Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Andre som har behandlere som har tatt det i bruk?

Syntes det var spennende å lese journalen i dag. Ki hadde fått med seg det meste vi snakket om og oppsummert bra synes jeg. Men jeg syntes ikke behandlers vurdering fikk noe plass. Det savnet jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fru2020 skrev (52 minutter siden):

Syntes det var spennende å lese journalen i dag. Ki hadde fått med seg det meste vi snakket om og oppsummert bra synes jeg. Men jeg syntes ikke behandlers vurdering fikk noe plass. Det savnet jeg.

Hvordan fungerer dette? Jeg er litt grønn på teknologi.

Skrevet
munchin skrev (49 minutter siden):

Hvordan fungerer dette? Jeg er litt grønn på teknologi.

Det stod en mikrofon på bordet mellom oss. Den tok opp alt som ble sagt og så laget ki en oppsummering. Det skal være helt trygt sånn personvernmessig. Sparer jo behandler for mye tid. 

Samtidig så var notatet dobbelt så langt som når behandler skriver selv så det vil jo ta lengre tid å lese.

Skrevet
Fru2020 skrev (7 minutter siden):

Det stod en mikrofon på bordet mellom oss. Den tok opp alt som ble sagt og så laget ki en oppsummering. Det skal være helt trygt sånn personvernmessig. Sparer jo behandler for mye tid. 

Samtidig så var notatet dobbelt så langt som når behandler skriver selv så det vil jo ta lengre tid å lese.

Det er jo fantastisk da! Vil lette arbeidet til behandlerne betraktelig. Det må jo være den kjedeligste oppgaven deres; det å skrive journalnotat.

FjellOgDalar
Skrevet

Dette synes jeg er spennende. Jeg vil anta at det blir færre misforståelser i og med at man ikke er avhengig av å tolke før man leser igjennom det som faktisk er sagt - noe jeg synes man bør i og med at KI ikke er helt presist alltid. Dessverre er det ikke så uvanlig at jeg har kommet over misforståelser når jeg har lest journal. I verste fall kan det være ganske ødeleggende. 

Hadde jeg vært behandler, ville jeg gjerne testet et slikt verktøy. 

Skrevet

Jeg er generelt mildt sagt noe skeptisk til KI sin inntreden på en del områder.

Jeg blir faktisk sur når jeg sender en e-konsultasjon til fastlegen og betaler 200 kroner for at han skal skrive til ChatGPT: "Jeg er lege og jeg lurer på xxxxxxx" og jeg får et svar derfra. Tilsvarende hvis jeg snakker med en advokat på jobben angående en problemstilling og jeg får et svar åpenbart laget av KI. Jeg ønsker meg en menneskelig vurdering gjort av vedkommende jeg henvender meg til. Jeg har også ChatGPT og kan godt skrive "jeg er advokat og lurer på" eller "jeg er lege og lurer på".

AnonymBruker
Skrevet
10 minutes ago, ISW said:

Jeg er generelt mildt sagt noe skeptisk til KI sin inntreden på en del områder.

Jeg blir faktisk sur når jeg sender en e-konsultasjon til fastlegen og betaler 200 kroner for at han skal skrive til ChatGPT: "Jeg er lege og jeg lurer på xxxxxxx" og jeg får et svar derfra. Tilsvarende hvis jeg snakker med en advokat på jobben angående en problemstilling og jeg får et svar åpenbart laget av KI. Jeg ønsker meg en menneskelig vurdering gjort av vedkommende jeg henvender meg til. Jeg har også ChatGPT og kan godt skrive "jeg er advokat og lurer på" eller "jeg er lege og lurer på".

Forskjellen er advokaten og legen vil lettere kunne se feil i AI-ens svar/konklusjoner pga egen kunnskap om feltet, og rette opp, før han sender det videre til kunden. 

Hvis legen og advokaten ikke leser gjennom og kvalitetssikrer er det bare tull selvsagt, men det tviler jeg på at skjer.

Anonymkode: 3dc44...81e

Skrevet

@ISW Nå er det ikke slik dette fungerer i RL. Jeg har fått det demonstrert hos en god kollega, og jeg skal skaffe meg det selv.

Man setter en mikrofon på bordet mellom pasient og behandler. Etter timen skriver AI et journalnotat som behandler leser gjennom og evt korrigerer. Erfaringen hans er at AI får med seg det som kan være viktige detaljer som behandler selv har oversett eller glemt å skrive ned. Erfaringen er at journalnotatene blir udelt bedre.

Journalnotater/epikriser er det kjedeligste ved jobben. Jeg gruer meg før lange notat. Etter en ADHD-utredning kan jeg bruker over en time på dokumentasjonen. Med AI er den klar etter sekunder. På den timen jeg sparer kan jeg gjøre noe viktigere. I tillegg er både pasient og behandler sikret å få en bedre og riktigere dokumentasjon. Ja, takk fra meg.

Skrevet
nachnoo skrev (4 minutter siden):

@ISW Nå er det ikke slik dette fungerer i RL. Jeg har fått det demonstrert hos en god kollega, og jeg skal skaffe meg det selv.

Man setter en mikrofon på bordet mellom pasient og behandler. Etter timen skriver AI et journalnotat som behandler leser gjennom og evt korrigerer. Erfaringen hans er at AI får med seg det som kan være viktige detaljer som behandler selv har oversett eller glemt å skrive ned. Erfaringen er at journalnotatene blir udelt bedre.

