Gå til innhold

Forkjølelse.

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet

Hjelper det å ta masse c vitamin for å bli kvitt det fort? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det virker best som forebyggende synes jeg, men dte kan også gjøre at forkjølelsen ikke blir like hard er min erfaring. Ta en ibux når du legger deg i natt og skyll ned en brustbl cvitamin :) 

Anonymkode: eb2e1...991

Skrevet

Nei. det hjelper nok ikke.

- Det gir ingen mening i å spise store mengder C-vitamin for å forhindre forkjølelse. C-vitamin er vannoppløselig. Det vil si at om vi spiser store mengder av det, tisser vi det bare ut igjen. At C-vitamin kan motvirke forkjølelse er en gammel skrøne som på mystisk vis har overlevd all vitenskap, sier Gjedsted Bügel til Videnskab.dk .

https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/C-vitaminer-mot-forkjolelse

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det virker best som forebyggende synes jeg, men dte kan også gjøre at forkjølelsen ikke blir like hard er min erfaring. Ta en ibux når du legger deg i natt og skyll ned en brustbl cvitamin :) 

Anonymkode: eb2e1...991

Ok jeg tar det hver dag da. 

stjernestøv
Skrevet
Vhanja skrev (24 minutter siden):

Nei. det hjelper nok ikke.

- Det gir ingen mening i å spise store mengder C-vitamin for å forhindre forkjølelse. C-vitamin er vannoppløselig. Det vil si at om vi spiser store mengder av det, tisser vi det bare ut igjen. At C-vitamin kan motvirke forkjølelse er en gammel skrøne som på mystisk vis har overlevd all vitenskap, sier Gjedsted Bügel til Videnskab.dk .

https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/C-vitaminer-mot-forkjolelse

Ok såpass. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig vært forkjølet og jeg var dårlig ca 1 uke. Jeg sov mye og hvilte meg mye, spiste mat med god næring i. Selv om jeg hadde feber og varme/kulde så tok jeg ikke paracet eller ibux, og da forsvant forkjølelsen tidligere hos meg enn før merket jeg. Pleide å slite i flere uker med den, men virker som å ta paracet og ibux faktisk gjør at forkjølelsen varer lenger da. Jeg tok vel paracet en gang da jeg var på det verste, men tok ikke mer da. Og varm kakao hjelper. Når kroppen kjemper mot sykdom da er immunforsvaret vårt i stor krig, og det er en belastning for kroppen vår, den skal i tillegg til å krige mot virus/infeksjoner gjøre alt annet i tillegg. Men når vi sover spesielt, da må kroppen bare holde de viktigste tingene i gang i kroppen vår, og da får den gjort mye mer enn om vi er våkne osv. Derfor er søvn så viktig for oss. 

Anonymkode: 5aa42...de3

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har nylig vært forkjølet og jeg var dårlig ca 1 uke. Jeg sov mye og hvilte meg mye, spiste mat med god næring i. Selv om jeg hadde feber og varme/kulde så tok jeg ikke paracet eller ibux, og da forsvant forkjølelsen tidligere hos meg enn før merket jeg. Pleide å slite i flere uker med den, men virker som å ta paracet og ibux faktisk gjør at forkjølelsen varer lenger da. Jeg tok vel paracet en gang da jeg var på det verste, men tok ikke mer da. Og varm kakao hjelper. Når kroppen kjemper mot sykdom da er immunforsvaret vårt i stor krig, og det er en belastning for kroppen vår, den skal i tillegg til å krige mot virus/infeksjoner gjøre alt annet i tillegg. Men når vi sover spesielt, da må kroppen bare holde de viktigste tingene i gang i kroppen vår, og da får den gjort mye mer enn om vi er våkne osv. Derfor er søvn så viktig for oss. 

Kakao har jeg drukket, i natt var jeg våken hver time og tok pulsen og i natt for syns det dunket sånn. Ellers tar jeg det helt med ro, tok litt honning på en skje for leste det var bra mot hoste men usj. 

