Gå til innhold

Noen med asperger som vil dele sin erfaring med hvordan diagnosen oppleves?

Anbefalte innlegg

psykedeliker
Skrevet
Oppdagelseslys skrev (5 minutter siden):

Jeg vil gjerne snakke med deg for å utveksle erfaringer.

Dlaczego chcesz o tym rozmawiać po polsku, a nie po norwesku?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• 𝚂 𝚔 𝚢

21

• psykedeliker

14

• AnonymBruker

6

• Oppdagelseslys

6

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet
psykedeliker skrev (5 minutter siden):

Det kan være noe annet.

Det er også noe annet.

Alle har behov for en viss forutsigbarhet i hverdagen. Det er bare når man ikke kan begrunne hvorfor, at AS skal vurderes.

Hm ja. Jeg har jo lurt litt på om det bare er dårlig selvtillit, har også vært inne på tanken om unnvikende personlighetsforstyrrelse men tror ikke jeg sliter nok til å få den diagnosen.

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet
Oppdagelseslys skrev (7 minutter siden):

Jeg vil gjerne snakke med deg for å utveksle erfaringer.

Ja, det er bare å skrive så skal jeg svare (men jeg skjønner ikke polsk da) 🙂

psykedeliker
Skrevet
𝚂 𝚔 𝚢 skrev (4 minutter siden):

Jeg har jo lurt litt på om det bare er dårlig selvtillit, har også vært inne på tanken om unnvikende personlighetsforstyrrelse men tror ikke jeg sliter nok til å få den diagnosen.

Hvilket grunnleggende syn har du på virkeligheten? Eksisterer den uavhengig av din opplevelse, eller skapes den av din opplevelse?

Oppdagelseslys
Skrevet
psykedeliker skrev (8 minutter siden):

Dlaczego chcesz o tym rozmawiać po polsku, a nie po norwesku?

Jeg prøver å skrive på norsk. Det var på polsk ved en feil.

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Hvilket grunnleggende syn har du på virkeligheten? Eksisterer den uavhengig av din opplevelse, eller skapes den av din opplevelse?

Oj, det spørsmålet tror jeg at jeg må tenke litt på. Men sånn umiddelbart tror jeg at jeg ville svart at virkeligheten eksisterer uavhengig av min opplevelse.

Oppdagelseslys
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Czy nie możesz po prostu odejść i dać ludziom spokój?

Kod anonimowy: 44d36...828

Jeg forstår ikke hvorfor jeg skal gå herfra ifølge deg? Har jeg gjort noe galt?

psykedeliker
Skrevet (endret)
𝚂 𝚔 𝚢 skrev (6 minutter siden):

Men sånn umiddelbart tror jeg at jeg ville svart at virkeligheten eksisterer uavhengig av min opplevelse.

Da har du et godt grunnlag for å finne svaret på de andre spørsmålene du har. Drøfter du dette med behandlerne dine?

Endret av psykedeliker
𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet
psykedeliker skrev (5 minutter siden):

Da har du et godt grunnlag for å finne svaret på de andre spørsmålene du har. Drøfter du dette med behandlerne dine?

Ja, har tatt det opp med behandler. Hun sier bare at hun støtter meg uansett hva jeg velger å gjøre men skal jeg be om revurdering av diagnose må jeg jo til DPS i en annen by og jeg vil jo da komme til en ny behandler som vil kjenne meg mindre enn behandler som satte diagnosen som ble godt kjent med meg over 2 år. Så derfor har jeg vel egentlig bestemt meg for å la det ligge og jobbe med å heller akseptere asperger diagnosen.

psykedeliker
Skrevet
𝚂 𝚔 𝚢 skrev (1 minutt siden):

Ja, har tatt det opp med behandler. Hun sier bare at hun støtter meg uansett hva jeg velger å gjøre men skal jeg be om revurdering av diagnose må jeg jo til DPS i en annen by og jeg vil jo da komme til en ny behandler som vil kjenne meg mindre enn behandler som satte diagnosen som ble godt kjent med meg over 2 år. Så derfor har jeg vel egentlig bestemt meg for å la det ligge og jobbe med å heller akseptere asperger diagnosen.

Du trenger ikke akseptere en diagnose du ikke er enig i.

AnonymBruker
Skrevet
31 minutes ago, 𝚂 𝚔 𝚢 said:

Hm ja. Jeg har jo lurt litt på om det bare er dårlig selvtillit, har også vært inne på tanken om unnvikende personlighetsforstyrrelse men tror ikke jeg sliter nok til å få den diagnosen.

Har du venner? Kjæreste?  Familie?

Anonymkode: 78ec3...335

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet
psykedeliker skrev (8 minutter siden):

Du trenger ikke akseptere en diagnose du ikke er enig i.

Det er ikke det at jeg er fullstendig uenig i diagnosen, jeg har bare begynt å stille spørsmål ved om den er riktig.

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du venner? Kjæreste?  Familie?

Jeg har fortsatt litt kontakt med barndoms vennene mine også har jeg en bekjent jeg møter av og til, har aldri hatt kjæreste (tør ikke), har god kontakt med familie.

AnonymBruker
Skrevet
1 minute ago, 𝚂 𝚔 𝚢 said:

Jeg har fortsatt litt kontakt med barndoms vennene mine også har jeg en bekjent jeg møter av og til, har aldri hatt kjæreste (tør ikke), har god kontakt med familie.

Har du tatt  RAADS-R testen?

psykedeliker
Skrevet (endret)
𝚂 𝚔 𝚢 skrev (7 minutter siden):

Det er ikke det at jeg er fullstendig uenig i diagnosen, jeg har bare begynt å stille spørsmål ved om den er riktig.

Det er mange som stiller spørsmål ved AS diagnosene sine. Det har de gode grunner til, når andre mulige årsakssammenhenger ikke blir undersøkt eller tatt hensyn til under utredning. I tillegg har RAADS-R noen metodiske svakheter.

Endret av psykedeliker
𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har du tatt  RAADS-R testen?

Ja.

psykedeliker
Skrevet
𝚂 𝚔 𝚢 skrev (3 minutter siden):

Ja.

Fikk du forklart hvordan ord og begreper skal forstås, eller fikk du legge dine egne tolkninger i spørsmålene?

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet
psykedeliker skrev (9 minutter siden):

Det er mange som stiller spørsmål ved AS diagnosene sine. Det har de gode grunner til, når andre mulige årsakssammenhenger ikke blir undersøkt eller tatt hensyn til under utredning. I tillegg har RAADS-R noen metodiske svakheter.

Jeg skjønner. Hvilke metodiske svakheter er det RAADS-R har?

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Fikk du forklart hvordan ord og begreper skal forstås, eller fikk du legge dine egne tolkninger i spørsmålene?

Jeg fikk legge mine egne tolkninger i spørsmålene.

psykedeliker
Skrevet
𝚂 𝚔 𝚢 skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk legge mine egne tolkninger i spørsmålene.

Da er verktøyet brukt feil.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...