AnonymBruker Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Hvilke psykiske lidelser kan man bare velge å bli frisk fra? Hva tenker dere eller mener dere ingenting er et valg? Ikke gå til personangrep dette er ment som en diskusjon og spørsmål. Ikke valgbart: Autisme, adhd, bipolar, schizofreni, personlighetsforstyrrelse, ptsd, psykisk utviklingshemming Valgbart: ocd, sosial angst? Tourettes? spiseforstyrrelse Anonymkode: 3e5cd...9c1 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Hvorfor tror du det finnes så lange køer innenfor psykiatrien om noen lidelser er utelukkende valgbare? Anonymkode: 7f9b5...214 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Hva er hensikten med denne rangeringen? Anonymkode: 21a1f...18e 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hvilke psykiske lidelser kan man bare velge å bli frisk fra? Hva tenker dere eller mener dere ingenting er et valg? Ikke gå til personangrep dette er ment som en diskusjon og spørsmål. Ikke valgbart: Autisme, adhd, bipolar, schizofreni, personlighetsforstyrrelse, ptsd, psykisk utviklingshemming Valgbart: ocd, sosial angst? Tourettes? spiseforstyrrelse Anonymkode: 3e5cd...9c1 Vil påstå at også PTSD og personlighetsforstyrrelser er valgbare. Er jo bare å ta seg sammen. Anonymkode: e5818...0c6 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vil påstå at også PTSD og personlighetsforstyrrelser er valgbare. Er jo bare å ta seg sammen. Anonymkode: e5818...0c6 Er dette en spøk eller din ærlige mening? Anonymkode: 1c8ba...377 0 Siter
nachnoo Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (34 minutter siden): AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Valgbart: ocd, sosial angst? Tourettes? spiseforstyrrelse Nei. Det eneste jeg kommer på er ruslidelser. Det som kommer nærmest opp til "valgbart" er enkelte angstlidelser. 0 Siter
Glitter Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vil påstå at også PTSD og personlighetsforstyrrelser er valgbare. Er jo bare å ta seg sammen. Anonymkode: e5818...0c6 Da har ikke du hatt en personlighetsforstyrrelse. Det er langt i fra å bare ta seg sammen. Det tar mange år å bli frisk fra feks EUPF. Da jeg var på mitt verste så evnet jeg ikke å ta meg sammen. Det kan jeg nå derimot når jeg får følelser eller tanker i den retningen. Derfor har jeg ikke lenger diagnosen. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Vil påstå at også PTSD og personlighetsforstyrrelser er valgbare. Er jo bare å ta seg sammen. Anonymkode: e5818...0c6 Nei. Anonymkode: 47670...2f7 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden nachnoo skrev (24 minutter siden): Nei. Det eneste jeg kommer på er ruslidelser. Det som kommer nærmest opp til "valgbart" er enkelte angstlidelser. Whaaat? Why? Anonymkode: 1c8ba...377 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Det er sjokkerende å lese denne tråden. Psykiske lidelser er ikke et valg. Det er komplekse helsetilstander som skyldes kombinasjon av genetiske, biologiske, miljømessige og psykologiske faktorer. Det er og en utbredt misoppfatning at man kan ta seg sammen, og bli kvitt lidelser som depresjon, angst og spiseforstyrrelser. Selv ruslidelser er ikke et valg en tar. Nei er tydelig hva slags holdinger enkelte kan ha om psykiske lidelser som er skremmende. Det er jo med på holde liv i debatter om at psykiske lidelser er noe en kan bare ta seg sammen med å bli frisk av. Hadde det vært tilfelle hadde det ikke vært behandlingstjenester. Selv det nachnoo skriver er ikke sant. Men jeg skal snakke med psykiatere og psykologer om denne påstanden og gi en tilbakemelding om det. Anonymkode: 10424...134 0 Siter
