Gå til innhold

Venn som har begynt med fleinsopp mot psykiske problemer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en venn som har begynt å ta fleinsopp for å hjelpe mot psykiske plager, angst og depresjon. Han sier at det blir forsket på for å se om det kan brukes legalt på samme måte som ketamin. Jeg ble veldig satt ut da han fortalte det, og tenkte at jeg ikke skulle dømme, men jeg synes egentlig dette er ganske vanskelig, det er jo et ulovlig rusmiddel. 

Hvordan ville dere reagert hvis det var en venn som gjorde det? Jeg blir veldig ordknapp nå når han snakker om det, så han skjønner kanskje at jeg ikke liker det. 

Anonymkode: 844c0...622

Videoannonse
Annonse
Ikkeanonymnok
Skrevet

Det hadde brydd meg svært lite om det var min venn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan ville dere reagert hvis det var en venn som gjorde det?

Da hadde jeg selvfølgelig stilt opp som veileder.

Skrevet
psykedeliker skrev (7 minutter siden):

Da hadde jeg selvfølgelig stilt opp som veileder.

I rest my case.

Skrevet
Krisebærblomsten skrev (1 time siden):

Er ikke den soppen giftig? 

Ja, spiss fleinsopp (Psilocybe semilanceata) regnes som giftig. 

Skrevet (endret)
Ikkeanonymnok skrev (54 minutter siden):

Det hadde brydd meg svært lite om det var min venn.

Da er ikke du en god venn😞

Endret av Krisebærblomsten
Skrevet
3 minutes ago, Krisebærblomsten said:

Ja, spiss fleinsopp (Psilocybe semilanceata) regnes som giftig. 

Ikke giftig, ikke på noe annen måte enn alkohol er giftig. Grønn fluesopp og spiss giftslørsopp er de giftigste soppene i norge

Anonymkode: 8a397...042

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke giftig, ikke på noe annen måte enn alkohol er giftig. Grønn fluesopp og spiss giftslørsopp er de giftigste soppene i norge

Anonymkode: 8a397...042

Ok. Jeg liker ikke sopper🍄🟫

Skrevet (endret)

Sopp i maten er👎

Endret av Krisebærblomsten
Ikkeanonymnok
Skrevet
Krisebærblomsten skrev (8 timer siden):

Da er ikke du en god venn😞

Takk.

FjellOgDalar
Skrevet

Bryte loven gjør han på eget ansvar. Ellers hadde jeg vært nysgjerrig og håpet at han fikk det bedre. Nå er vel dette snakk om relativt små doser.

Mener det var temaet i en episode av Norge bak fasaden. 

Det optimale hadde jo vært om han hadde fått profesjonell oppfølging av utprøvingen, men det er neppe lett å finne en behandler som vil/tør. 

Drømmeautomat
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvordan ville dere reagert hvis det var en venn som gjorde det?

Jeg ville støttet min venn og vært nysgjerrig både på trippene og resultatet i forhold til de psykiske plagene. Det foregår mye forskning på psilocybin (virkestoffet i bl.a. fleinsopp), medisinsk bruk er allerede godkjent i enkelte land og flere vil garantert komme til.

Skrevet
FjellOgDalar skrev (3 timer siden):

Det optimale hadde jo vært om han hadde fått profesjonell oppfølging av utprøvingen, men det er neppe lett å finne en behandler som vil/tør.

Det finnes erfarne tripsittere i Norge som gjør dette "gratis" mot at du betaler evt. omkostninger i forbindelse med behandlingen.

Brukt terapeutisk kan psilocybin og psykedeliske stoffer potensielt akselerere teraupeutiske prosesser en god del. Det er et stoff som på en måte "smelter vekk" forsvar og gjør det mulig å få bearbeidet dypere ting på kortere tid. Men det krever gode forberedelser og forståelse for stoffets virkningseffekt og ikke minst hvordan man skal håndtere denne for terapi.

Skrevet
Sakura skrev (19 timer siden):

Sopp i maten er👎

Sopp til rusmiddel og Psykisk helse👎 

Drømmeautomat
Skrevet
FjellOgDalar skrev (4 timer siden):

Jeg tror nok det skal la seg gjøre, også i Norge. Denne psykologen vil nok være åpen for det f.eks, eller kan gi tips til andre som er https://emmasofia.no/behandlere/paal-orjan-johansen/

Etter hvert som behandlerne blir mer oppdatert faglig vil dette forandre seg i positiv retning.

AnonymBruker
Skrevet
SoloSuper skrev (47 minutter siden):

Det finnes erfarne tripsittere i Norge som gjør dette "gratis" mot at du betaler evt. omkostninger i forbindelse med behandlingen.

Brukt terapeutisk kan psilocybin og psykedeliske stoffer potensielt akselerere teraupeutiske prosesser en god del. Det er et stoff som på en måte "smelter vekk" forsvar og gjør det mulig å få bearbeidet dypere ting på kortere tid. Men det krever gode forberedelser og forståelse for stoffets virkningseffekt og ikke minst hvordan man skal håndtere denne for terapi.

Han gjør dette helt på egenhånd og har kjøpt dette av en person på nettet. Jeg er redd for at han skal begynne å ruse seg fordi han liker følelsen det gir. Har ikke oppfølging av helsepersonell. Strever med sosial angst og depresjon. 

Drømmeautomat
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han gjør dette helt på egenhånd og har kjøpt dette av en person på nettet. Jeg er redd for at han skal begynne å ruse seg fordi han liker følelsen det gir. Har ikke oppfølging av helsepersonell. Strever med sosial angst og depresjon. 

Fysisk avhengighet av psilocybin forekommer ikke. Psykologisk avhengighet er også svært sjelden, Hvis du setter deg litt inn i hva dette handler om vil du nok ikke være så bekymret lenger.

Worrisome_plenty
Skrevet (endret)

Dette med psykedelika forsøkt brukt terapeutisk er ikke noe nytt. Det ble brukt LSD på Modum før i tiden. Men det er nok mange som overvurderer hvor bra det er. Den alternative siden av psykiatrien f.eks.. Dette ble ikke noe suksess før og blir det neppe nå.

edit fra google

Modum Bad, under ledelse av overlege 

Gordon Johnsen, var en pioner innen LSD-assistert psykoterapi i Norge fra 1960-tallet, og var den siste institusjonen som tilbød dette frem til midten av 1970-tallet. Behandlingen, som ble brukt for angst, nevroser og avhengighet, ble kontroversiell grunnet manglende dokumentert effekt, farer ved behandlingen og stoffets forbud i 1966. 

Forskning.no +2
Endret av Worrisome_plenty
stjernestøv
Skrevet
Worrisome_plenty skrev (9 minutter siden):

Dette med psykedelika forsøkt brukt terapeutisk er ikke noe nytt. Det ble brukt LSD på Modum før i tiden. Men det er nok mange som overvurderer hvor bra det er. Den alternative siden av psykiatrien f.eks.. Dette ble ikke noe suksess før og blir det neppe nå.

edit fra google

Modum Bad, under ledelse av overlege 

Gordon Johnsen, var en pioner innen LSD-assistert psykoterapi i Norge fra 1960-tallet, og var den siste institusjonen som tilbød dette frem til midten av 1970-tallet. Behandlingen, som ble brukt for angst, nevroser og avhengighet, ble kontroversiell grunnet manglende dokumentert effekt, farer ved behandlingen og stoffets forbud i 1966. 

Forskning.no +2

Har hørt om han ja, syns ikke det han drev med var noe bra. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...