Journalnotater/epikriser er det kjedeligste ved jobben. Jeg gruer meg før lange notat. Etter en ADHD-utredning kan jeg bruker over en time på dokumentasjonen. Med AI er den klar etter sekunder. På den timen jeg sparer kan jeg gjøre noe viktigere. I tillegg er både pasient og behandler sikret å få en bedre og riktigere dokumentasjon. Ja, takk fra meg.

Ja, det er greit med journalnotater. Jeg bruker det selv til møtenotater og det fungerer bra.

Jeg tenker mer på når medisinske vurderinger skal gjøres av KI. Det påpeker jo også @Fru2020 at fungerer litt dårlig med notatene.

Skrevet

Jeg ville vært skeptisk til en lege eller advokat som ikke brukte KI som støtte.

Fortsatt mener jeg legen og advokaten har en viktig funksjon. I legens tilfelle fordi han ser meg og kan undersøke meg fysisk. Også fordi KI en gang i blant bommer grovt.

Saken er bare at mennesker uten KI også bommer grovt. Derfor sier jeg ja takk, begge deler. 

emilie321
Skrevet
Grendel skrev (28 minutter siden):

Jeg ville vært skeptisk til en lege eller advokat som ikke brukte KI som støtte.

Fortsatt mener jeg legen og advokaten har en viktig funksjon. I legens tilfelle fordi han ser meg og kan undersøke meg fysisk. Også fordi KI en gang i blant bommer grovt.

Saken er bare at mennesker uten KI også bommer grovt. Derfor sier jeg ja takk, begge deler. 

Er skeptisk til bare KI, det må isåfall være begge deler. 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (3 timer siden):

Høres fantastisk ut! Glad for at dere behandlere får hjelp til å lette arbeidsoppgavene litt!

Anonymkode: f1622...70c

FjellOgDalar
Skrevet

Nå handler vel dette om transkripsjon og sammendrag basert på det. Når det kommer til innhenting av faglig informasjon, ville det ikke vært greit om legen henvendte seg til ChatGPT. Da kunne jeg like godt spurt den selv og spart pengene. 

Skrevet
Fru2020 skrev (På 17.4.2026 den 21.23):

Det blir interessant å se om bruken av KI vil gjøre at vurderingene etterhvert igjen gis plass - eller om det bare blir enorme mengder tekst som kun dokumenterer det som har blitt sagt høyt. 

Men journalene har et betydelig forbedringspotensial slik situasjonen er i dag, se Pasientens stemme og skriverens rolle i pasientjournaler i psykisk helsevern | Tidsskrift for Den norske legeforening

Skrevet
frosken skrev (12 minutter siden):

Det blir interessant å se om bruken av KI vil gjøre at vurderingene etterhvert igjen gis plass - eller om det bare blir enorme mengder tekst som kun dokumenterer det som har blitt sagt høyt. 

Men journalene har et betydelig forbedringspotensial slik situasjonen er i dag, se Pasientens stemme og skriverens rolle i pasientjournaler i psykisk helsevern | Tidsskrift for Den norske legeforening

Klarte ikke lese hele artikkelen, men kjente meg igjen i masse. Spesielt epikrisene mine. Det er jo blitt skrevet en mengde epikrisen og etterhvert har det blitt flere og flere feil helt ned til sånne grunnleggende ting som hvor mange søsken jeg har, til mer personlige ting. Jeg har påpekt feilene, men de klipper og limer dem med seg videre.

Jeg synes også det er spennende at de refererer til år null. Det er så tydelig som meg. Det er akkurat som at livet mitt består av noen års barndom og så startet opp ved innleggelse i år 2018. 

Men ki er spennende. Den gjorde i dette notatet ikke annen vurdering enn at jeg er deprimert. Men jeg vet fra min venninne som er fastlege at hun også får opp anbefalinger til behandling. Vil ki i psykiatrien også gi slike råd? Det kan bli spennende 

Skrevet
Fru2020 skrev (På 17.4.2026 den 21.23):

Men jeg syntes ikke behandlers vurdering fikk noe plass. Det savnet jeg.

Nå vet jeg ikke hvor i behandlingsprosessen denne timen var, men det er ikke vanlig at behandler skriver en vurdering i hver eneste time.

Skrevet
nachnoo skrev (Akkurat nå):

Nå vet jeg ikke hvor i behandlingsprosessen denne timen var, men det er ikke vanlig at behandler skriver en vurdering i hver eneste time.

Det er sant. Men veldig ofte har han gjort det. Ble liksom litt nysgjerrig på om han var enig med ki sin vurdering.

Skrevet
Fru2020 skrev (Akkurat nå):

Vil ki i psykiatrien også gi slike råd?

Ja, hvis man etterspør det. Nå er det en vesentlig forskjell på fastlegepraksis og praksis i en psykiatrisk poliklinikk. Fastlegen har en langt større andel nye saker/problemstillinger. 

AnonymBruker
Skrevet

Men hva gjør det med samtalen for pasientens del å ha en mikrofon på bordet i hver time? 

Anonymkode: bb6b9...87f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men hva gjør det med samtalen for pasientens del å ha en mikrofon på bordet i hver time? 

Anonymkode: bb6b9...87f

Jeg hadde iallefall holdt tilbake informasjon i frykt av hva som ville blitt gjort med opptaket etterpå.

Anonymkode: f1622...70c

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...