de fungerer med mobilbetaling (Apple/Google Pay). Sammenlign gjerne bonusstruktur og gebyrer før du bestemmer deg, så du får det som passer for dine vaner.

påskelilje
Skrevet

Jeg har aldri hatt kredittkort,  men har bestemt meg for at 2026 er året der jeg skal anskaffe meg det! Trodde det bare var å kontakte banken min og spørre om det... men kanskje lurt å undersøke litt ja. Ser for meg at jeg bruker det på reiser.

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)
laban skrev (På 3.1.2026 den 17.24):

Jeg bruker kredittkort nesten bare til nettkjøp og reiser og har hatt Trumf Visa i mange år. Dessverre får man ikke lenger trumfpoeng på booking.com, som jeg har brukt mye. Men jeg er ikke sånn som sjekker priser og fordeler for eventuelt å bytter leverandører og bank stadig vekk, så jeg har samme kort fortsatt. Jeg orker ikke bruke mye tid og krefter på bonuser,rabatter og poeng. Trumfpoengene tar jeg ut i kontanter, altså via bankoverføring - ikke i varekjøp. 

Det har jeg også. Dessuten har Norwegian begynt med lange rentefrie perioder innimellom, noe som kan passe fint iblant. 

Det er en god del nettsider som sammenlikner kortenes fordeler/egenskaper, som disse: https://dinero.no/kredittkort/

https://www.bestekredittkortet.com/

Hei,

Litt info til deg og litt generell folkeopplysning.

De to dyreste søkeordene man finner i Norge er hhv. Forbrukslån og Kredittkort. Så lukrative er disse produktene for bankene at man er villige til å bruke flere/mange tusen kroner på en lånesøknad eller et kredittkort. Av denne grunn har det dukket opp et utall (mer eller mindre lugubre) låneformidlere, "finansagenter" og "produktomtaler" hvor sistnevnte i realiteten kun lever av å generere klikk fordekt som redaksjonell omtale og rådgivning. Sånne sider ønsker også gjerne omtale på diskusjonsfora, for at man igjen skal klikke seg inn på sidene deres. De to sidene du har linket er slike sider (den første dog noe mer seriøs enn den siste).

Informasjonen på slike sider er ikke objektiv eller kvalitetssikret. Jeg anbefaler for objektiv informasjon om kreditter, renter, osv - å bruke nøytrale kilder som Finansportalen, altså som ikke har kommersielle interesser i låneformidling. Jeg håper framover at man i hovedsak kan vise til denne siden som kilde.

Endret av ISW
Skrevet

Kan generelt nevne som en regel når det gjelder kredittkort:

Har du tenkt til å ALLTID betale tilbake det fulle beløpet (og ikke benytte kreditten over tid) - velg et produkt med cashback, bonuspoeng, etc. Men disse kortene har mye høyere rente enn øvrige kort, så hvis du ikke betaler det fulle beløpet hver måned går du ekstremt raskt i minus (det er dette forbrukslånbankene spekulerer i).

Har du tenkt å betale renter, velg et kort fra en ordinær bank. Disse har typisk 18-21% rente mot typisk 30% som man ser hos Remember, Bank Norwegian, osv.

Med mindre man har god kontroll på økonomien sin, så bør man strengt og nøye vurdere hvorvidt man burde ha et kredittkort i det hele tatt.

nachnoo
Skrevet

Jeg bruker kredittkort fra min bank. Bruker det på reiser og på netthandel der beløpet er såpass at jeg ikke bruker Vipps.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker det banken min tilbyr :) Elsker å ha den sikkerheten det er med et ekstra kort.

Anonymkode: 888c3...c79

Skrevet
nachnoo skrev (12 timer siden):

Jeg bruker kredittkort fra min bank. Bruker det på reiser og på netthandel der beløpet er såpass at jeg ikke bruker Vipps.

For de fleste er dette det mest fornuftige valget. Jeg gjør det selv, men jeg har også valgt "Mastercard upgrade" fra DNB i Saga-programmet. Det koster 169 kroner i måneden, men til gjengjeld får jeg såpass med Eurobonus-poeng at jeg stort sett slipper å betale for flybilletter. Jeg får også en del rabatt på lading av elbil (også hjemmelading siden det betales med Mastercard) slik at jeg sparer inn mesteparten av månedsavgiften på det.

Alt i alt går nok banken i tap på dette i og med at jeg alltid betaler hele beløpet på forfall.

emilie321
Skrevet

Bruker det kredittkortet banken tilbyr, men pr i dag så bruker jeg det bare til å bestille reiser og på reiser. Kjekt med et ekstra kort.

For mange år siden var jeg litt ute å kjøre økonomisk og skylte nesten 50000 på det kredittkortet. Det var tungt å få det tikbakebetalt og da jeg var ferdig med det, så var det en byrde som ble løftet av skuldrene mine. Da lovet jeg meg selv aldri mer. 

Skrevet (endret)

Har brukt bankens Mastercard i mange år, og bruker det mange ganger hver måned, bl.a. til det meste av netthandel, strømmetjenester m.m.. Har også et oppgradert kort og tjener bl.a. SAS-bonuspoeng. Betaler alltid regningene ved forfall, jeg bruker ikke kortet primært for å få kreditt.

Endret av Ekstra
Skrevet

Jeg har også i årevis brukt Mastercard fra banken min, og betaler alltid regningene ved forfall og ikke primært for å få kreditt. ;) Men jeg bruker det ikke mange ganger i måneden, da. Jeg ser jeg har brukt det én gang hittil i år, hvilket sikkert er litt lite mtp å «utnytte» kortet. Men kjenner jeg ikke orker å forholde meg til annen kortleverandør enn banken, og drive å søke opp i alskens portaler og slikt for å finne ut hva som ville vært «best». For meg er det «best» at dette er noe jeg ikke forholder meg til. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...