Gå til innhold

Hvorfor er det sånn at når man først har fått en psykoselidelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (2 minutter siden):

Jeg har sagt det før, og sier det igjen: ærlig trenger man bare være ovenfor seg selv. Det spiller ingen rolle ovenfor de profesjonelle, de gjør bare jobben sin ut fra den informasjonen de får. Ikke alt trenger å deles med behandlere.

Hvis man ikke er ærlig får man ikke god behandling.

Anonymkode: 96726...489

Videoannonse
Annonse
stjernestøv
Skrevet
psykedeliker skrev (2 minutter siden):

Jeg har sagt det før, og sier det igjen: ærlig trenger man bare være ovenfor seg selv. Det spiller ingen rolle ovenfor de profesjonelle, de gjør bare jobben sin ut fra den informasjonen de får. Ikke alt trenger å deles med behandlere.

Nei men jeg tenkte kropp sinn og ånd og at alt hang sammen, ville ha hjelp med alt jeg men skulle tatt det åndelige med healeren selv om hun bare var opptatt av at jeg skulle ha bakkekontakt. Hun ville ikke snakke med meg om det, jeg trengte å snakke om det. 

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis man ikke er ærlig får man ikke god behandling.

Hvilken lovhjemmel ligger til grunn for dette kravet? Og hvordan etterprøves det i praksis?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så blir man satt til å gå til en psykiatrisk sykepleier i årevis som spør om man sover, er suicidal eller psykotisk?

Det er ingen behandling som går dypt inn i psyken og som prøver å endre tankegangen din slik at man får et bedre liv. Det eneste de bryr seg om er at man tar medisinene sine.

Det er ingen behandling eller hjelp for at man skal få et bedre liv med bedre kvalitet.

Jeg er vant til at en går over i poliklinikk og får psykoterapi en god stund etter første psykose. Men før eller siden avsluttes denne, og man går over til kommunen.

https://www.helsebiblioteket.no/innhold/artikler/psykisk-helse/psyknytt/behandling-i-pakkeforlop-ogsa-for-psykose-spiseforstyrrelse-og-tvangslidelse-ocd-helsedirektoratet

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt fucked up i hodet.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (1 minutt siden):

Jeg er vant til at en går over i poliklinikk og får psykoterapi en god stund etter første psykose. Men før eller siden avsluttes denne, og man går over til kommunen.

https://www.helsebiblioteket.no/innhold/artikler/psykisk-helse/psyknytt/behandling-i-pakkeforlop-ogsa-for-psykose-spiseforstyrrelse-og-tvangslidelse-ocd-helsedirektoratet

Får man? Jeg er avsluttet hos fact etter 10 år der. Fikk ingen psykoterapi, bare samtaler med psykiatrisk sykepleier.

Skrevet
psykedeliker skrev (2 timer siden):

Hvilken lovhjemmel ligger til grunn for dette kravet? Og hvordan etterprøves det i praksis?

For n- te gang. Dette er ikke juss. 

psykedeliker
Skrevet
nachnoo skrev (8 minutter siden):

For n- te gang. Dette er ikke juss. 

For n-te gang: diskutér det med en advokat, ikke med meg.

Skrevet

Det er ikke et juridisk krav at man skal være ærlig i terapi. 
Det er en erfaring om utbytte av terapi om man lyver vs å være ærlig. 
Ikke noe å diskutere med en advokat. 

psykedeliker
Skrevet
nachnoo skrev (1 minutt siden):

Det er ikke et juridisk krav at man skal være ærlig i terapi. 
Det er en erfaring om utbytte av terapi om man lyver vs å være ærlig. 
Ikke noe å diskutere med en advokat. 

Vi legger nok litt ulike begrepsforståelser til grunn her.

La meg ta et eksempel: jeg bestemte meg for å være ærlig med behandler om mine innerste tanker og grublerier, i håp om at det skulle hjelpe. Da ble det raskt skiftet samtaletema, og det skjønner jeg godt siden det ikke hadde noe som helst med problemet som skulle løses å gjøre.

Skrevet
psykedeliker skrev (19 minutter siden):

Vi legger nok litt ulike begrepsforståelser til grunn her.

La meg ta et eksempel: jeg bestemte meg for å være ærlig med behandler om mine innerste tanker og grublerier, i håp om at det skulle hjelpe. Da ble det raskt skiftet samtaletema, og det skjønner jeg godt siden det ikke hadde noe som helst med problemet som skulle løses å gjøre.

Ja, man trenger ikke fortelle om ting som man åpenbart forstår ikke har noe med ens problemer å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet

Man må bare finne seg i at livet ble stusselig?ufør, ingen nye relasjoner, ikke blir gift, ikke karriere, ingen barn, ingen opplevelser?

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Man må bare finne seg i at livet ble stusselig?ufør, ingen nye relasjoner, ikke blir gift, ikke karriere, ingen barn, ingen opplevelser?

Vær glad du har venner da. Jeg har absolutt ingen i livet mitt fordi jeg er så syk. 

Anonymkode: 1c9cc...abd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Vær glad du har venner da. Jeg har absolutt ingen i livet mitt fordi jeg er så syk. 

Anonymkode: 1c9cc...abd

Har 1 venn og nær familie. Ellers noen online venner også, men det er det.

Skrevet
psykedeliker skrev (4 timer siden):

Er ikke du utdannet advokat fra UiO?

stjernestøv
Skrevet
psykedeliker skrev (4 timer siden):

Det er jo du som kommer med påstander, da må man diskutere det med deg. 

psykedeliker
Skrevet
Everybody skrev (9 minutter siden):

Er ikke du utdannet advokat fra UiO?

Man trenger ikke være advokat for å forstå grunnleggende prinsipper i et liberalt demokrati.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor får man ikke skikkelig hjelp med problemene sine på DPS og FACT? Bare sykepleiere som følger et sånt standardisert opplegg og som ikke hjelper deg. Man får bare medisiner og det er ingen som går dypt inn i psyken din for at du skal få et bedre liv, relasjoner, selvtillit osv. Hva er vits med å gå til en sykepleier i 10 år bare for at de skal sjekke at du sover, tar medisiner, ikke er psykotisk eller suicidal. Jeg har dyptgående problemer som holder meg tilbake i livet. Må man betale for sånt selv privat?

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor får man ikke skikkelig hjelp med problemene sine på DPS og FACT?

Det synes jeg du skal spørre dem direkte om, med henvisning til den generelle informasjons- og veiledningsplikten.

AnonymBruker
Skrevet

Så naiv jeg var når jeg tok kontakt med psykiatrien for å få hjelp. Jeg fikk medisiner som gjorde meg feit og støttesamtaler med sykepleiere som bare følger et standardisert opplegg når man har fått en psykoselidelse. Den medisinen som har hjulpet meg mest er Efexor fordi jeg hadde sterk sosial angst, og det fant jeg ut av selv. De som skulle hjelpe bare pøste på med sitt standardiserte opplegg for antipsykotika som følger med i pakken for psykoselidelse. Ingen hjelp til dyptgående problemer som holder en tilbake i livet. Blir jo helt gal av å gruble på dette selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...