Gå til innhold

Frykt for at noe er fysisk galt når det er psykisk og følelsen av å ikke klare mer (en rotete tråd om stress og uro)

Anbefalte innlegg

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvordan kjenner du deg i dag? Har du noen planer for dagen?

Anonymkode: 81993...ec6

Det er ganske likt som i går egentlig. Bare at jeg ikke føler det hjelper med truxal lenger (tok en da jeg sto opp og føler det fortsatt er like ille som da jeg våknet). Og da jeg gikk tur i ste følte jeg at det var like ille hele tiden, men vet ikke om det kanskje bare er fordi jeg er litt redd for at det skal være like ille eller verre? (For da er vel sjansen større for at det er noe fysisk galt). Jeg har ikke noe særlig planer for dagen, men jeg bør vel forsøke finne på noe for å få tankene over på andre ting.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
𝚂 𝚔 𝚢 skrev (8 minutter siden):

Det er ganske likt som i går egentlig. Bare at jeg ikke føler det hjelper med truxal lenger (tok en da jeg sto opp og føler det fortsatt er like ille som da jeg våknet). Og da jeg gikk tur i ste følte jeg at det var like ille hele tiden, men vet ikke om det kanskje bare er fordi jeg er litt redd for at det skal være like ille eller verre? (For da er vel sjansen større for at det er noe fysisk galt). Jeg har ikke noe særlig planer for dagen, men jeg bør vel forsøke finne på noe for å få tankene over på andre ting.

Skal du oppsøke legevakt eller har du bestemt deg for å vente til mandag?

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skal du oppsøke legevakt eller har du bestemt deg for å vente til mandag?

Jeg har ikke helt bestemt meg egentlig. Jeg heller mest mot å vente til mandag, for det føles litt mindre skummelt å ringe fastlegekontoret enn legevakten. Samtidig hadde det vært fint å fått en avklaring i dag, så jeg vet ikke helt.

Skrevet
𝚂 𝚔 𝚢 skrev (6 minutter siden):

Jeg har ikke helt bestemt meg egentlig. Jeg heller mest mot å vente til mandag, for det føles litt mindre skummelt å ringe fastlegekontoret enn legevakten. Samtidig hadde det vært fint å fått en avklaring i dag, så jeg vet ikke helt.

Ta en tlf til legevakten nå du. Det kan gjøre dagen og helgen din mye bedre!

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ta en tlf til legevakten nå du. Det kan gjøre dagen og helgen din mye bedre!

Hvordan går det med deg?

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvordan går det med deg?

Det går greit (dvs. ting er som før). Har bestemt meg for å vente til mandag.

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet

Jeg gruer meg til å kontakte fastlegekontoret i morgen.

Jeg er nervøs for å ringe fordi jeg synes det er vanskelig å formulere hva jeg skal si. Og kan jeg forvente å få en hastetime eller ikke? Også er jeg nervøs for at fastlegen ikke skal gjøre noen undersøkelser, men bare hoppe rett til at "dette er stress og uro". Kan jeg forvente å få noen fysiske undersøkelser med mine symptomer eller sees det på som helt ok at en fastlege ikke undersøker noe?

Jeg har hatt stress og uro før, men aldri fått så mye fysiske symptomer som nå.

Skrevet
𝚂 𝚔 𝚢 skrev (1 time siden):

Jeg gruer meg til å kontakte fastlegekontoret i morgen.

Jeg er nervøs for å ringe fordi jeg synes det er vanskelig å formulere hva jeg skal si. Og kan jeg forvente å få en hastetime eller ikke? Også er jeg nervøs for at fastlegen ikke skal gjøre noen undersøkelser, men bare hoppe rett til at "dette er stress og uro". Kan jeg forvente å få noen fysiske undersøkelser med mine symptomer eller sees det på som helt ok at en fastlege ikke undersøker noe?

Jeg har hatt stress og uro før, men aldri fått så mye fysiske symptomer som nå.

Fokuser på de fysiske symptomene dine, og nevn stress/uro som et symptom og ikke som en mulig årsak til de andre symptomene dine.

Be om å få en hastetime.

I timen: Få frem at du er bekymret og at du ikke blir beroliget uten at det gjøres noen undersøkelser. Jeg synes du skal få frem det du skriver i den siste setningen din.

Kanskje det hjelper å skrive ned det du skal si på forhånd? 

AnonymBruker
Skrevet
Sokk skrev (15 timer siden):

Fokuser på de fysiske symptomene dine, og nevn stress/uro som et symptom og ikke som en mulig årsak til de andre symptomene dine.

Be om å få en hastetime.

I timen: Få frem at du er bekymret og at du ikke blir beroliget uten at det gjøres noen undersøkelser. Jeg synes du skal få frem det du skriver i den siste setningen din.

Kanskje det hjelper å skrive ned det du skal si på forhånd? 

Takk for svar. Jeg sitter å venter på akuttmottaket nå så ble heldigvis tatt på alvor. Fastlegen fant ikke noe spesielt annet enn litt forhøyet temperatur tror jeg så... Blir bare veldig flaut om det er er psykisk.

