Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Glitter skrev (6 timer siden):

Har ikke utgang. Eneste å gjøre er å fargelegge liksom..

Haugevis med ting du dere kan gjøre innendørs. I tillegg til hobbyaktiviteter nevnt av andre, så kan dere f.eks. spille brettspill, pusle, spille kort, trene styrke med egen kroppsvekt, quiz, gjøre balanseøvelser...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
frosken skrev (4 minutter siden):

Haugevis med ting du dere kan gjøre innendørs. I tillegg til hobbyaktiviteter nevnt av andre, så kan dere f.eks. spille brettspill, pusle, spille kort, trene styrke med egen kroppsvekt, quiz, gjøre balanseøvelser...

Ja det kan hende, men jeg klarer ikke det nå. Får se etter ECT. Er som en grønnsak fanget i mitt eget sinn. Tror ikke dere forstår hvor ille det er akkurat nå. Når legene har diskutert i team at ECT ikke kan vente til etter påske og at jeg skal prioriteres neste uke så er det ikke sånn at jeg greier å gjøre så mye. Men jeg kjeder meg ikke. Har så mye i hodet. 

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (1 time siden):

Ja det kan hende, men jeg klarer ikke det nå. Får se etter ECT. Er som en grønnsak fanget i mitt eget sinn. Tror ikke dere forstår hvor ille det er akkurat nå. Når legene har diskutert i team at ECT ikke kan vente til etter påske og at jeg skal prioriteres neste uke så er det ikke sånn at jeg greier å gjøre så mye. Men jeg kjeder meg ikke. Har så mye i hodet. 

Jeg kjedet meg heller ikke da jeg var innlagt i 5 mnd (gikk tur da, da jeg hadde utgang). Det skjedde så mye, som du beskriver,  i hodet. Håper virkelig at du får ECT neste uke. Du har hatt god effekt av det før.

Anonymkode: 1f28f...fe5

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg kjedet meg heller ikke da jeg var innlagt i 5 mnd (gikk tur da, da jeg hadde utgang). Det skjedde så mye, som du beskriver,  i hodet. Håper virkelig at du får ECT neste uke. Du har hatt god effekt av det før.

Anonymkode: 1f28f...fe5

Ja får håpe på det. Han skrev i journalen at jeg skal prioriteres så håper det lar seg gjøre. 

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, Glitter said:

Nå er vel dette 3. Serie med ect du tar og du sier bare du blir bra i noen uker/måneder etter det så det er jo helt tydelig at dette ikke funker på deg. Det samme mønsteret ser jeg også på andre som har tatt flere runder med ect. Depresjonen dems kommer bare på nytt. Du må seriøst skaffe deg et liv og med det mener jeg en jobb, du må få deg noe å gå til. ALLE blir deprimerte om de bare går hjemme alene hver eneste dag. Du kan ta så mange ect eller prøve den ene medisinen etter den andre, men det er åpenbart at det ikke er der løsningen ligger. At ikke psykiatrien ser dette på deg og mange andre jeg vet om det skjønner jeg ikke. At ikke psykiatrien heller legger ned mer arbeid i å få folk i arbeid. Har du tenkt noen gang på hvor du hadde vært idag om du istedenfor å søke deg til innleggelser og være innlagt i så mange år heller hadde skaffet deg en jobb? 

Anonymkode: 0e3c2...ca9

emilie321
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå er vel dette 3. Serie med ect du tar og du sier bare du blir bra i noen uker/måneder etter det så det er jo helt tydelig at dette ikke funker på deg. Det samme mønsteret ser jeg også på andre som har tatt flere runder med ect. Depresjonen dems kommer bare på nytt. Du må seriøst skaffe deg et liv og med det mener jeg en jobb, du må få deg noe å gå til. ALLE blir deprimerte om de bare går hjemme alene hver eneste dag. Du kan ta så mange ect eller prøve den ene medisinen etter den andre, men det er åpenbart at det ikke er der løsningen ligger. At ikke psykiatrien ser dette på deg og mange andre jeg vet om det skjønner jeg ikke. At ikke psykiatrien heller legger ned mer arbeid i å få folk i arbeid. Har du tenkt noen gang på hvor du hadde vært idag om du istedenfor å søke deg til innleggelser og være innlagt i så mange år heller hadde skaffet deg en jobb? 

Hva er dette? Skaffe seg en jobb?   Tror du det bare er til å ta seg sammen og å skaffe seg en jobb?   

Skrevet (endret)

Jeg er innlagt hovedsakelig for psykose. Depresjonen har kommet i etterkant. Jeg hadde planer om arbeidsrettet tiltak før jeg ble dårlig. Ståt på venteliste. Venner klarer jeg ikke skaffe meg. Jeg ønsker jobb, men har vært så mye dårlige. Dessuten er det nesten to år siden forrige ECT. ECT gav meg to år uten Depresjon og mye færre innleggelser. Dessuten når det gjelder suicidalitet så er det stemmene som kommanderer meg til det og ikke depresjonen i seg selv som gjør det. 

Endret av Glitter
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er så enig i dette! Det er ikke sånn at alle kan skaffe seg jobb, men alle burde få hjelp til å skaffe seg meningsfull aktivitet i hverdagen på det nivået hvor de er. Å bli psykotisk kan være enklere enn å forholde seg til hvor kjipt livet er . Å pøse på med mer medisiner hjelper jo åpenbart ikke- det bare gjør pasienter mer og mer frakoblet seg selv og livet. Når en person blir så syk som Glitter er nå på medisiner så er det jo ikke medisiner som er løsningen. Jeg synes det er fryktelig trist å lese hvordan psykosebehandlingen ødelegger et menneskes funksjon og vitalitet. 

