Gå til innhold

Er personlighetsforstyrrelse sykdom?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Regnes det som sykdom å ha en pf?

Anonymkode: 90ec8...882

Videoannonse
Annonse
psykedeliker
Skrevet

Juridisk er alle diagnoser definert som sykdommer, selv om tilstandene kan være normale reaksjoner på unormale livshendelser.

Krisebærblomsten
Skrevet

Er noe psykisk en kan liksom ikke si alt er psykisk bare en er litt annerledes. 

Skrevet

Noen er svært nøye på dette. Jeg fikk nettopp kjeft på FB når jeg skrev at ADHD er en sykdom.

Noen skiller mellom sykdom, lyte og skade. I mitt enkle hode kaller jeg det uansett en sykdom når 1. Personen lider under det og får nedsatt funksjon, og 2. Det har en kode i ICD-10. For meg er pf derfor en sykdom.

I norsk psykiatri bruker man oftere betegnelsen lidelse enn sykdom.

Skrevet
nachnoo skrev (15 minutter siden):

Noen er svært nøye på dette. Jeg fikk nettopp kjeft på FB når jeg skrev at ADHD er en sykdom.

Noen skiller mellom sykdom, lyte og skade. I mitt enkle hode kaller jeg det uansett en sykdom når 1. Personen lider under det og får nedsatt funksjon, og 2. Det har en kode i ICD-10. For meg er pf derfor en sykdom.

I norsk psykiatri bruker man oftere betegnelsen lidelse enn sykdom.

Det må da være enklere å bruke ordet sykdom enn lidelse innenfor helsevesen? 
Hvorfor fikk du kjeft for det på FB?

Anonymkode: 45b6b...17d

Skrevet
nachnoo skrev (28 minutter siden):

Jeg fikk nettopp kjeft på FB når jeg skrev at ADHD er en sykdom.

Jeg er nysgjerrig - hva er det hvis det ikke er en sykdom? En velsignelse som lar deg motta amfetamin på blå resept? 😊

Skrevet
ISW skrev (10 minutter siden):

Jeg er nysgjerrig - hva er det hvis det ikke er en sykdom? En velsignelse som lar deg motta amfetamin på blå resept? 😊

Poenget er vel at alt ikke trengs å sykeliggjøres. Selv om noen trenger medisiner ønsker ikke alle det. Ergo blir det feil for dem å kalle det en sykdom (selv om det for mange andre er nettopp det).

Anonymkode: dec91...47e

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...