Nicklusheletida Skrevet 7. mars Skrevet 7. mars Jeg er i en alder hvor det prates veldig mye om pensjon rundt meg. Samboeren er 6 år eldre enn meg og alle i hans gjeng prater om pensjon, noe som påvirker meg. Når tenker du å ga av ?osv er spørsmålene som går igjen. Jeg tenker å jobbe til 67 år ( kanskje ) , men jeg kan begynne å ta ut afp om et par år samtidig som jeg jobber og så spare disse pengene selv. Da må jeg samtidig ta ut 20 % av alderspensjonen, hvis jeg har forstått dette riktig. Hva er fordelen og hva er ulempen ? Hvis jeg tar ut afp og dør tidlig, så har jeg sikret disse pengene i arv til ungene mine. Er det noen flere fordeler ? Hvis jeg venter, blir afp- utbetalingen høyere pr måned, men utbetales over færre år iom at privat afp er en livslang utbetaling. Er det andre i min alder som har begynt å tenke litt på dette? Hva kommer du til å gjøre og hvorfor ? 0 Siter
laban Skrevet 7. mars Skrevet 7. mars Jeg er litt eldre enn samboeren din og dermed født før "skille-årstallet" 1963. Jeg tok ikke ut noe som helst samtidig med at jeg jobbet fullt. Nå har jeg jobbet 80% i halvannet år og hatt 20% AFP med en fridag pr uke. Jeg jobber i offentlig sektor nå, og da trenger man ikke ta ut NAV-pensjon samtidig, i hvert fall ikke med mitt fødselsår. De 20 prosentene går over til alderspensjon når jeg fyller 67, sånn er det i offentlig sektor. Etter planen skal jeg jobbe samme prosent til jeg er (nesten) 68, da går jeg av. Fordelene ved tidlig uttak er enten som du skriver - at pengene ikke er "tapt" hvis man dør tidlig - eller hvis det er noe spesielt man trenger dem til i den aktuelle perioden. Ulempen er selvsagt at inntekten i pensjonist-årene går ned. Jeg har tenkt litt sånn at det er salget av dødsbo-boligen som vil bety mest for arvingene våre, ikke om jeg har spart noen tusen i mnd til dem i tillegg. I så fall måtte jeg satt dem i fond, og det synes jeg er litt skummelt når det er så mye uro i verden som det er nå. Det er viktigere at inntektsnedgangen ikke blir altfor stor når jeg går av. Det er jo ikke sånn at utgiftene våre forsvinner når jeg slutter å jobbe, selv om de reduseres noe. Siden jeg både er født på andre siden av 1963 og vet lite om ordningene i privat sektor (jeg var i 40-årene da jeg sluttet der), tar jeg forbehold om at mine vurderinger kan være lite relevante for deg. Men uansett andre forhold, er den største usikkerheten ved pensjonsvalg at man ikke kjenner den variabelen som kalles forventet levealder 🤭 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 7. mars Forfatter Skrevet 7. mars laban skrev (7 minutter siden): Jeg er litt eldre enn samboeren din og dermed født før "skille-årstallet" 1963. Jeg tok ikke ut noe som helst samtidig med at jeg jobbet fullt. Nå har jeg jobbet 80% i halvannet år og hatt 20% AFP med en fridag pr uke. Jeg jobber i offentlig sektor nå, og da trenger man ikke ta ut NAV-pensjon samtidig, i hvert fall ikke med mitt fødselsår. De 20 prosentene går over til alderspensjon når jeg fyller 67, sånn er det i offentlig sektor. Etter planen skal jeg jobbe samme prosent til jeg er (nesten) 68, da går jeg av. Fordelene ved tidlig uttak er enten som du skriver - at pengene ikke er "tapt" hvis man dør tidlig - eller hvis det er noe spesielt man trenger dem til i den aktuelle perioden. Ulempen er selvsagt at inntekten i pensjonist-årene går ned. Jeg har tenkt litt sånn at det er salget av dødsbo-boligen som vil bety mest for arvingene våre, ikke om jeg har spart noen tusen i mnd til dem i tillegg. I så fall måtte jeg satt dem i fond, og det synes jeg er litt skummelt når det er så mye uro i verden som det er nå. Det er viktigere at inntektsnedgangen ikke blir altfor stor når jeg går av. Det er jo ikke sånn at utgiftene våre forsvinner når jeg slutter å jobbe, selv om de reduseres noe. Siden jeg både er født på andre siden av 1963 og vet lite om ordningene i privat sektor (jeg var i 40-årene da jeg sluttet der), tar jeg forbehold om at mine vurderinger kan være lite relevante for deg. Men uansett andre forhold, er den største usikkerheten ved pensjonsvalg at man ikke kjenner den variabelen som kalles forventet levealder 🤭 I privat sektor er afp- ordningen veldig bra. Man skal ha vært i jobb 7 av de 9 siste årene og den er livslang uavhenig av når du er født. I offentlig sektor, ble afp endret til å være mer lik den private hvis man er født etter 1963. Min samboer er 67 om halvannet år og blir pensjonist da. Da er du vel ikke så mye eldre enn han ? Jeg har 6 år igjen å jobbe etter at han har gått av. Det er jo også noe jeg synes er litt kjedelig å tenke på. At han er 73 når jeg blir pensjonist som 67-åring. 