AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:49 Skrevet onsdag kl 12:49 Våre foreldre har både arvet selv og solgt eiendom (barn, svigerbarn og barnebarn gjorde mesteparten av arbeidet). Nå ønsker de å dele med seg av overskuddet, størrelsesorden 500 000 til hvert av barna. Det er kun helsøsken, våre foreldre er gift, det er ingen særkullsbarn eller andre arvinger og alle skal få samme sum. Slik jeg forstår det, er den enkleste måten å gjøre dette på, at man gir pengene som gave, og skriver et enkelt gavebrev? Må mottakere oppgi dette i skattemeldingen? Er det noe mer vi må tenke på i forbindelse med dette? Alternativet er forskudd på arv, men siden vi får likt, er det vel ikke nødvendig? Anonymkode: 8d4ee...e94 0 Siter
laban Skrevet onsdag kl 14:49 Skrevet onsdag kl 14:49 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Må mottakere oppgi dette i skattemeldingen? Det er en egen rubrikk i skattemeldingen mottatt gave eller arv på 100 000 kr eller mer, i det aktuelle året. Dette utløser ikke skatt, men det begrunner hvorfor du eventuelt har fått en betydelig økt formue. AnonymBruker skrev (1 time siden): Alternativet er forskudd på arv, men siden vi får likt, er det vel ikke nødvendig? Du har rett i at det er mer styr med forskudd på arv, spesielt når ikke alle livsarvingene får likt/samtidig. Eksempelvis kan reglene bli endret innen resten av arven skal fordeles - det ingen arveavgift nå, men den kan bli gjeninnført. AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det noe mer vi må tenke på i forbindelse med dette? Jeg rekker ikke mer nå, men hvis du søker på "gave eller forskudd på arv", får du mange resultater med tips (stort sett rettet mot giver). F.eks. her: https://www.familierettsadvokater.no/arv/gavebrev/ Endret onsdag kl 14:51 av laban 3 Siter
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:30 Skrevet onsdag kl 15:30 Tusen takk for svar, Laban! Anonymkode: 8d4ee...e94 1 Siter
Kayia Skrevet onsdag kl 15:40 Skrevet onsdag kl 15:40 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Våre foreldre har både arvet selv og solgt eiendom (barn, svigerbarn og barnebarn gjorde mesteparten av arbeidet). Nå ønsker de å dele med seg av overskuddet, størrelsesorden 500 000 til hvert av barna. Det er kun helsøsken, våre foreldre er gift, det er ingen særkullsbarn eller andre arvinger og alle skal få samme sum. Slik jeg forstår det, er den enkleste måten å gjøre dette på, at man gir pengene som gave, og skriver et enkelt gavebrev? Må mottakere oppgi dette i skattemeldingen? Er det noe mer vi må tenke på i forbindelse med dette? Alternativet er forskudd på arv, men siden vi får likt, er det vel ikke nødvendig? Anonymkode: 8d4ee...e94 Min mor ønsket det samme for et par år siden, og det eneste min søster og jeg gjorde var å beskrive dette i selvangivelsen året etter. Hos oss er det heller ikke andre livsarvinger enn oss, så dette vil ikke få betydning den dagen en arv skal gjøres opp. Vi var med mamma i banken da overføringen ble gjennomført, og spurte dem til råds. De anbefalte denne framgangsmåten. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Vi også fikk en sum for noen år siden og gjorde det på samme måte. Altså gave. Det var ikke komplisert. Anonymkode: 857f1...e58 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Tusen takk til dere, Kayia og AB...e58 også! Det ser ut som deres metode også er den vi kommer til å velge. Det skal være minst mulig komplisert for både givere og mottakere. Anonymkode: 8d4ee...e94 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.