AnonymBruker Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Jeg tok for en tid tilbake en cyp analyse i forbindelse med veldige reaksjoner på medisiner. Og fant blant annet ut at jeg har en genvariant som heter SLC6A4 S/S Kort/kort. Det betød visst ifølge psykiateren at jeg ikke kan bruke ssri og er generelt følsom for alt som påvirker serotonin. (Hadde noen andre mutasjoner også) Greit nok det. Fikk en forklaring på hvorfor jeg ble så intenst dårlig. Og har ikke brukt medisiner siden. Men nå i senere tid har jeg undersøkt og prøvd å lese meg opp på denne gen varianten og virker som at den faktisk kan være en egen «årsak» eller forsterker for hvordan man responderer på stress, sykdom og annet? Noen som kan noe om dette ? Syns det var så interessant! Anonymkode: 71963...f67 0 Siter
Trinity80 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Veeeldig kort forklart: S/S = mer sensitiv serotoninregulering + sterkere påvirkning fra miljø og stress. Søvnforstyrrelser, og mye mer utsatt for angst/ depresjon. Mer sensitiv for medikamenter. MEN største fordelen er nevroplastisiteten. Dvs. vi har fårt en slags kompensasjon for alt dette 🤜🤛 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 32 minutter siden Skrevet 32 minutter siden Trinity80 skrev (35 minutter siden): Veeeldig kort forklart: S/S = mer sensitiv serotoninregulering + sterkere påvirkning fra miljø og stress. Søvnforstyrrelser, og mye mer utsatt for angst/ depresjon. Mer sensitiv for medikamenter. MEN største fordelen er nevroplastisiteten. Dvs. vi har fårt en slags kompensasjon for alt dette 🤜🤛 Hvordan da? Kan du forklare hva /hvordan du mener man kan jobbe nevroplastisk med dette?:) Altså når man ikke har angst/depresjon. Men muligens at den genotypen kompliserer bildet og nerveystemets reaksjon på belastning, sykdom og medisiner osv Anonymkode: 71963...f67 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15 minutter siden Skrevet 15 minutter siden Trinity80 skrev (51 minutter siden): Veeeldig kort forklart: S/S = mer sensitiv serotoninregulering + sterkere påvirkning fra miljø og stress. Søvnforstyrrelser, og mye mer utsatt for angst/ depresjon. Mer sensitiv for medikamenter. MEN største fordelen er nevroplastisiteten. Dvs. vi har fårt en slags kompensasjon for alt dette 🤜🤛 Blir veldig fascinert over at jeg finner ut disse tingene selv, og finner ut at det i stor grad kan forklare en del av reaksjonene mine og sykdomsuttrykk. Der helsevesenet bare tilskriver at man sikkert har angstlidelse og pusher mer og mer medisiner og jeg rapportere voldsomme reaksjoner og de ikke tror på det «for det skal jo virke» osv. Også handler det kanskje ikke om at man har en angstlidelse i det hele tatt men et genetisk sårbarhet for reaksjon på stress sykdom og annen påvirkning og medisiner gjør ting vondt verre . Har mista så mye av tillit til ordinært helsevesen av å bli syk 🤣 Anonymkode: 71963...f67 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.