Gå til innhold

Vanskelig hos psykologen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har begynt i terapi hos ny privat psykolog pga depresjon og angst.Vært der 5 ganger. Har gått i flere år på DPS tidligere (kognitiv terapi). I går  snakket vi om vonde ting som skjedde i oppveksten. Jeg opplevde at jeg klarte å kjenne på følelser knyttet til dette og ble ganske lei meg.

Psykologen valgte etterhvert å være stille i situasjonen, ikke si noe. Han kikket veldig på meg, medfølende. Jeg synes dette ble vanskelig da jeg kanskje klarte å se på meg selv med bittelitt omsorg, og ikke bare selvhat og forakt. Det er helt nytt for meg. Nå vil jeg bare avslutte terapien, ikke gå tilbake til terapeuten. Kan det være så vanskelig når en "endelig" får tilgang til noe av sitt indre?

Anonymkode: c82b8...7a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har begynt i terapi hos ny privat psykolog pga depresjon og angst.Vært der 5 ganger. Har gått i flere år på DPS tidligere (kognitiv terapi). I går  snakket vi om vonde ting som skjedde i oppveksten. Jeg opplevde at jeg klarte å kjenne på følelser knyttet til dette og ble ganske lei meg.

Psykologen valgte etterhvert å være stille i situasjonen, ikke si noe. Han kikket veldig på meg, medfølende. Jeg synes dette ble vanskelig da jeg kanskje klarte å se på meg selv med bittelitt omsorg, og ikke bare selvhat og forakt. Det er helt nytt for meg. Nå vil jeg bare avslutte terapien, ikke gå tilbake til terapeuten. Kan det være så vanskelig når en "endelig" får tilgang til noe av sitt indre?

Jeg forstår ikke helt hva som gjør at du ønsker å avslutte. Reagerte du på at psykologen ble stille - eller er problemet at du ble lei deg?

Skrevet
frosken skrev (29 minutter siden):

Jeg forstår ikke helt hva som gjør at du ønsker å avslutte. Reagerte du på at psykologen ble stille - eller er problemet at du ble lei deg?

Ja, det ble dårlig forklart. Jeg reagerte på at psykologen ble stille og jeg vet ikke "hvor jeg skal gjøre av meg" etter timen. Jeg er så vant med å vende sinne og hat innover. For første gang klarte jeg å se på meg selv (som liten) med litt forståelse. Det er så nytt og vanskelig. Skjønner at dette ble vanskelig å forstå seg på.

Skrevet

Så når ting begynner å løsne og du får fremskritt i terapien, da vil du avslutte?

Anonymkode: dc32f...163

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så når ting begynner å løsne og du får fremskritt i terapien, da vil du avslutte?

Anonymkode: dc32f...163

Ja, jeg tror det. Det blir så skremmende og uvant for meg å tenke i nye baner. Gir det mening? Jeg blir redd.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg tror det. Det blir så skremmende og uvant for meg å tenke i nye baner. Gir det mening? Jeg blir redd.

Også synes jeg det er fryktelig vanskelig å bli møtt med mye forståelse og opplevd omsorg. Jeg tenker at det jeg fortjener er kritikk, kjeft og "hardhet".

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja, det ble dårlig forklart. Jeg reagerte på at psykologen ble stille og jeg vet ikke "hvor jeg skal gjøre av meg" etter timen. Jeg er så vant med å vende sinne og hat innover. For første gang klarte jeg å se på meg selv (som liten) med litt forståelse. Det er så nytt og vanskelig. Skjønner at dette ble vanskelig å forstå seg på.

Det er vanlig å kunne bli lei seg etter en terapitime. Det jeg ikke skjønner er at du ønsker å slutte fordi du ble lei deg. Evnen til å tåle ubehag i forbindelse med behandling, kan være avgjørende for mulighetene til bedring. Så hvis reaksjonen din etter timen er eneste grunn til å ville slutte, så synes jeg du tar et dårlig valg. 

Skrevet
frosken skrev (9 minutter siden):

Det er vanlig å kunne bli lei seg etter en terapitime. Det jeg ikke skjønner er at du ønsker å slutte fordi du ble lei deg. Evnen til å tåle ubehag i forbindelse med behandling, kan være avgjørende for mulighetene til bedring. Så hvis reaksjonen din etter timen er eneste grunn til å ville slutte, så synes jeg du tar et dårlig valg. 

Takk for innspill. Ja, det var så ubehagelig for meg å kjenne på at jeg kunne møte meg selv med litt vennlighet etter mange år med hat. Jeg ble nok litt overrasket av det.Tror jeg ble flau ovenfor terapeuten også. Sitte der å "sippe" liksom (jeg gråt ikke). Kanskje jeg burde fortsette å utforske meg selv og mine mønstre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kanskje jeg burde fortsette å utforske meg selv og mine mønstre.

og det kan du gjøre i terapi, ikke gi deg nå for du kan få det bedre. 

Skrevet
stjernestøv skrev (3 minutter siden):

og det kan du gjøre i terapi, ikke gi deg nå for du kan få det bedre. 

Takk. Jeg har stort kontrollbehov og selvhat har vært strategien min. Det kjennes skremmende ut å gi slipp på det kjente.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk. Jeg har stort kontrollbehov og selvhat har vært strategien min. Det kjennes skremmende ut å gi slipp på det kjente.

Ja men da trenger du hjelp til det og da er det noen prosesser man må gjennom, det blir nok bedre. 

Skrevet
stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Ja men da trenger du hjelp til det og da er det noen prosesser man må gjennom, det blir nok bedre. 

Ja, kanskje jeg er mer tilgjengelig og åpen for det nå når depresjonen ikke er like alvorlig som tidligere. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, kanskje jeg er mer tilgjengelig og åpen for det nå når depresjonen ikke er like alvorlig som tidligere. 

Ja gi det en sjans ❤️ 

Skrevet
stjernestøv skrev (10 minutter siden):

Ja gi det en sjans ❤️ 

Tusen takk. Det skal jeg. Jeg kan fortelle psykologen om tankene mine.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tusen takk. Det skal jeg. Jeg kan fortelle psykologen om tankene mine.

Ja fortell om alt du så får du nok hjelp, det er derfor de er der. 

Skrevet
stjernestøv skrev (10 minutter siden):

Ja fortell om alt du så får du nok hjelp, det er derfor de er der. 

Det er helt sant!

Skrevet

Andre som opplever det samme som meg; at det er utfordrende å stå i mer konstruktive, positive følelser? Og sliter når psykolog viser empati?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Også synes jeg det er fryktelig vanskelig å bli møtt med mye forståelse og opplevd omsorg. Jeg tenker at det jeg fortjener er kritikk, kjeft og "hardhet".

Jeg slnønner hva du mener. Men høres fint ut å bli møtt på den måten. Jeg føler aller mine møter med psykologer bare har vært «løsningsorientert» og prøve løse er problem og det problemet er meg og mine reaksjoner og symptomer. Så jeg jar bare følt det er noe galt med meg og jeg må skjerpe meg og lengter etter å bli sett møtt og forstått og anerkjent. Men jeg slnønner greia di og kan hende jeg også hadde takla det dårlig 

Anonymkode: d38ce...86e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Andre som opplever det samme som meg; at det er utfordrende å stå i mer konstruktive, positive følelser? Og sliter når psykolog viser empati?

Det er veldig vanlig.

Skrevet
LGLG skrev (22 minutter siden):

Det er veldig vanlig.

Åja, akkurat. Har du opplevd det selv?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...