krøll9 Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Personlighetsforstyrrelser er ikke akkurat sykdommer slik jeg har forstått. Det handler om selve personligheten, atferds-, reaksjons- og bindingsmønstre som er blitt til over tid, i fasen der mennesket har fått dannet sin identitet. Det handler ikke om valg, men om oppvekstvilkår, miljø og livshendelser (+ noe genetikk?? Eller kanskje ikke). Man kaller det forstyrrelser fordi trekkene innenfor områdene som er nevnt, noen av dem eller flere, er ugunstig utformet i kontekst av individets liv og kulturen/samfunnet rundt. Å "bli frisk fra" en personlighetsforstyrrelse må innebære å lære på ny, reprogrammere og aktivt jobbe for å endre flere over tiden automatiserte psykologiske strukturer i sin egen person. Høres ikke sånn kjempe lett og valgbart ut, selv om man hører at enkelte tilpasser seg bedre med alderen. Hvordan de opptrer utad handler kanskje ikke nødvendigvis om å være "kurert", uten lidelse, men kanskje her heller valget om å opptre på en viss måte man har lært er "rett" i samsvar til storsamfunnet og forventninger. Slik jeg har forstått det. 0 Siter
Worrisome_plenty Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden OCD valgbart? Nå har jeg hørt det og. Massiv logisk brist hos TS! 1 Siter
krøll9 Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Ruslidelser. Å prøve ut rus er et valg. Å drikke alkohol er et valg (og de fleste voksne gjør jo det, ofte eller i ny og ne). Å prøve ut ulovlige stoffer er også et valg (for de fleste, håper jeg) - og da begynner man ikke med h kanskje, men med noe mer uskyldig. Det er absolutt et valg å ta det skrittet over grensa til rus som er definert som normbrudd og ulovlig - men man går vel ikke dit heller med tanker om reell risiko for å bli avhengig. Og man er kanskje ikke 35 når man finner på det første gang, men heller 20 år yngre og naturlig mer ukritisk. Uansett er det ganske vanlig å drikke mye alkohol i den voksne befolkningen, i deler av ungdomskulturen - selv for "vanlige fornuftige" voksne borgere - dømmes du ikke nord og ned for å bli ganske heftig over grensa dritings x antall ganger. Så lenge det er den eller den anledningen. Noen klarer så ikke styre forbruket, noen trengte dette som en slags bedøvelse fra lidelse (som var der fra før av) og det var bare et spørsmål om tid før det ble til mer enn overforbruk, avhengighet. Når det blir slik at folk kan se på deg at du er alkoholiker, lukte det, se det på klærne dine, når folk ser deg rave rundt i feil anledninger på feil tid av døgnet, i kombo med at du ikke har jobb, man ser du har dårlig råd osv. Da er du rusmisbruker og skyldig i ufornuftige livsvalg. Men dem man ikke kan se det så lett på fordi de har rikdom, kontroll på visse deler av livet (som f.eks. til dels klarer å holde fortet i en godt betalt jobb), har rukket å skape en solid ytre fasade, ikke blir tatt for fyllekjøring fordi de ikke ble stoppet, ikke så sånn ut, ikke luktet, var veltalende og bare synlig dritings i helt passende anledninger: og dem er det flust av hvis man er noenlunde suksessrik og kjenner de rette folka: da er de med et alkoholproblem liksom kunstnersjeler, geniale, bare helt spesielle dype personligheter - ikke rusmisbrukere - for de spyr i silkelaken bak lukkede utsmykkede dører, ikke i trappeoppgangen i en eller annen shabby blokk på østkanten. Rusmisbrukere er de begge, skulle vel helst ikke vært det - men de gjorde bare som folk flest og var mer sårbare ... Rusmisbrukere som gjerne starter fra tidlig av med såkalte gateway drugs var de sårbare og neglisjerte ungdommene vi ikke klarte å redde. Tror ikke syretenner, utpissa klær og og forbipasserende med avsky i blikket var planen deres heller - og helt tilfeldig at nettopp de landet der, ikke du, var det nok heller ikke. Å på ruslidelse som et valg synes jeg ikke er riktig fordi ikke hvem som helst lander der. Hvis man skal se på ruslidelser som valgbart, så må man også se på spiseforstyrrelser som valgbart. Blir det samme. Et valg blir til noe mer, kommer ut av kontroll, og så blir det først sykdom og noe patologisk. På en annen side går det an å ha usunne og direkte farlige alkohol- og matvaner uten å være rusmisbruker eller spiseforstyrret også - der man velger å handle på en viss måte bevisst, men uten at det får tvangspreg. Man kan godt overta kjente atferdsmønstre fra de ulike lidelsene en til en, gjøre komplett det samme, uten å være syk, hvis det forsatt gjøres med overlegg og ut av aktivt valg... Men det er jo ikke spiseforstyrrelser. Dem velger man jo ikke. 2 Siter
