Gå til innhold

Kan d-vitaminmangel gi moderat til alvorlig depresjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller vil det kun ville gi lette symptomer? Jeg fikk resept på tabletter med 5000 IU. Apoteket sa at det ikke var en vanlig dose? @nachnoo

Anonymkode: f26d0...f68

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja.

Anonymkode: 8477d...3e8

Ps. Ja lett nedstemthet. Ikke alvorlig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ps. Ja lett nedstemthet. Ikke alvorlig.

Takk. Da var det som jeg tenkte.

Skrevet

Dere andre som har mangel på d-vitamin. Hvilken verdi viser blodprøvene? Min verdi var forrige gang 36.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere andre som har mangel på d-vitamin. Hvilken verdi viser blodprøvene? Min verdi var forrige gang 36.

Det er for lavt. Regner med at du fikk beskjed om å gå på d-vitamin tilskudd?

Ikkeanonymnok
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ligger stort sett på under 20 og får da 4000ie i tilskudd. Også må jeg egentlig gå på 800ie fast utenom når jeg har så lav verdi. 

AnonymBruker
Skrevet

På hvilket nivå eller etter hvor lenge på tilskudd kan man forvente å merke bedring av symptomer?

Anonymkode: 629ce...b11

AnonymBruker
Skrevet

Flere uker og måneder. I hvertfall 8 uker.

Skrevet

Med en verdi på 36 er det ingen grunn til å tro at det skal gi nevneverdig påvirkning f.eks. på depresjon.

Det er helt vanlig å få tabletter på 5000 IU i den fasen hvor man skal øke innholdet opp til normalnivået. Deretter går man inn i en vedlikeholdsfase og får da vanligvis 2000 IU eller evt lavere.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (2 timer siden):

Med en verdi på 36 er det ingen grunn til å tro at det skal gi nevneverdig påvirkning f.eks. på depresjon.

Det er helt vanlig å få tabletter på 5000 IU i den fasen hvor man skal øke innholdet opp til normalnivået. Deretter går man inn i en vedlikeholdsfase og får da vanligvis 2000 IU eller evt lavere.

Du mener man ikke har grunn til å tro at man har symmtomer plager eller merker det med en så lav verdi?

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Du mener man ikke har grunn til å tro at man har symmtomer plager eller merker det med en så lav verdi?

Ja, det er nettopp det jeg mener 🙂  Dvs man kan ha symptomer på noe, men det skyldes ikke lavt D-vitamin.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 15. Jeg merket ingen effekt på psyken. Nå med tilskudd ligger den rundt 75.

Anonymkode: a41fa...018

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (55 minutter siden):

Ja, det er nettopp det jeg mener 🙂  Dvs man kan ha symptomer på noe, men det skyldes ikke lavt D-vitamin.

Spesielt. Alvorlige vitamin og næringsmangler kan jo gi ganske omfattende symptomer da

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Spesielt. Alvorlige vitamin og næringsmangler kan jo gi ganske omfattende symptomer da

Så du mener 36 er alvorlig?

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (56 minutter siden):

Så du mener 36 er alvorlig?

Det er en ganske lav verdi ja. FHvor lavt mener du man må ha før man får plager av det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er en ganske lav verdi ja. FHvor lavt mener du man må ha før man får plager av det?

nei, 36 er ikke kjempe lavt det. det er utilstrekkelig og du må ha tilskudd, men det er ikke en alvorlig mangel.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

nei, 36 er ikke kjempe lavt det. det er utilstrekkelig og du må ha tilskudd, men det er ikke en alvorlig mangel.

ps. alvorlig mangel kan være fra 12-13.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Men man kan fortsatt ha symmtomer og planer pga et slikt nivå..hvertfall hvis man har flere mangler og er syk fra før og 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...