Gå til innhold

Suicidal eldre far/hva gjør man?

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet

Min far er suicidal men er sengeliggende så han kan ikke ta selvmord, lege skal snakke med han på tirsdag. Enten er han psykotisk ellers er han dement, det har jo vart flere måneder nå uten at de gjør noe. Burde han ikke få ap da for det? Vet demente og får det i noen tilfeller, nå har det gått for langt syns jeg. Han er veldig fortvilet over å ha mistet kontroll over min demente mor, de er på samme sykehjem og de må skjerme henne. Han kjefter og er ufin og kommer med trusler om å skade seg til henne, hun blir veldig stresset av det. Jeg får så vondt av dem begge. 

Videoannonse
Annonse
stjernestøv
Skrevet

Er så bekymret for dem. 

Skrevet (endret)
stjernestøv skrev (25 minutter siden):

Burde han ikke få ap da for det?

Legen på sykehjemmet bør kunne foreslå noe som egner seg for å roe ham litt, og som lar seg kombinere med øvrig medisin han får. Ikke tenk for mye på selvmordstruslene, han får jo ikke gjennomført dem når han er sengeliggende. 

Dere pårørende bør finne en strategi sammen med personalet når det gjelder hvordan han behandler moren din. Hun skal ikke plasseres på rommet hans for å bli skjelt ut, det må han få beskjed om når han har et klart øyeblikk. Jeg tror fortsatt de beste ville være om hun i utgangspunktet besøker ham til en fast tid, og så får hun bare droppe det de gangene dagsformen hennes er for dårlig. Da har de et tydelig svar hvis han maser: Hun kommer kl. XX hvis hun orker. Men igjen - dere og personalet må finne en løsning sammen. Det er uheldig hvis brødrene dine formidler én ting til ham og de ansatte noe annet. 

Endret av laban
stjernestøv
Skrevet
laban skrev (7 minutter siden):

Legen på sykehjemmet bør kunne foreslå noe som egner seg for å roe ham litt, og som lar seg kombinere med øvrig medisin han får. Ikke tenk for mye på selvmordstruslene, han får jo ikke gjennomført dem når han er sengeliggende. 

Dere pårørende bør finne en strategi sammen med personalet når det gjelder hvordan han behandler moren din. Hun skal ikke plasseres på rommet hans for å bli skjelt ut, det må han få beskjed om når han har et klart øyeblikk. Jeg tror fortsatt de beste ville være om hun i utgangspunktet besøker ham til en fast tid, og så får hun bare droppe det de gangene dagsformen hennes er for dårlig. Da har de et tydelig svar hvis han maser: Hun kommer kl. XX hvis hun orker. Men igjen - dere og personalet må finne en løsning sammen. Det er uheldig hvis brødrene dine sier én ting og de ansatte noe annet. 

Ja da må legen få fingeren ut, nå er jeg bare forvirret og lei. Min bror hadde snakket med personalet etter han var der i dag og han finner på mye rart og lyger, her har jeg vært bekymret i hele dag. Min sønn er på jobb og har snakket med deres avdeling, de har satt inn et tv til min far og han hadde kost seg med det. Mulig det er manipulering fra hans side da. 

Jeg er helt enig med deg i at hun burde være hos han til faste klokkeslett, skal ta det opp med dem. Hun vil jo ha brødrene mine med på møte og nå, får se da. De på avdelingen oppfattet han ikke som suicidal nå i ettermiddag. 

stjernestøv
Skrevet

Men lykke til med å hoppe i elva nå, den er så liten at man kan nesten gå over den men det vet jo ikke han. Han har og lenge villet ha medlidenhet som alltid og tenker ikke på min mor og at hun er dement, det er han han han. Men det er jo ikke manipulering hvis han er psykotisk eller dement? 

stjernestøv
Skrevet
laban skrev (47 minutter siden):

Det er uheldig hvis brødrene dine formidler én ting til ham og de ansatte noe annet. 

Ja det er derfor hun vil ha dem og med på møtet, får bare håpe det hjelper. Han ringte meg nå og sa han lurte på om han hadde noe på denne jorden å gjøre, at min mor ikke ville sitte der osv. Hun gikk ut selv uten at de hentet henne, sa for ørtende gang at hun er dement og ikke som hun var før. 

stjernestøv
Skrevet

Men jeg føler meg ikke bra selv. 

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (12 minutter siden):

Har du noen tanker om årsaken til det?

Anonymkode: abcee...54f

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For mye å tenke på? Så har jeg jo redusert medisin. Jeg tåler snart ikke mer. 

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg er ikke psykotisk. 

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (2 timer siden):

Å være pårørende til noen som er dement er veldig krevende. Nå har du begge foreldrene dine på sykehjem. Det er vondt og slitsomt.
Det er ikke noe rart at du ikke føler deg bra. Tror det er enkelte situasjoner man må oppleve selv for å forstå hvor belastende det er.

Prøv om du kan å finne litt pusterom, og ta vare på deg selv. Sender deg gode tanker.

Anonymkode: d2831...c11

emilie321
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Å være pårørende til noen som er dement er veldig krevende. Nå har du begge foreldrene dine på sykehjem. Det er vondt og slitsomt.
Det er ikke noe rart at du ikke føler deg bra. Tror det er enkelte situasjoner man må oppleve selv for å forstå hvor belastende det er.

Prøv om du kan å finne litt pusterom, og ta vare på deg selv. Sender deg gode tanker.