Anonymkode: e89d0...357

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Er så enig i dette! Det er ikke sånn at alle kan skaffe seg jobb, men alle burde få hjelp til å skaffe seg meningsfull aktivitet i hverdagen på det nivået hvor de er. Å bli psykotisk kan være enklere enn å forholde seg til hvor kjipt livet er . Å pøse på med mer medisiner hjelper jo åpenbart ikke- det bare gjør pasienter mer og mer frakoblet seg selv og livet. Når en person blir så syk som Glitter er nå på medisiner så er det jo ikke medisiner som er løsningen. Jeg synes det er fryktelig trist å lese hvordan psykosebehandlingen ødelegger et menneskes funksjon og vitalitet. 

Enig i at å pøse på med flere medisiner ikke er løsningen. 

Men som sagt ballen var i ferd med å rulle før jeg ble dårlig. Er på venteliste på arbeidsrettet tiltak som er på 1-1,5 år hvor målet er å komme ut i jobb. Så planen min var ikke å bare gå hjemme alene. 

Skrevet

Å bli psykotisk kan være enklere enn å forholde seg til hvor kjipt livet er

Psykose er ikke et psykologisk forsvar. Det er sykdom i hjernen.

Å pøse på med mer medisiner hjelper jo åpenbart ikke- det bare gjør pasienter mer og mer frakoblet seg selv og livet.

Medisiner har hatt effekt for @Glitter og mange andre. Psykoselidelser kan i seg selv dessverre føre til at pasienter oppleves som mer og mer frakoblet seg selv og livet. Medisiner kan hjelpe mot dette. Under denne episoden har Glitter ikke ønsket å øke eller endre medisiner.

ECT har effekt mot episoden der og da. Derfor må medisiner benyttes som vedlikeholdsbehandling og som forebyggende mot nye episoder. Hvis man tidligere har hatt effekt av ECT, hvorfor skal man ikke prøve det igjen?

Når du ber @Glitter droppe medisiner og bare finne seg en jobb viser du veldig lite forståelse for alvorlighetsgraden av sykdommen, både generelt, og denne konkrete episoden.

Psykoselidelse ødelegger funksjon og vitalitet. Medisiner kan bidra til å gjenopprette noe av dette.

Så vet jeg at antipsykotika kan ha veldig plagsomme bivirkninger, og det skal tas på alvor. Men det er ikke slik at medisinene ødelegger pasienten og at løsningen er å droppe medisiner og «finne seg en jobb» med blomstrende psykose og kommanderende stemmer. 

AnonymBruker
Skrevet
Sokk skrev (32 minutter siden):

Psykose er ikke et psykologisk forsvar. Det er sykdom i hjernen

Nja, der er meningene delte: 

Psychosis is generally considered both a manifestation of a brain disorder and a complex psychological response to unbearable reality, depending on the framework used to understand it. Modern medicine views it primarily as a functional brain disease or disorder (biological perspective), while psychology often approaches it as a maladaptive defense mechanism(psychodynamic perspective). 

Sokk skrev (35 minutter siden):

Når du ber @Glitter droppe medisiner og bare finne seg en jobb viser du veldig lite forståelse for alvorlighetsgraden av sykdommen, både generelt, og denne konkrete episoden.

Jeg ber ikke Glitter droppe medisiner. Jeg ber henne heller ikke finne seg en jobb. Jeg skriver at alle burde få hjelp til å finne seg en meningsfull aktivitet i hverdagen på det nivået hvor de er. Om medisiner så skriver jeg at å bare gi mer medisiner åpenbart ikke hjelper. Det må noe mer til enn kun medisinering! 
Det er greit at vi er uenige, men vær så snill å ikke skriv at jeg har sagt ting som jeg ikke har sagt. 

AnonymBruker
Skrevet
On 3/27/2026 at 3:42 AM, Glitter said:

Jeg er innlagt hovedsakelig for psykose. Depresjonen har kommet i etterkant. Jeg hadde planer om arbeidsrettet tiltak før jeg ble dårlig. Ståt på venteliste. Venner klarer jeg ikke skaffe meg. Jeg ønsker jobb, men har vært så mye dårlige. Dessuten er det nesten to år siden forrige ECT. ECT gav meg to år uten Depresjon og mye færre innleggelser. Dessuten når det gjelder suicidalitet så er det stemmene som kommanderer meg til det og ikke depresjonen i seg selv som gjør det. 

Det er jo dine egne stemmer, men forstår at det føles bedre å fraskrive seg ansvar ved å skylde på kommanderende stemmer. 

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er jo dine egne stemmer, men forstår at det føles bedre å fraskrive seg ansvar ved å skylde på kommanderende stemmer. 

Har du opplevd dette selv? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg fraskriver meg ikke noe ansvar. Men det vet vel du bedre enn behandlerne her? 

Skrevet

Fotfølge ble forlenget i dag. Er veldig lei. Begynte med ECT i dag så håper ting snart blir bedre. 

Hører gjerne andres erfaring om ECT. 

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (36 minutter siden):

Fotfølge ble forlenget i dag. Er veldig lei. Begynte med ECT i dag så håper ting snart blir bedre. 

Hører gjerne andres erfaring om ECT. 

Skjønner godt du er lei. Jeg opplevde fotfølging før jeg også. var veldig ubehagelig. 

Anonymkode: 26210...a89

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Skjønner godt du er lei. Jeg opplevde fotfølging før jeg også. var veldig ubehagelig. 

Anonymkode: 26210...a89

Ja er det. Mest når jeg er på rommet og om natten. Og det at jeg ikke får gå noe ut av avdelingen. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...