😟 Derfor er jeg ikke helt sikker på om jeg skal jobbe til 67 år. Vi skal jo liksom gå i fjellet da, mens vi fortsatt er spreke Utgiftene mine blir mindre som pensjonist. Gjelda er da borte. Månedskort koster over 1800 kroner for 2 soner. Det blir borte. Jeg har regnet ut at jeg kan bli gjelfri nå til sommeren, men da er det ingen ting igjen på sparekonto, så venter et år til før jeg kvitter meg med gjelda. Samboeren er I en heldigere økonomisk situasjon enn meg, så jeg må regne på hva jeg skal gjøre. Jeg må jo også tenke på at jeg skal klare meg bra, hvis han skulle gå bort før meg. Må tenke sånn når vi har hver vår økonomi og hver våre barn. Mye å tenke på Jeg synes det er så vanskelig. Noen ganger tenker jeg at det skal gå helt fint å jobbe til 67 år. Det er når jeg ikke har vondter noe sted. Andre ganger orker jeg ikke tanken på det. Det begynner allerede å skje litt småting med kroppen. Noen ganger ryggen og hyppigere enn før, eller så er det nakken og akkurat nå sliter jeg med øynene mine og blir så sliten i øyne og hode at jeg helst vil slutte nå. Jeg har sannsynligvis fått etterstær og må ha en ny operasjon, så skal til optiker på mandag. 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 7. mars Forfatter Skrevet 7. mars (endret) Nicklusheletida skrev (19 minutter siden): I privat sektor er afp- ordningen veldig bra. Man skal ha vært i jobb 7 av de 9 siste årene og den er livslang uavhenig av når du er født. I offentlig sektor, ble afp endret til å være mer lik den private hvis man er født etter 1963. Min samboer er 67 om halvannet år og blir pensjonist da. Da er du vel ikke så mye eldre enn han ? Jeg har 6 år igjen å jobbe etter at han har gått av. Det er jo også noe jeg synes er litt kjedelig å tenke på. At han er 73 når jeg blir pensjonist som 67-åring. 😟 Derfor er jeg ikke helt sikker på om jeg skal jobbe til 67 år. Vi skal jo liksom gå i fjellet da, mens vi fortsatt er spreke Utgiftene mine blir mindre som pensjonist. Gjelda er da borte. Månedskort koster over 1800 kroner for 2 soner. Det blir borte. Jeg har regnet ut at jeg kan bli gjelfri nå til sommeren, men da er det ingen ting igjen på sparekonto, så venter et år til før jeg kvitter meg med gjelda. Samboeren er I en heldigere økonomisk situasjon enn meg, så jeg må regne på hva jeg skal gjøre. Jeg må jo også tenke på at jeg skal klare meg bra, hvis han skulle gå bort før meg. Må tenke sånn når vi har hver vår økonomi og hver våre barn. Mye å tenke på Jeg synes det er så vanskelig. Noen ganger tenker jeg at det skal gå helt fint å jobbe til 67 år. Det er når jeg ikke har vondter noe sted. Andre ganger orker jeg ikke tanken på det. Det begynner allerede å skje litt småting med kroppen. Noen ganger ryggen og hyppigere enn før, eller så er det nakken og akkurat nå sliter jeg med øynene mine og blir så sliten i øyne og hode at jeg helst vil slutte nå. Jeg har sannsynligvis fått etterstær og må ha en ny operasjon, så skal til optiker på mandag. Og når jeg driver og regner på økonomi, så glemmer jeg å tenke på at jeg nå sparer 100.000 i året. Jeg ser dem ikke, så glemmer å tenke på det som inntekt. Endret 7. mars av Nicklusheletida 0 Siter
