AnonymBruker Skrevet 22. april Skrevet 22. april Sjefen vår er helt krise når det gjelder fravær. Jeg har hostet og halsen er elendig, men på jobb må jeg. Vurderer sterkt en egenmld men hva gjør man når man ikke får inn vikarer og det blir dobbelt så møkkete med en dags fravær? Vi har ingen vikarer å hente. Blir til at alle tvinger oss avgårde. Anonymkode: a722e...96d 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. april Skrevet 22. april Du forholder deg til hva kontrakten din + arbeidsmiljøloven sier om dette og lar det være med det. Anonymkode: dd6f6...c4b 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. april Skrevet 22. april Det er ikke ditt ansvar hva som gjøres når du er syk. Det er en del av sjefens oppgave å sørge for vikar ved sykdom. Anonymkode: de09f...d3f 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. april Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det er ikke ditt ansvar hva som gjøres når du er syk. Det er en del av sjefens oppgave å sørge for vikar ved sykdom. Anonymkode: de09f...d3f De har suttet med vikarer. Det ender da opp med sykemld på folk som må være borte. Da fikser de vikar, men det er jo helt manko. Anonymkode: a722e...96d 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. april Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De har suttet med vikarer. Det ender da opp med sykemld på folk som må være borte. Da fikser de vikar, men det er jo helt manko. Anonymkode: a722e...96d Det er fortsatt sjefens problem, ikke ditt. Anonymkode: de09f...d3f 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. april Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (51 minutter siden): De har suttet med vikarer. Det ender da opp med sykemld på folk som må være borte. Da fikser de vikar, men det er jo helt manko. Anonymkode: a722e...96d Spiller da ingen rolle. Du har ikke noe med hvordan sjefen løser dette, du skal forholde deg stillingsbeskrivelsen din. Anonymkode: dd6f6...c4b 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. april Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Spiller da ingen rolle. Du har ikke noe med hvordan sjefen løser dette, du skal forholde deg stillingsbeskrivelsen din. Anonymkode: dd6f6...c4b Det er sant. Jeg hoster opp grønt og ikke i form. Dumt å smitte andre, men det tenker ikke alle på. Anonymkode: a722e...96d 0 Siter
Worrisome_plenty Skrevet 22. april Skrevet 22. april Høres ut som en dum sjef. Har man kraftige luftveisproblemer som gjør en smittsom blir man hjemme. 0 Siter
Lillemus Skrevet 22. april Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Sjefen vår er helt krise når det gjelder fravær. Jeg har hostet og halsen er elendig, men på jobb må jeg. Vurderer sterkt en egenmld men hva gjør man når man ikke får inn vikarer og det blir dobbelt så møkkete med en dags fravær? Vi har ingen vikarer å hente. Blir til at alle tvinger oss avgårde. Anonymkode: a722e...96d Det er du som bestemmer om du MÅ på jobb eller ikke, du er syk og om du føler at du ikke er i stand til å gå på jobb så bruker du en egenmeldingsdag eller to for å komme deg igjen. Sjefen din kan på ingen måte nekte deg dette, med mindre du alt har oversteget antall egenmeldingsdager, men det høres jo ikke slik ut. 0 Siter
frosken Skrevet 22. april Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Sjefen vår er helt krise når det gjelder fravær. Jeg har hostet og halsen er elendig, men på jobb må jeg. Vurderer sterkt en egenmld men hva gjør man når man ikke får inn vikarer og det blir dobbelt så møkkete med en dags fravær? Vi har ingen vikarer å hente. Blir til at alle tvinger oss avgårde. Anonymkode: a722e...96d Du er ikke avhengig av at din leder validerer at du føler deg for syk til å jobbe. Det er du som må gjøre vurderingen av hvorvidt du er syk og trenger å bruke en egenmeldingsdag eller ikke. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. april Skrevet 22. april frosken skrev (3 timer siden): Du er ikke avhengig av at din leder validerer at du føler deg for syk til å jobbe. Det er du som må gjøre vurderingen av hvorvidt du er syk og trenger å bruke en egenmeldingsdag eller ikke. Blir alltid så sure miner. Så får jeg dobbelt med arbeid når jeg kommer tilbake igjen. Er så dumt.. Anonymkode: a722e...96d 0 Siter
frosken Skrevet 22. april Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Blir alltid så sure miner. Så får jeg dobbelt med arbeid når jeg kommer tilbake igjen. Er så dumt.. Anonymkode: a722e...96d Enig i at det hadde vært fint om arbeidsplassen håndterte fravær annerledes, men løsningen er uansett å bruke egenmeldingsdager til å bli frisk. 0 Siter
psykedeliker Skrevet 22. april Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Blir alltid så sure miner. Hva så? AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så får jeg dobbelt med arbeid når jeg kommer tilbake igjen. Hvilken hjemmel har arbeidsgiver for dette? 0 Siter
