Gå til innhold

betale ned lån - bli gjeldsfri

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har muligheten til å bli gjeldsfri, men har lyst til å ha en buffer.  Hvis jeg betaler ned alt av lån har jeg lite igjen.  Jeg blir pensjonist nå og vet ikke helt hvor mye jeg kommer til å ha.

Hva lønner seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Frigg skrev (1 time siden):

Jeg har muligheten til å bli gjeldsfri, men har lyst til å ha en buffer.  Hvis jeg betaler ned alt av lån har jeg lite igjen.  Jeg blir pensjonist nå og vet ikke helt hvor mye jeg kommer til å ha.

Hva lønner seg?

Det kommer jo an på hvor stort lånet er og hvor mye du betaler hver mnd og om du har igjen nok etter at du har betalt alle de faste utgiftene inkl. lånet, så er det kanskje greit med en buffer på konto?

Skrevet
Frigg skrev (2 timer siden):

Hva lønner seg?

Hvis du gjør om lånet til rammelån, kan du låne opp om det skulle oppstå behov, og altså bruke lånet som buffer.

Worriesome Plenty 2
Skrevet

Jeg er også nesten gjeldsfri, men har rammelån i tilfelle det skulle bli behov.

Skrevet
Lillemus skrev (På 19.1.2026 den 12.46):

Det kommer jo an på hvor stort lånet er og hvor mye du betaler hver mnd og om du har igjen nok etter at du har betalt alle de faste utgiftene inkl. lånet, så er det kanskje greit med en buffer på konto?

Jeg vil ikke si noe om størrelsen på lånet, men jeg kommer nok til å ha nok til å betale utgifter.

Skrevet
Worriesome Plenty 2 skrev (På 20.1.2026 den 13.43):

Jeg er også nesten gjeldsfri, men har rammelån i tilfelle det skulle bli behov.

Hvor mye er renter av rammelån?

Skrevet
Ekstra skrev (På 19.1.2026 den 13.28):

Hvis du gjør om lånet til rammelån, kan du låne opp om det skulle oppstå behov, og altså bruke lånet som buffer.

Det er en ide.

Worriesome Plenty 2
Skrevet
Frigg skrev (9 minutter siden):

Hvor mye er renter av rammelån?

Effektiv 5.15

Nominell 5.03 Sbanken.

Skrevet
Worriesome Plenty 2 skrev (4 minutter siden):

Effektiv 5.15

Nominell 5.03 Sbanken.

Er det høyere enn bolilgån?  Da betaler man vel kun renter av det man bruker.

Skrevet
Frigg skrev (12 minutter siden):

Du betaler bare renter på den del av rammen som du har tatt ut. Renten er litt høyere enn på vanlig boliglån.

Worriesome Plenty 2
Skrevet
Frigg skrev (13 timer siden):

Man betaler bare av det man bruker ja. Og pengene er veldig lett tilgjengelig om man trenger penger til noe. Dette krever jo selvkontroll men det virker det jo som du har, når du nesten er gjeldsfri..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...