Stikkelsbær Skrevet 16. mars Skrevet 16. mars Jeg er i samme alder, og har planlagt å ta ut full afp fra første stund. Det er med tanke på at jeg kan etterlate meg pengene hvis jeg dør tidlig. De fleste av mine kollegaer har gjort det samme, selv om de jobber 100%. Flere har tatt seg råd til å kjøpe hytte, eller investere i ekstra leilighet eller annet som vil ha en varig verdi og kan selges seinere hvis det kniper med økonomien. Ulempen med å ta det ut tidlig er vel at skatten øker. Jeg har ikke bestemt meg enda om jeg kanskje vil ta ut en fridag i uka samtidig som jeg fyller 62. Kanskje, kanskje ikke - men jeg står jo fritt til å bestemme dette selv. Og kanskje ta ut noe som ekstra sommerferie? Ned 5% stilling og ta 3 uker ekstra ferie? Jeg er som sagt i tenkeboksen, og har mange drømmer . En annen sak er at jeg jobber mer enn 100% nå, og har ingen som kan overta min stilling i en liten prosentandel, så jeg må ta mye hensyn til arbeidsgiveren min også. 1 Siter
Lillemus Skrevet 16. mars Skrevet 16. mars Jeg skal gå av så tidlig jeg kan og dermed starte å ta ut afp så snart det er mulig. Har regnet litt på hva jeg vil få i pensjon og veldig mye er det jo ikke, men jeg har en leilighet som sannsynligvis skal selges i løpet av noen få år og i tillegg har jeg noe aksjer og skal også investere noe mer i aksjer i nærmeste fremtid. 1 Siter
Ekstra Skrevet 16. mars Skrevet 16. mars Dette er høyst aktuelt for meg også, men har ikke satt meg veldig inn i det ennå, må det snart 🤨 1 Siter
Nicklusheletida Skrevet tirsdag kl 09:19 Forfatter Skrevet tirsdag kl 09:19 Ekstra skrev (På 16.3.2026 den 11.59): Dette er høyst aktuelt for meg også, men har ikke satt meg veldig inn i det ennå, må det snart 🤨 Nå har jeg nettopp fylt ut skjema til min første 60+ samtale jeg har blitt kalt inn til . Det føles helt utrolig rart, at jeg blir så gammel dette året 😃 Inni meg er jeg mye yngre. 2 Siter
laban Skrevet tirsdag kl 11:19 Skrevet tirsdag kl 11:19 Nicklusheletida skrev (1 time siden): Nå har jeg nettopp fylt ut skjema til min første 60+ samtale jeg har blitt kalt inn til. Er det noe arbeidsgiveren din har funnet på? Håper det er til nytte for begge parter. Nicklusheletida skrev (1 time siden): Inni meg er jeg mye yngre. Det er et vanlig, gjenkjennbart fenomen 😉 0 Siter
Lillemus Skrevet tirsdag kl 11:43 Skrevet tirsdag kl 11:43 laban skrev (22 minutter siden): Er det noe arbeidsgiveren din har funnet på? Håper det er til nytte for begge parter. Det er et vanlig, gjenkjennbart fenomen 😉 Det er vanlig i det offentlige mener jeg, hos oss blir vi i alle fall kalt inn til 60-samtale sammen med avdelingsleder. Jeg føler meg heller ikke på noen måte som om 60 vinker i det-ikke-alt-for-fjerne lengre... 0 Siter
laban Skrevet tirsdag kl 11:49 Skrevet tirsdag kl 11:49 Lillemus skrev (3 minutter siden): Det er vanlig i det offentlige mener jeg, hos oss blir vi i alle fall kalt inn til 60-samtale sammen med avdelingsleder. Jeg jobber i staten og har bare de samme medarbeidersamtalene som de yngre. Men arbeidsplassen er såpass stor at SPK kommer en gang i året og informerer. Men det er frivillig, de interesserte melder seg på. 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet tirsdag kl 11:50 Forfatter Skrevet tirsdag kl 11:50 laban skrev (29 minutter siden): Er det noe arbeidsgiveren din har funnet på? Håper det er til nytte for begge parter. Det er et vanlig, gjenkjennbart fenomen 😉 Nei, det er ikke noe arbeidsgiver har funnet på. Det er helt vanlig og noe de har plikt til å gjennomføre 0 Siter
Lillemus Skrevet tirsdag kl 11:51 Skrevet tirsdag kl 11:51 laban skrev (1 minutt siden): Jeg jobber i staten og har bare de samme medarbeidersamtalene som de yngre. Men arbeidsplassen er såpass stor at SPK kommer en gang i året og informerer. Men det er frivillig, de interesserte melder seg på. Jeg jobber kommunalt og vi har det i alle fall. Veldig greit synes jeg, da slipper man å stille spørsmål i plenum om det er noe mer privat man lurer på f.eks. 0 Siter
laban Skrevet tirsdag kl 11:56 Skrevet tirsdag kl 11:56 Nicklusheletida skrev (3 minutter siden): Nei, det er ikke noe arbeidsgiver har funnet på. Det er helt vanlig og noe de har plikt til å gjennomføre Jeg mente ikke å antyde at det var noe galt med slike samtaler, jeg tenkte bare at noen kunne (mis)bruke dem til å presse litt ekstra for å få de eldste til å slutte. Jeg gjetter på at min leder har implementert dette i form av noen få tilleggsspørsmål i den ordinære medarbeidersamtalen... 0 Siter