krøll9 Skrevet 22. april Skrevet 22. april (endret) Hva vil skje konkret skje? Det blir ikke satt inn vikar og det blir mer å gjøre når du kommer tilbake? Det vil forhåpentligvis bli klaget til arbeidsgiveren din dersom det ikke rengjøres som normalt. Så må man kanskje rette opp i ting innen du er tilbake. Iaf hvis det tar noen dager å bli frisk. Uansett så har du din arbeidstid å forholde deg til når du kommer tilbake til arbeidsoppgavene dine. Og det kan ikke forventes at du løper rundt for å rekke over. Vet det er mer komplisert enn det, og at relasjoner og arbeidsmiljø påvirkes uavhengig av hva regelverk og lover sier, men allikevel. Alle og enhver kan bli syke en gang i blant. Kanskje du skal ha lavere terskel for å forsøke få sykemelding på plass fremfor å bruke egenmelding i tilfeller som nå. Ved sykemelding har du en helt annen (dokumentert) legitimitet for sykefraværet. Eller tenker jeg feil? Men må si sånt skulle være unødvendig. Legesentrene rundt om har sikkert mer enn nok å gjøre fra før av. Men hva skal man gjøre... Endret 22. april av krøll9 1 Siter
frosken Skrevet 22. april Skrevet 22. april krøll9 skrev (10 minutter siden): Hva vil skje konkret skje? Det blir ikke satt inn vikar og det blir mer å gjøre når du kommer tilbake? Det vil forhåpentligvis bli klaget til arbeidsgiveren din dersom det ikke rengjøres som normalt. Så må man kanskje rette opp i ting innen du er tilbake. Iaf hvis det tar noen dager å bli frisk. Uansett så har du din arbeidstid å forholde deg til når du kommer tilbake til arbeidsoppgavene dine. Og det kan ikke forventes at du løper rundt for å rekke over. Vet det er mer komplisert enn det, og at relasjoner og arbeidsmiljø påvirkes uavhengig av hva regelverk og lover sier, men allikevel. Alle og enhver kan bli syke en gang i blant. Kanskje du skal ha lavere terskel for å forsøke få sykemelding på plass fremfor å bruke egenmelding i tilfeller som nå. Ved sykemelding har du en helt annen (dokumentert) legitimitet for sykefraværet. Eller tenker jeg feil? Men må si sånt skulle være unødvendig. Legesentrene rundt om har sikkert mer enn nok å gjøre fra før av. Men hva skal man gjøre... Jeg tenker at det å benytte egenmelding i en situasjon som dette også kan være en god øvelse i sunn selvhevdelse. Meningen er jo nettopp at man ikke skal oppsøke helsevesenet uten at man trenger medisinsk hjelp, og inntil man da føler seg såpass syk at man tror man trenger antibiotika, så er egenmelding den rasjonelle løsningen. Det er dumt med ledere som ikke håndterer sykefravær godt, men som voksen arbeidstaker er man ikke hele tiden avhengig av at leder er 100% fornøyd. 1 Siter
krøll9 Skrevet 22. april Skrevet 22. april frosken skrev (5 minutter siden): Jeg tenker at det å benytte egenmelding i en situasjon som dette også kan være en god øvelse i sunn selvhevdelse. Meningen er jo nettopp at man ikke skal oppsøke helsevesenet uten at man trenger medisinsk hjelp, og inntil man da føler seg såpass syk at man tror man trenger antibiotika, så er egenmelding den rasjonelle løsningen. Det er dumt med ledere som ikke håndterer sykefravær godt, men som voksen arbeidstaker er man ikke hele tiden avhengig av at leder er 100% fornøyd. Med en leder med innstilling og verdsettelse av sine ansatte som denne her kanskje har, så er anledninger til selvhevdelse trolig ikke mangelvare. Helt enig av din beskrivelse men hvis det er slike ledere folk har med å gjøre så er det ikke rart at det blir trafikk med sykemeldinger jevnt over. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. april Skrevet 23. april krøll9 skrev (8 timer siden): Med en leder med innstilling og verdsettelse av sine ansatte som denne her kanskje har, så er anledninger til selvhevdelse trolig ikke mangelvare. Helt enig av din beskrivelse men hvis det er slike ledere folk har med å gjøre så er det ikke rart at det blir trafikk med sykemeldinger jevnt over. Ja altså folk kvier seg med å være syk. Er jeg syk, så får jeg fort til svar " men da er du tilbake imorgen". Det er også veldig tungt å komme tilbake dagen etter jeg har vært syk, fordi kollegaene har kum tatt søpla, så ingenting er vasket på og jeg henger da veldig etter. Er det noe tips jeg kan få for å få en slutt på dette? Anonymkode: a722e...96d 0 Siter
psykedeliker Skrevet 23. april Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Ja altså folk kvier seg med å være syk. Hvis du og dine kolleger ikke klarer å finne en felles strategi for å håndtere slike usakligheter, tyder det på at dere har et annet problem. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. april Skrevet 23. april psykedeliker skrev (1 time siden): Hvis du og dine kolleger ikke klarer å finne en felles strategi for å håndtere slike usakligheter, tyder det på at dere har et annet problem. Det er ikke lett. For å spørre deg da, er det innafor å gå på jobb med veldig hoste? Rennende nese og øyne? Anonymkode: a722e...96d 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. april Skrevet 23. april krøll9 skrev (11 timer siden): Det vil forhåpentligvis bli klaget til arbeidsgiveren din dersom det ikke rengjøres som normalt. Jeg får klagen 🥴 Anonymkode: a722e...96d 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.