AnonymBruker Skrevet 19. april Skrevet 19. april 32 minutes ago, UtakknemligDiva said: bokstavdiagnoser??? finnes det talldiagnoser?? tallene er en kode på en diagnosen. Eller er det noen som har en diagnose som heter 6078? En «bokstavdiagnose» er et uformelt, norsk uttrykk som brukes om psykiatriske eller nevropsykiatriske diagnoser som ofte forkortes til bokstaver eller akronymer. Det er altså ikke en offisiell medisinsk term, men en folkelig betegnelse som har blitt vanlig i Norge, spesielt i skolesammenheng, foreldregrupper og på forum. Typiske eksempler på bokstavdiagnoser De vanligste er diagnoser innenfor nevrodiversitet og atferds- og oppmerksomhetsvansker, som: ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) – med eller uten hyperaktivitet (noen ganger kalt ADD for den uoppmerksomme varianten). Asperger (tidligere AS – nå del av autismespekterforstyrrelse). OCD (Obsessive Compulsive Disorder / tvangslidelse). TS (Tourettes syndrom). Anonymkode: 40740...92c 1 Siter
nachnoo Skrevet 20. april Skrevet 20. april UtakknemligDiva skrev (8 timer siden): bokstavdiagnoser??? finnes det talldiagnoser?? tallene er en kode på en diagnosen. Eller er det noen som har en diagnose som heter 6078? I Norge bruker spesialisthelsetjenesten diagnosesystemet ICD-10. Alle psykiatriske diagnoser begynner med F deretter to siffer, så punktum og deretter evt to nye siffer. Eksempel sosial fobi F40.1 Nei, ingen diagnose har kode 6078. 0 Siter
psykedeliker Skrevet 20. april Skrevet 20. april Everybody skrev (På 17.4.2026 den 23.33): Spesielt den milde mannen straffes veldig hardt. Medfører det å være "mild" en programforpliktelse til konfliktskyhet, grøtrundtgåing, medjatting og tåkespråk? I så fall er det vel fortjent. 0 Siter
Everybody Skrevet 20. april Skrevet 20. april psykedeliker skrev (6 timer siden): Medfører det å være "mild" en programforpliktelse til konfliktskyhet, grøtrundtgåing, medjatting og tåkespråk? I så fall er det vel fortjent. Så du er også en av de som følger instinktene sine og straffer det som er ufarlig? 0 Siter
psykedeliker Skrevet 20. april Skrevet 20. april Everybody skrev (2 timer siden): Så du er også en av de som følger instinktene sine og straffer det som er ufarlig? Dette er ikke svar på det jeg spør om. Prøv igjen. 0 Siter
UtakknemligDiva Skrevet 20. april Forfatter Skrevet 20. april nachnoo skrev (14 timer siden): I Norge bruker spesialisthelsetjenesten diagnosesystemet ICD-10. Alle psykiatriske diagnoser begynner med F deretter to siffer, så punktum og deretter evt to nye siffer. Eksempel sosial fobi F40.1 Nei, ingen diagnose har kode 6078. 6078 var bare noe jeg skrev fordi noen kom med «boktavdiagnoser». Kunne ikke vedkommende bare kaldt det en diagnose? for en talldiagnose er bare en kode… det var så unødvendig å komme med «bokstavdiagnoser» når alt er bokstavdiagnser 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. april Skrevet 20. april 2 minutes ago, UtakknemligDiva said: 6078 var bare noe jeg skrev fordi noen kom med «boktavdiagnoser». Kunne ikke vedkommende bare kaldt det en diagnose? for en talldiagnose er bare en kode… det var så unødvendig å komme med «bokstavdiagnoser» når alt er bokstavdiagnser Leste du hva jeg skrev? Det man kalles "bokstavdiagnoser" er nevropsykiatriske diagnoser som ADHD. Anonymkode: 40740...92c 0 Siter
UtakknemligDiva Skrevet 20. april Forfatter Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Leste du hva jeg skrev? Det man kalles "bokstavdiagnoser" er nevropsykiatriske diagnoser som ADHD. Anonymkode: 40740...92c Selvfølgelig er det bokstavdiagnoser når de skrives med bokstaver. Jeg ser ikke noe poeng i det du skrev. Hvis talldiagnoser eksisterte hadde det gitt mening 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. april Skrevet 20. april Just now, UtakknemligDiva said: Selvfølgelig er det bokstavdiagnoser når de skrives med bokstaver. Jeg ser ikke noe poeng i det du skrev. Hvis talldiagnoser eksisterte hadde det gitt mening Nå tolker du bokstavelig på veldig asperger måte. Anonymkode: 40740...92c 0 Siter
UtakknemligDiva Skrevet 20. april Forfatter Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Nå tolker du bokstavelig på veldig asperger måte. Anonymkode: 40740...92c Nei, for jeg vet hva bokstavdiagnoser er. Men jeg skjønner ikke hvorfor du måtte nevne det. 0 Siter
Everybody Skrevet 21. april Skrevet 21. april psykedeliker skrev (23 timer siden): Dette er ikke svar på det jeg spør om. Prøv igjen. Du er en deltaker i det primitive spillet til mennesker. Jeg er en observatør. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 21. april Skrevet 21. april 20 hours ago, UtakknemligDiva said: Nei, for jeg vet hva bokstavdiagnoser er. Virket ikke slik. Anonymkode: 40740...92c 0 Siter
psykedeliker Skrevet 21. april Skrevet 21. april Everybody skrev (1 time siden): Du er en deltaker i det primitive spillet til mennesker. Jeg er en observatør. Demokrati er en deltakersport, ikke en tilskuersport. 0 Siter
nachnoo Skrevet 21. april Skrevet 21. april Bruk av rusmidler endrer ikke personligheten permanent. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.