Babette Skrevet tirsdag kl 12:03 Skrevet tirsdag kl 12:03 laban skrev (2 minutter siden): Jeg mente ikke å antyde at det var noe galt med slike samtaler, jeg tenkte bare at noen kunne (mis)bruke dem til å presse litt ekstra for å få de eldste til å slutte. Jeg gjetter på at min leder har implementert dette i form av noen få tilleggsspørsmål i den ordinære medarbeidersamtalen... I så fall er jeg på linje med din leder. Jeg synes egne seniorsamtaler er en smule stigmatiserende, og stiller spørsmålstegn ved om de fører til at ansatte står lenger i jobb. Etter mitt syn er det bedre å tilpasse utviklingssamtalene (som jeg konsekvent kaller dem) til den enkeltes situasjon, og rent formelt er det ingenting i veien for å gjøre det slik. 1 Siter
Nicklusheletida Skrevet tirsdag kl 12:05 Forfatter Skrevet tirsdag kl 12:05 laban skrev (6 minutter siden): Jeg mente ikke å antyde at det var noe galt med slike samtaler, jeg tenkte bare at noen kunne (mis)bruke dem til å presse litt ekstra for å få de eldste til å slutte. Jeg gjetter på at min leder har implementert dette i form av noen få tilleggsspørsmål i den ordinære medarbeidersamtalen... Et spørsmål var slik : - Hvor lenge jeg ser for meg å jobbe? Jeg svarte 67. Et annet spørsmål var om jeg hadde behov for noe tilrettelegging for å kunne jobbe til 72 år Det siste er uaktuelt. 1 Siter
Nicklusheletida Skrevet tirsdag kl 12:07 Forfatter Skrevet tirsdag kl 12:07 Babette skrev (2 minutter siden): I så fall er jeg på linje med din leder. Jeg synes egne seniorsamtaler er en smule stigmatiserende, og stiller spørsmålstegn ved om de fører til at ansatte står lenger i jobb. Etter mitt syn er det bedre å tilpasse utviklingssamtalene (som jeg konsekvent kaller dem) til den enkeltes situasjon, og rent formelt er det ingenting i veien for å gjøre det slik. Men nå skal jo utviklingssamtalen og 60+ samtalen være samtidig da. Jeg burde fått frem det i første innlegg. Kun 2 forskjellige skjemaer som skulle fylles ut 1 Siter
Nicklusheletida Skrevet onsdag kl 12:12 Forfatter Skrevet onsdag kl 12:12 Babette skrev (På 24.3.2026 den 13.03): I så fall er jeg på linje med din leder. Jeg synes egne seniorsamtaler er en smule stigmatiserende, og stiller spørsmålstegn ved om de fører til at ansatte står lenger i jobb. Etter mitt syn er det bedre å tilpasse utviklingssamtalene (som jeg konsekvent kaller dem) til den enkeltes situasjon, og rent formelt er det ingenting i veien for å gjøre det slik. Sånn, da var det unnagjort og det ble mer slik du beskrev her. Kun et par punkter som handlet om 60- årssamtalen og deretter raskt over til de faste punktene i utviklingssamtalen. 0 Siter
Lillemus Skrevet onsdag kl 12:35 Skrevet onsdag kl 12:35 Babette skrev (På 24.3.2026 den 13.03): Jeg synes egne seniorsamtaler er en smule stigmatiserende, og stiller spørsmålstegn ved om de fører til at ansatte står lenger i jobb. Men er det det som er poenget med seniorsamtaler? Jeg trodde det var for å informere deg om dine rettigheter ang. afp, når man tenker å gå av, hva som vil lønne seg økonomisk og slike ting - ikke nødvendigvis for å få deg til å stå i jobb så lenge som mulig. Jeg tenker å gå av så tidlig jeg kan... 0 Siter
Babette Skrevet onsdag kl 15:20 Skrevet onsdag kl 15:20 Lillemus skrev (2 timer siden): Men er det det som er poenget med seniorsamtaler? Jeg trodde det var for å informere deg om dine rettigheter ang. afp, når man tenker å gå av, hva som vil lønne seg økonomisk og slike ting - ikke nødvendigvis for å få deg til å stå i jobb så lenge som mulig. Jeg tenker å gå av så tidlig jeg kan... Det er et nasjonalt mål at folk står lenger i jobb. Da må dette selvsagt følges opp lokalt, ellers blir det bare tomme festtaler. Når det gjelder fremtidig pensjon, har jeg inntrykk av at de fleste undersøker dette selv, man logger seg inn på pensjonskassen og får all info man trenger. 2 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.