Gå til innhold

Dere som har blitt irritable/sinna på Lamictal; var det i forbindelse med doseendring eller vedvarende?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så irritabel!!! Bruker nå 75 mg og skal etter planen opp til 100 mg. Har nettopp økt til 75 og blir bare surere og sintere per minutt. Lurer på om jeg bør seponere.

Anonymkode: 3e7f8...ea7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet du med sikkerhet at det kommer av Lamictal?

AnonymBruker
Skrevet
Vendi skrev (10 minutter siden):

Vet du med sikkerhet at det kommer av Lamictal?

Ja, det er jo ganske sikker på! Kom akkurat da jeg økte fra 50 til 75 mg.

wizwazwoz
Skrevet

Vedvarende i alle år jeg brukte. 

AnonymBruker
Skrevet
wizwazwoz skrev (2 minutter siden):

Vedvarende i alle år jeg brukte. 

Hvordan holdt du ut i flere år? Hadde du så god effekt ellers?

wizwazwoz
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvordan holdt du ut i flere år? Hadde du så god effekt ellers?

Ble lurt til å tro at dette var noe flotte nødvendige greier jeg trengte fordi jeg hadde BP2 helt til jeg begynte i psykodynamisk terpai isteden og jobbet meg selv ut av det slik at jeg slapp medisiner. 

wizwazwoz
Skrevet

Men YMMV. Your mileage may vary. Om du forblir sint eller ikke videre kan du ikke vite, du må bare prøve videre og gjøre en vurdering senere tror jeg når du kommer opp på dosen du skal på om dette er noe du vil bruke videre eller ikke.

AnonymBruker
Skrevet
wizwazwoz skrev (31 minutter siden):

Men YMMV. Your mileage may vary. Om du forblir sint eller ikke videre kan du ikke vite, du må bare prøve videre og gjøre en vurdering senere tror jeg når du kommer opp på dosen du skal på om dette er noe du vil bruke videre eller ikke.

Takk for innspill. Jeg skal gi det litt mer tid. Fortsetter det i samme grad må jeg nok seponere. Familien reagerer på humøret mitt.

wizwazwoz
Skrevet
7 minutes ago, AnonymBruker said:

Takk for innspill. Jeg skal gi det litt mer tid. Fortsetter det i samme grad må jeg nok seponere. Familien reagerer på humøret mitt.

Lamictal er kjent for å gjøre folk aggressive.

AnonymBruker
Skrevet
wizwazwoz skrev (14 minutter siden):

Lamictal er kjent for å gjøre folk aggressive.

Det er nyttig for meg. Legen sa ingenting om dette.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er nyttig for meg. Legen sa ingenting om dette.

Nytt for meg...

Den forsvunne diamanten
Skrevet

Jeg klikka i vinkel når jeg trappet opp lamictal. Ikke likt meg men det forsvant når jeg kom opp til 300mg. Det fungerte dessverre ikke for meg da.

AnonymBruker
Skrevet
Den forsvunne diamanten skrev (1 time siden):

Jeg klikka i vinkel når jeg trappet opp lamictal. Ikke likt meg men det forsvant når jeg kom opp til 300mg. Det fungerte dessverre ikke for meg da.

Du fikk ikke antidepressiv effekt?

Den forsvunne diamanten
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Du fikk ikke antidepressiv effekt?

Fikk ingen effekt nærmest. Ble både høy og lav.

Skrevet

Husker ikke om jeg ble sur av den, men hadde null effekt i hvertfall. Gikk på 400 mg. 

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (33 minutter siden):

Husker ikke om jeg ble sur av den, men hadde null effekt i hvertfall. Gikk på 400 mg. 

400 mg; er ikke det ganske høyt/mye? Jeg skal visstnok opp til 100 mg. Bruker Litium også.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

400 mg; er ikke det ganske høyt/mye? Jeg skal visstnok opp til 100 mg. Bruker Litium også.

Det var det blodprøvene viste. 

Skrevet

Når du nevner det så hadde jeg to episoder med veldig overdrevent sinne og impulsgjennombrudd de få månedene jeg brukte Lamictal. Jeg gikk på en kombinasjons p-pille akkurat samtidig og jeg trodde egentlig den hadde skylda.

Interessant nok tok jeg i etterkant av dette en utredning av personlighetsforstyrrelse, hvor jeg delvis scoret på sinne under eupf med henvisning til dette. Senere har det at jeg nesten scoret til eupf under denne utredningen ført til at enkelte har fjernet bipolardiagnosen min til fordel for eupf. Litt tankevekkende egentlig, når et av symptomene kanskje ble forårsaket av en medisin mot bipolar (og de øvrige kanskje av selve lidelsen).

Uansett hva som forårsaket sinnet: Det gikk over ved seponering. Jeg gikk dessverre på medisinen altfor kort til å si noe om det gikk over.

Jeg håper du holder ut, for Lamictal kan gi et generelt løft i humøret og den gir ikke vektøkning, så det høres ut som en fornuftig medisin for deg. 

Også må du kanskje spørre deg: Finnes det noen AD du faktisk har tolerert? Hvis ja, kanskje du skal prøve disse, evt gå litt i deg selv for å finne ut av hvorfor du er så sensitiv for medisiner, evt om det er noen tidligere forsøkte alternativer du kanskje kan leve med likevel. 

AnonymBruker
Skrevet
Sokk skrev (2 minutter siden):

Når du nevner det så hadde jeg to episoder med veldig overdrevent sinne og impulsgjennombrudd de få månedene jeg brukte Lamictal. Jeg gikk på en kombinasjons p-pille akkurat samtidig og jeg trodde egentlig den hadde skylda.

Interessant nok tok jeg i etterkant av dette en utredning av personlighetsforstyrrelse, hvor jeg delvis scoret på sinne under eupf med henvisning til dette. Senere har det at jeg nesten scoret til eupf under denne utredningen ført til at enkelte har fjernet bipolardiagnosen min til fordel for eupf. Litt tankevekkende egentlig, når et av symptomene kanskje ble forårsaket av en medisin mot bipolar (og de øvrige kanskje av selve lidelsen).

Uansett hva som forårsaket sinnet: Det gikk over ved seponering. Jeg gikk dessverre på medisinen altfor kort til å si noe om det gikk over.

Jeg håper du holder ut, for Lamictal kan gi et generelt løft i humøret og den gir ikke vektøkning, så det høres ut som en fornuftig medisin for deg. 

Også må du kanskje spørre deg: Finnes det noen AD du faktisk har tolerert? Hvis ja, kanskje du skal prøve disse, evt gå litt i deg selv for å finne ut av hvorfor du er så sensitiv for medisiner, evt om det er noen tidligere forsøkte alternativer du kanskje kan leve med likevel. 

De fleste AD prøvde jeg ut som innlagt med alvorlig depresjon. Jeg var innlagt i nesten 6 mnd. Så jeg kan ikke si hvorfor jeg seponerte da jeg ikke husker det. Men det må vel ha vært manglende effekt (det endte med ECT). Litium lever jeg fint med da.

Drømmeautomat
Skrevet

Lamictal gjorde ikke meg mer irritabel. Tvert imot var det den beste psykiatriske medisinen jeg noensinne har tatt. Hindret depresjoner og gjorde humøret mitt ellers jevnere også. Ingen bivirkninger etter opptrappingen, helt til jeg dessverre fikk et utslett som gjorde at jeg måtte slutte. Ble rådet av både fastlege og psykiater til å aldri ta medisinen igjen, dessverre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...