Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men hva gjør det med samtalen for pasientens del å ha en mikrofon på bordet i hver time? 

Anonymkode: bb6b9...87f

Erfaringen er at begge "glemmer" mikrofonen svært raskt.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hva gjør det med samtalen for pasientens del å ha en mikrofon på bordet i hver time? 

Men terapeut filmer hver eneste time. Jeg tenker ikke over det et sekund under timen. Jeg vet han gjør det for å kunne gå tilbake og fange opp detaljer han ikke fikk med seg der og da, hvis det er noe han er usikker på, og også vise det til en kollega hvis han har behov. Det er litt det motsatte av KI tenker jeg, han kvalitetssikrer behandlingen (Selv om det godt kan hende han også bruker AI til å skrive journalen). Jeg føler meg trygg på at han gjør seg flid med å vurdere og tilpasse behandlingen til meg. Det er det som kan bli litt ball med KI tenker jeg, hvis de skal få KI til å analysere og vurdere det som blir sagt, uten en kritisk hånd på rattet. 

Anonymkode: 5322f...de9

Skrevet

KI skal ikke analysere og vurdere. KI skal lage et godt sammendrag av samtalen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg glemte den. Men jeg har hørt mye om ki som journalforfatter fra før så jeg følte meg trygg.

Ikkeanonymnok
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg hadde ikke akseptert det. Sjansen for at jeg ikke hadde sagt noe eller forlatt timen er veldig stor.

Ikkeanonymnok
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men terapeut filmer hver eneste time. Jeg tenker ikke over det et sekund under timen. Jeg vet han gjør det for å kunne gå tilbake og fange opp detaljer han ikke fikk med seg der og da, hvis det er noe han er usikker på, 

Det tenkte sikkert Frosta-legen også.

Skrevet

Tror ikke jeg hadde hatt noe i mot det, det eneste jeg tenker på er behandler sin vurdering av meg. I hvert eneste notat skriver behandler om jeg har redusert emosjonell og formell kontakt, om jeg er minikkløs, om jeg har nedsenket toneleie osv. Dette vil jo ikke KI få med seg. 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (9 timer siden):

Erfaringen er at begge "glemmer" mikrofonen svært raskt.

Ok. Hvor stor er denne mikrofonen?

Skrevet
Glitter skrev (23 minutter siden):

Tror ikke jeg hadde hatt noe i mot det, det eneste jeg tenker på er behandler sin vurdering av meg. I hvert eneste notat skriver behandler om jeg har redusert emosjonell og formell kontakt, om jeg er minikkløs, om jeg har nedsenket toneleie osv. Dette vil jo ikke KI få med seg. 

KI skal ikke overta behandlingen. Den vurdering du nevner skal fortsatt gjøres av behandler. 

AnonymBruker
Skrevet
Ikkeanonymnok skrev (6 timer siden):

Det tenkte sikkert Frosta-legen også.

Dette var usaklig. 

Eva Sofie
Skrevet
nachnoo skrev (19 timer siden):

Man setter en mikrofon på bordet mellom pasient og behandler. Etter timen skriver AI et journalnotat som behandler leser gjennom og evt korrigerer. Erfaringen hans er at AI får med seg det som kan være viktige detaljer som behandler selv har oversett eller glemt å skrive ned. Erfaringen er at journalnotatene blir udelt bedre.

Jeg synes dette er positivt. AI kan helt klart være med på å spare inn ressurser i helsevesenet. Jeg har lest en del om AI, og det er helt åpenbart at AI kommer til å jobbe side om side med mennesker, men vi mennesker må alltid ha hånden på rattet.

Men: Hva med terapier der pasienten i perioder sier lite eller mye foregår non-verbalt? Jeg har også opp igjennom årene hatt et veldig variabelt volum på ordene som har blitt uttalt på terapikontoret eller at jeg har vendt meg bort fra terapeuten i noen krevende minutter.

skogbrann
Skrevet (endret)

Tenker det er bra at helsepersonell kan redusere tiden de bruker på journalføring. Mange fastleger bruker vel dette allerede. Jeg er lurer likevel på hvor disse lydopptakene lagres. De må jo lagres på en eller annen skytjeneste, og behandles av noen et sted. Så informasjonen vil kunne være tilgjengelig for flere enn bare de som har tilgang til selve pasientjournalen. Brukes utenlandske leverandører og tjenester/databaser som eventuelt kan være underlagt andre lands lover? Men jeg vil egentlig anta at norske myndigheter har strenge krav til informasjonssikkerheten rundt dette. 

Endret av skogbrann
Skrevet

De slettes når sammendraget er overført journalen. 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (1 minutt siden):

De slettes når sammendraget er overført journalen. 

Er dette verktøyet noe som vil bli brukt av private behandlere fremover tenker du?

Anonymkode: f1622...70c

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er dette verktøyet noe som vil bli brukt av private behandlere fremover tenker du?

Anonymkode: f1622...70c

Ja, absolutt. 

AnonymBruker
Skrevet
Eva Sofie skrev (3 timer siden):

Jeg synes dette er positivt. AI kan helt klart være med på å spare inn ressurser i helsevesenet. Jeg har lest en del om AI, og det er helt åpenbart at AI kommer til å jobbe side om side med mennesker, men vi mennesker må alltid ha hånden på rattet.

Men: Hva med terapier der pasienten i perioder sier lite eller mye foregår non-verbalt? Jeg har også opp igjennom årene hatt et veldig variabelt volum på ordene som har blitt uttalt på terapikontoret eller at jeg har vendt meg bort fra terapeuten i noen krevende minutter.

Det blir jo som det er sagt over her, og du sier selv, terapeuten må ha hånden på rattet og fylle inn det mikrofonen ikke fanger opp. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...