Anonymkode: 51eaf...dda

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar. Jeg sitter å venter på akuttmottaket nå så ble heldigvis tatt på alvor. Fastlegen fant ikke noe spesielt annet enn litt forhøyet temperatur tror jeg så... Blir bare veldig flaut om det er er psykisk.

Det var meg. Kom bare borti.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvorfor er det flaut om det er psykisk?

Endret av Vendi
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Lykke til. 

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet
Vendi skrev (34 minutter siden):

Hvorfor er det flaut om det er psykisk?

Det var kanskje litt dumt formulert av meg. Mente vel mest at jeg hadde følt litt på det at jeg hadde tatt opp plassen unødig hvis det viser seg å være psykisk. Samtidig er det jo veldig fint og betryggende å få det sjekket ut grundig da.

Glitter skrev (30 minutter siden):

Lykke til. 

Takk.

Skrevet
𝚂 𝚔 𝚢 skrev (1 time siden):

Det var kanskje litt dumt formulert av meg. Mente vel mest at jeg hadde følt litt på det at jeg hadde tatt opp plassen unødig hvis det viser seg å være psykisk. Samtidig er det jo veldig fint og betryggende å få det sjekket ut grundig da.

Takk.

Siden det ikke er så lett verken for helsepersonell eller pasienter å være sikker på om det kan være noe annet enn angst som skaper de symptomene du har, så skal du som tidligere har hatt blodpropp selvfølgelig ta kontakt med helsevesenet når du vedvarende har symptomer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gikk det? Fant dem noe ?

Anonymkode: 609d2...72e

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet (endret)
frosken skrev (4 timer siden):

Siden det ikke er så lett verken for helsepersonell eller pasienter å være sikker på om det kan være noe annet enn angst som skaper de symptomene du har, så skal du som tidligere har hatt blodpropp selvfølgelig ta kontakt med helsevesenet når du vedvarende har symptomer. 

Ja, du har vel rett i det.

munchin skrev (3 timer siden):

Lykke til!

Takk.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan gikk det? Fant dem noe ?

Ble ganske grundig undersøkt da, med både EKG, ultralyd, CT og blodprøver. Legen jeg snakket med sa han ikke visste hvorfor jeg hadde ubehag men at det ikke var noe farlig. Så i journalen nå at jeg hadde fått diagnose ikke kardiale brystsmerter. Så da er det vel bare å slå seg til ro med det.

Endret av 𝚂 𝚔 𝚢
AnonymBruker
Skrevet
𝚂 𝚔 𝚢 skrev (12 minutter siden):

Ja, du har vel rett i det.

Takk.

Ble ganske grundig undersøkt da, med både EKG, ultralyd, CT og blodprøver. Legen jeg snakket med sa han ikke visste hvorfor jeg hadde ubehag men at det ikke var noe farlig. Så i journalen nå at jeg hadde fått diagnose ikke kardiale brystsmerter. Så da er det vel bare å slå seg til ro med det.

Ja det er jo bra å høre at legen ikke fant noe galt med hjerte ditt og fysisk ellers. Men du bør huske på å fortelle til deg selv neste gang du får slike symptomer igjen, om at det er kun psykisk og ikke fysisk. Klarer du det tror du? Du kan ta en liten test egentlig på deg selv. Hvis du klarer å løpe litt og du ikke faller sammen, så bør du tenke og vite at hjertet ditt er frisk som tåler det. Føler du deg bedre nå da? Eller kjenner du på symptomer fortsatt etter grundig sjekk?

Skrevet
𝚂 𝚔 𝚢 skrev (3 timer siden):

Så bra at det ikke var noe galt:-) Og du kan slå deg til ro med at helsevesenet også ser ut til å ha tenkt at det var fornuftig at du tok kontakt - hvis ikke, så hadde de ikke tatt ultralyd og CT. 

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja det er jo bra å høre at legen ikke fant noe galt med hjerte ditt og fysisk ellers. Men du bør huske på å fortelle til deg selv neste gang du får slike symptomer igjen, om at det er kun psykisk og ikke fysisk. Klarer du det tror du? Du kan ta en liten test egentlig på deg selv. Hvis du klarer å løpe litt og du ikke faller sammen, så bør du tenke og vite at hjertet ditt er frisk som tåler det. Føler du deg bedre nå da? Eller kjenner du på symptomer fortsatt etter grundig sjekk?

Ja, jeg tror jeg kan klare å tenke at det er psykisk. Jeg kjenner fortsatt på symptomer. Men har jo som nevnt vært og er ganske stresset, så vil tro det kommer av det.

frosken skrev (8 timer siden):

Så bra at det ikke var noe galt:-) Og du kan slå deg til ro med at helsevesenet også ser ut til å ha tenkt at det var fornuftig at du tok kontakt - hvis ikke, så hadde de ikke tatt ultralyd og CT. 

Ja, er veldig lettet for at det ikke var noe galt. Og glad for at de valgte å undersøke, det er jo lettere å slå seg til ro med at det bare er psykisk da når man vet man har blitt så grundig sjekket fysisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...