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (51 minutter siden):

Kakao har jeg drukket, i natt var jeg våken hver time og tok pulsen og i natt for syns det dunket sånn. Ellers tar jeg det helt med ro, tok litt honning på en skje for leste det var bra mot hoste men usj. 

Våken hver time i natt må ha vært tungt, er ofte og slik at når en er syk så har en høyere puls og høyere blodtrykk, fordi kroppen jobber mer enn vanlig. Du må prøve å roe ned at du har høy puls, jeg får det alltid når jeg er syk. Prøv å ikke bekymre deg for pulsen din da. Du trenger mer søvn ved sykdom enn når du er frisk. Har opplevd flere ganger å bli plutselig syk og fikk feber og følte meg så syk av influensa. Jeg sov i 12 timer og da jeg våknet var jeg helt frisk, dette vet jeg andre opplever også. Prøv å sove godt i natt.

Skrevet

Med behandling går forkjølelsen over på 7 dager, mens uten behandling varer den en uke 😊

Men god bedring 😊

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Våken hver time i natt må ha vært tungt, er ofte og slik at når en er syk så har en høyere puls og høyere blodtrykk, fordi kroppen jobber mer enn vanlig. Du må prøve å roe ned at du har høy puls, jeg får det alltid når jeg er syk. Prøv å ikke bekymre deg for pulsen din da. Du trenger mer søvn ved sykdom enn når du er frisk. Har opplevd flere ganger å bli plutselig syk og fikk feber og følte meg så syk av influensa. Jeg sov i 12 timer og da jeg våknet var jeg helt frisk, dette vet jeg andre opplever også. Prøv å sove godt i natt.

Ja det var tungt og håper jeg får sove hele natten i natt, surkler sånn når jeg legger meg. Ja pulsen er høyere nå men blodtrykket er lavt, skal prøve å ikke tenke på det. håper jeg er bedre i morgen, den grove hosten er det verste og jeg røyker. 

stjernestøv
Skrevet
ISW skrev (39 minutter siden):

Med behandling går forkjølelsen over på 7 dager, mens uten behandling varer den en uke 😊

Men god bedring 😊

Hipp som happ da jo. 

Takk :) 

AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (46 minutter siden):

Men god bedring 😊

Forkjølelse er et virus og den kan vare i flere uker.

Skrevet

Det beste som ikke virker mot forkjølelse er cognac 😛

Min erfaring er at uansett hva man gjør, tar det noen dager, men at det gjerne blir bedre etter tre dager.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Tror ikke du helt tok poenget... 

Anonymkode: 7150b...bd9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tror ikke du helt tok poenget... 

Anonymkode: 7150b...bd9

Tok poenget

Skrevet
stjernestøv skrev (50 minutter siden):

Hipp som happ da jo. 

Takk :) 

Forkjølelse er verdens vanligste sykdom, så det er gjort utrolig mye arbeid i å finne både medisinske behandlinger og mer tradisjonelle råd som vitaminer og kosttilskudd som kan hjelpe. Noe har kanskje vist en beskjeden effekt i en studie, for så å bli motbevist i neste. Jeg tror man kan konkludere ganske greit med at det er veldig lite som virker på selve forkjølelsen. 

Da står man igjen med symptomlindring. Det kan hjelpe å drikke rikelig med væske, spesielt siden du har litt lavt blodtrykk. Det holder også slimet mer tyntflytende. Har man feber kan man bruke milde smertestillende og febernedsettende som Paracet. Man kan også bruke halstabletter (har jo kommet noen med mild smertestillende effekt) og slimhinneavsvellende nesespray eller neseskylling. Foruten det må man bare ta den tiden det tar for å bli frisk 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Dette er et ordtak, som er ment å illustrere at å gjøre tiltak for å få forkjølelsen til å gå over raskere høres fint ut for de som markedsfører produkter men er meningsløst.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...