AnonymBruker Skrevet 18. april Skrevet 18. april Hva vil du med denne tråden? Anonymkode: 8495c...628 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. april Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg slnønner hva du mener. Men høres fint ut å bli møtt på den måten. Jeg føler aller mine møter med psykologer bare har vært «løsningsorientert» og prøve løse er problem og det problemet er meg og mine reaksjoner og symptomer. Så jeg jar bare følt det er noe galt med meg og jeg må skjerpe meg og lengter etter å bli sett møtt og forstått og anerkjent. Men jeg slnønner greia di og kan hende jeg også hadde takla det dårlig Anonymkode: d38ce...86e Det høres vondt ut å ikke bli møtt "der du er". Er det DPS du har gått til? Jeg har tidligere gått til kognitiv terapi på DPS uten å ha hatt særlig fremskritt. Nå går jeg terapeut som tilbyr psykodynamisk terapi. Har du prøvd det? Anonymkode: c82b8...7a1 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. april Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (9 timer siden): Andre som opplever det samme som meg; at det er utfordrende å stå i mer konstruktive, positive følelser? Og sliter når psykolog viser empati? Anonymkode: c82b8...7a1 Ja, den første gangen jeg sluttet hos terapeuten min var etter at jeg kjente positive følelser. Heldigvis fikk jeg komme tilbake. Jeg har sluttet og begynt igjen flere ganger etter det, har kjent enormt mye skam etter timene. Noen ganger har det vært så vanskelig å møte opp til timen at jeg bare har måttet fokusere på å klare å sette en fot foran den andre, stenge ute alt annet. Voksesmerter, tenker jeg på det som nå. Den som holder ut og jobber på vet du, får belønning for ubehaget til slutt. Anonymkode: df871...770 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. april Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja, den første gangen jeg sluttet hos terapeuten min var etter at jeg kjente positive følelser. Heldigvis fikk jeg komme tilbake. Jeg har sluttet og begynt igjen flere ganger etter det, har kjent enormt mye skam etter timene. Noen ganger har det vært så vanskelig å møte opp til timen at jeg bare har måttet fokusere på å klare å sette en fot foran den andre, stenge ute alt annet. Voksesmerter, tenker jeg på det som nå. Den som holder ut og jobber på vet du, får belønning for ubehaget til slutt. Anonymkode: df871...770 Skam over å ha kjent på positive følelser? Bra at du fikk komme tilbake! Hvordan er formen/sykdommen din nå? Anonymkode: c82b8...7a1 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. april Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det høres vondt ut å ikke bli møtt "der du er". Er det DPS du har gått til? Jeg har tidligere gått til kognitiv terapi på DPS uten å ha hatt særlig fremskritt. Nå går jeg terapeut som tilbyr psykodynamisk terapi. Har du prøvd det? Anonymkode: c82b8...7a1 Var bla dps som jeg følte møtte meg dårlig ja. Hva går psykodynamisk terapi ut på? Anonymkode: d38ce...86e 0 Siter
Eva Sofie Skrevet 19. april Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (På 18.4.2026 den 10.50): Jeg har stort kontrollbehov og selvhat har vært strategien min. Det kjennes skremmende ut å gi slipp på det kjente. Anonymkode: c82b8...7a1 Terapi er nettopp å utfordre det skremmende og ukjente for å kunne skape endring. Endre de trygge strategiene som på sikt har ført til at du i dag trenger terapi. AnonymBruker skrev (På 18.4.2026 den 9.30): Jeg synes dette ble vanskelig da jeg kanskje klarte å se på meg selv med bittelitt omsorg, og ikke bare selvhat og forakt. Det er helt nytt for meg. Nå vil jeg bare avslutte terapien, ikke gå tilbake til terapeuten. Kan det være så vanskelig når en "endelig" får tilgang til noe av sitt indre? Anonymkode: c82b8...7a1 Jeg kan forstå reaksjonen, for det er ubehagelig å føle på og stå i helt nye følellser og samtidig erkjenne hva en har gått glipp av/mistet. Terapi er og gjør i mange tilfeller vondt. Om du vil ha endring gjennom terapi, må du bestemme deg for å "tåle å stå 'an av". Ikke trekke deg unna når det blir for ubehagelig. Når du klarer det, vil du komme langt i terapi. Jeg har minnet meg selv på hvorfor jeg ønsker endring. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. april Skrevet 19. april Eva Sofie skrev (1 time siden): Terapi er nettopp å utfordre det skremmende og ukjente for å kunne skape endring. Endre de trygge strategiene som på sikt har ført til at du i dag trenger terapi. Jeg kan forstå reaksjonen, for det er ubehagelig å føle på og stå i helt nye følellser og samtidig erkjenne hva en har gått glipp av/mistet. Terapi er og gjør i mange tilfeller vondt. Om du vil ha endring gjennom terapi, må du bestemme deg for å "tåle å stå 'an av". Ikke trekke deg unna når det blir for ubehagelig. Når du klarer det, vil du komme langt i terapi. Jeg har minnet meg selv på hvorfor jeg ønsker endring. Takk for lærerikt svar. Typisk meg å trekke meg når noe blir vanskelig og kommer for nær. Jeg vil jo absolutt ha en endring og bli frisk fra bipolar depresjon. Anonymkode: c82b8...7a1 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. april Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Var bla dps som jeg følte møtte meg dårlig ja. Hva går psykodynamisk terapi ut på? Anonymkode: d38ce...86e Terapiformen fokuserer på hvordan ubevisste følelser, indre konflikter og tidligere livserfaringer spesielt barndom former nåværende relasjoner og problemer. Anonymkode: c82b8...7a1 0 Siter
Eva Sofie Skrevet 19. april Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Typisk meg å trekke meg når noe blir vanskelig og kommer for nær. Jeg tenkte meg det. AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jeg vil jo absolutt ha en endring og bli frisk fra bipolar depresjon. Er du medisinert for den bipolare lidelsen din? Husk at det er du som styrer hva du trenger hjelp til i terapien og hva du vil fokusere på. Om terapien fokuserer på noe du føler har lite hensikt for det du er henvist for, er det viktig å formidle til terapeuten. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. april Skrevet 19. april Eva Sofie skrev (4 minutter siden): Jeg tenkte meg det. Er du medisinert for den bipolare lidelsen din? Husk at det er du som styrer hva du trenger hjelp til i terapien og hva du vil fokusere på. Om terapien fokuserer på noe du føler har lite hensikt for det du er henvist for, er det viktig å formidle til terapeuten. Jeg har tidligere gått 3 år i terapi/innleggelser hos DPS. Går privat nå. Ja, jeg er medisinert for lidelsen. Medisinene har ikke gitt den store effekten tidligere, så jeg måtte ty til ECT og Ketamin. Det er først nå i senere tid jeg kjenner at medisinene virker (har lagt til en medisin). Skal tenke ut tema til terapitimene gang for gang. Synes det er litt utfordrende å alltid vite hva jeg burde snakke om, men jeg gjør så godt jeg kan. Anonymkode: c82b8...7a1 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.