Helt enig! 

Skrevet
stjernestøv skrev (3 timer siden):

Du er i en krevende livssituasjon og du har vært det lenge. Ikke noe rart at du ikke føler deg så bra!

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja det er jo sant. 

Jo takk for det. 

stjernestøv
Skrevet
frosken skrev (9 timer siden):

Du er i en krevende livssituasjon og du har vært det lenge. Ikke noe rart at du ikke føler deg så bra!

Ja det er sant, ja det har vært krevende lenge nå. 

stjernestøv
Skrevet

Besøkte dem i dag og min far var rolig i dag men var forbanna i går sa han, min mor var i godt humør så det var et kjekt besøk :) Jeg sa til min far at kanskje legen kunne hjelpe han men det hadde han ikke tro på da. 

Skrevet (endret)

Hei.

Selve selvmordsfaren her er nok minimal. Husk at mange demente mister evnen til fornuftig tenkning, slik at man ofte framstår ganske "ufiltrert" i kommunikasjonen og tenkningen. Men det er trist å høre at han ikke har det bra.

Når det gjelder AP til eldre/demente, så er det ganske omdiskutert. I mange tilfeller er effekten veldig dårlig og man er mye mer sårbar enn andre for å få (til dels alvorlige) bivirkninger. Fall, parkinsonisme, forvirring og lavt blodtrykk er nesten mer regelen enn unntaket, og i tillegg er risikoen for hjerneslag tredoblet i noen studier. Ofte er miljøfaktorer enklere å påvirke, og eventuelt litt benzo ved behov.

Endret av ISW
stjernestøv
Skrevet
ISW skrev (1 minutt siden):

Hei.

Selve selvmordsfaren her er nok minimal. Husk at mange demente mister evnen til fornuftig tenkning, slik at man ofte framstår ganske "ufiltrert" i kommunikasjonen og tenkningen. Men det er trist å høre at han ikke har det bra.

Når det gjelder AP til eldre/demente, så er det ganske omdiskutert. I mange tilfeller er effekten veldig dårlig og man er mye mer sårbar enn andre for å få (til dels alvorlige) bivirkninger. Fall, parkinsonisme, forvirring og lavt blodtrykk er nesten mer regelen enn unntaket, og i tillegg er risikoen for hjerneslag tredoblet i noen studier. Ofte er miljøfaktorer enklere å påvirke, og eventuelt litt benzo ved behov.

Hei. 

Og takk. Ja ikke mye han kan gjøre seg selv når han er sengeliggende, ja trist han ikke har det bra. 

Ja mener å ha lest det at det var en risiko å gi ap til demente men flere bruker det? Det er jo ikke bra da. Ja jeg sa til min far i dag at kanskje legen kunne gi han noe beroligende som hjelper, han får zopiclone og sobril til natten men påstår at han ikke sover mens nattevakten sier at han sover. 

Skrevet
stjernestøv skrev (2 minutter siden):

Hei. 

Og takk. Ja ikke mye han kan gjøre seg selv når han er sengeliggende, ja trist han ikke har det bra. 

Ja mener å ha lest det at det var en risiko å gi ap til demente men flere bruker det? Det er jo ikke bra da. Ja jeg sa til min far i dag at kanskje legen kunne gi han noe beroligende som hjelper, han får zopiclone og sobril til natten men påstår at han ikke sover mens nattevakten sier at han sover. 

Det er en fortvilende situasjon, fordi det liksom er så lite medikamentell behandling som hjelper. Jeg hadde det på akkurat samme måte med pappa for noen år siden, og det var veldig trist og føltes uverdig. Han hadde en spesiell type demens der antipsykotika er spesielt dårlig tolerert, men det gjelder nok også litt generelt. 

Tenker kanskje at det man bør gjøre er å legge til rette for at han skal trives best mulig. Det er bare så synd at sykehjemmene har såpass lite ressurser at man ikke får gjort alle de tiltakene som gjør ting lettere. Det er mindre ressurskrevende å gi medisiner, og derfor er det ofte hevdet at det er et overforbruk av medikamenter til demente. Det er litt trist.

stjernestøv
Skrevet
ISW skrev (1 minutt siden):

Det er en fortvilende situasjon, fordi det liksom er så lite medikamentell behandling som hjelper. Jeg hadde det på akkurat samme måte med pappa for noen år siden, og det var veldig trist og føltes uverdig. Han hadde en spesiell type demens der antipsykotika er spesielt dårlig tolerert, men det gjelder nok også litt generelt. 

Tenker kanskje at det man bør gjøre er å legge til rette for at han skal trives best mulig. Det er bare så synd at sykehjemmene har såpass lite ressurser at man ikke får gjort alle de tiltakene som gjør ting lettere. Det er mindre ressurskrevende å gi medisiner, og derfor er det ofte hevdet at det er et overforbruk av medikamenter til demente. Det er litt trist.

Ja det er fortvilende og husker da du gikk gjennom det med din far, trist når det blir sånn. Han likte å se på tv i går sa han, får prøve å få opp tv de har hjemme så han kan se på det. Men i går fikk han se fra lokalt her og kjente igjen folk fra gamle dager. Ja tror det er overforbruk av medisiner på sykehjemmene men noe må de jo gjøre, de kan ikke sitte med de hele tiden. Og min mor kan ikke sitte med han hele tiden som han ønsker. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...