FuglFøniks Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Det er en helt umulig problemstilling på noe alt for komplekst og således umulig å svare på og sammeligne slik jeg ser det. Da må man først definere hva en tenker er frisk. Er det kun fravær av sykdom? Hva er sykdom? For eksempel som vi var inne på i tråden tidligere: kan man definere medfødte lidelser som ADHD, autisme, utviklingshemming, PF-er som sykdom? Det sentrale er fungering. Og ikke minst må man også se på om personen selv er klar over eller ser på seg selv som «syk» eller med lavere fungering. Dette blir jo viktig med tanke på motivasjon og/ eller gjennomføringsvne. Motivasjon er heller ikke statisk, men vil oftest være svingende. Noen lidelser er medfødte, noen er biologiske men håndterbare med mdikamenter, mens noen vil ha biologiske konsekvenser som vil komplisere både motivasjon og gjennomføringsevne som eksempelvis anoreksi og ruslidelser. Det vil også komme også an på alvorlighetsgrad. Og sosioøkonomiske faktorer samt sosialt miljø. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvilke psykiske lidelser kan man bare velge å bli frisk fra? Hva tenker dere eller mener dere ingenting er et valg? Ikke gå til personangrep dette er ment som en diskusjon og spørsmål. Ikke valgbart: Autisme, adhd, bipolar, schizofreni, personlighetsforstyrrelse, ptsd, psykisk utviklingshemming Valgbart: ocd, sosial angst? Tourettes? spiseforstyrrelse Anonymkode: 3e5cd...9c1 Hvorfor er Tourette’s valgbart? Det er umulig å stoppe ticks. Anonymkode: 36331...8ab 0 Siter
FuglFøniks Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Anoreksi og ruslidelser er veldig sammenlignbare. Begge starter forsiktig og «uskyldig» og gjerne også som en mestringsstrategi og avledning fra vanskelige følelser. Begge får biologiske konsekvenser. Ruslidelse: kroppen blir avhengig. Anoreksi: sultingen/restriksjonen gjør at hjernen krymper sånn rent fysisk og gjør deg enda mer tvangspreget med økt angst og kompliserer motivasjon og reduserer kognisjon. Noen er biologisk mer utsatt for ruslidelser og noen mer utsatt for anorexi. Dvs noen er mer utsatt for å utvikle avhengighet/sykdom når man blir utsatt for de samme miljøfaktorene og substansene. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 44 minutter siden Skrevet 44 minutter siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er sjokkerende å lese denne tråden. Psykiske lidelser er ikke et valg. Det er komplekse helsetilstander som skyldes kombinasjon av genetiske, biologiske, miljømessige og psykologiske faktorer. Det er og en utbredt misoppfatning at man kan ta seg sammen, og bli kvitt lidelser som depresjon, angst og spiseforstyrrelser. Selv ruslidelser er ikke et valg en tar. Nei er tydelig hva slags holdinger enkelte kan ha om psykiske lidelser som er skremmende. Det er jo med på holde liv i debatter om at psykiske lidelser er noe en kan bare ta seg sammen med å bli frisk av. Hadde det vært tilfelle hadde det ikke vært behandlingstjenester. Selv det nachnoo skriver er ikke sant. Men jeg skal snakke med psykiatere og psykologer om denne påstanden og gi en tilbakemelding om det. Anonymkode: 10424...134 Min opplevelse med psykiatrien er at man må skjerpe seg og tenke rett osv hvis man sliter psykisk. Og det har sjokkert meg. Anonymkode: 80d03...228 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.