AnonymBruker Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden nachnoo skrev (5 timer siden): Med en verdi på 36 er det ingen grunn til å tro at det skal gi nevneverdig påvirkning f.eks. på depresjon. Det er helt vanlig å få tabletter på 5000 IU i den fasen hvor man skal øke innholdet opp til normalnivået. Deretter går man inn i en vedlikeholdsfase og får da vanligvis 2000 IU eller evt lavere. Ok, det er godt å høre. Jeg har bipolar depresjon og var nysjerrig på om mangelen på d-vitamin kan ha vært med å forsterke symptomene. Vet du hva 40 ug betyr i forhold til 5000 IU? Ts Anonymkode: f26d0...f68 0 Siter
Ikkeanonymnok Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ok, det er godt å høre. Jeg har bipolar depresjon og var nysjerrig på om mangelen på d-vitamin kan ha vært med å forsterke symptomene. Vet du hva 40 ug betyr i forhold til 5000 IU? Ts Anonymkode: f26d0...f68 Dette kunne du lett googlet selv 40ug er 1600ie (iu) 5000ie (iu) er 125 ug 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ok, det er godt å høre. Jeg har bipolar depresjon og var nysjerrig på om mangelen på d-vitamin kan ha vært med å forsterke symptomene. Vet du hva 40 ug betyr i forhold til 5000 IU? Ts Anonymkode: f26d0...f68 Tror at vitamin mangler kan gi mye rare plager og forsterke det meste. Men det er jo så klart ikke psykiatere enig i😝 der er alt bare psykisk Anonymkode: 629ce...b11 0 Siter
nachnoo Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Da spør vi KI: Grader av mangel på vitamin D deles ofte inn slik: suboptimalt nivå 25–50 nmol/L, mangel under 25 nmol/L, og alvorlig mangel under 12,5 nmol/L. Noen kilder bruker litt andre grenser, for eksempel at vitamin D-mangel er under 30 nmol/L og utilstrekkelig status er 30–50 nmol/L. Praktisk tolkning 25–50 nmol/L: lett mangel eller utilstrekkelig nivå. Under 25 nmol/L: tydelig mangel. Under 12,5 nmol/L: alvorlig mangel. Mulige symptomer Mild mangel gir ofte få eller ingen symptomer, mens mer uttalt mangel kan gi tretthet, muskelsvakhet, smerter i muskler og skjelett, og ved alvorlig/langvarig mangel økt risiko for beinskjørhet eller osteomalasi. 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tror at vitamin mangler kan gi mye rare plager og forsterke det meste. Men det er jo så klart ikke psykiatere enig i😝 der er alt bare psykisk Anonymkode: 629ce...b11 Jeg får behandling for benskjørhet ( arvelig) annet hvert år. Sist var vi 4 damer som fikk behandling samtidig og vi fikk alle 4 beskjed om at hun ville ha oss alle til å ha høyere D- vitamin- nivå. Jeg lå på 99, men likevel skulle jeg ligge høyere og fikk beskjed om å ta D- vitaminer. Det gjør jeg nå. 0 Siter
ISW Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Nå er det mye anonym synsing og rare meninger her inne.. 36 er ikke ideelt, men det er helt usannsynlig at det gir symptomer på depresjon. Jeg tror depresjonen skyldes noe annet. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden ISW skrev (4 minutter siden): Nå er det mye anonym synsing og rare meninger her inne.. 36 er ikke ideelt, men det er helt usannsynlig at det gir symptomer på depresjon. Jeg tror depresjonen skyldes noe annet. Nyere anbefalinger går jo på at man bør ligge mellom 75 og 100 for god nok funksjon for immunsystem bla. Folk må lese seg litt opp. De referansene som det ofte opereres med går kun på beinskjørhet og for å sikre at man ikke får det Men det viser seg at d-vitamin har ganske mange andre funksjoner Anonymkode: 629ce...b11 0 Siter
nachnoo Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nyere anbefalinger Fra hvem? 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden nachnoo skrev (Akkurat nå): Fra hvem? Jeg leste det samme. Du får spørre AI 0 Siter
emilie321 Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Nicklusheletida skrev (21 minutter siden): Jeg får behandling for benskjørhet ( arvelig) annet hvert år. Sist var vi 4 damer som fikk behandling samtidig og vi fikk alle 4 beskjed om at hun ville ha oss alle til å ha høyere D- vitamin- nivå. Jeg lå på 99, men likevel skulle jeg ligge høyere og fikk beskjed om å ta D- vitaminer. Det gjør jeg nå. Jeg har fått beskjed om å ligge på minst 100. Har også benskjørhet 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden ISW skrev (21 minutter siden): Nå er det mye anonym synsing og rare meninger her inne.. 36 er ikke ideelt, men det er helt usannsynlig at det gir symptomer på depresjon. Jeg tror depresjonen skyldes noe annet. Hvilket innlegg mener du er synsete og rart. Anonymkode: 8477d...3e8 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden emilie321 skrev (5 minutter siden): Jeg har fått beskjed om å ligge på minst 100. Har også benskjørhet Har du fått noen plager pga det ? Jeg merker ikke noe . Ikke har jeg krympet og ikke merker noe annet heller. I tillegg til tilskudd, spiser jeg nå så mye fisk at jeg sikkert får gjeller snart . Laks i dag, fiskekaker med 80 % fisk i går, torsk på tirsdag. Knekkebrød med makrell I tomat flere dager i uka. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden nachnoo skrev (22 minutter siden): Fra hvem? Det står blant annet på Furst sine sider også. Over 75 Anonymkode: 629ce...b11 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Står også litt om det her https://www.health.harvard.edu/blog/vitamin-d-whats-right-level-2016121910893 (Ps her skriver de i andre måle enheter, men det de anbefaler (40-60 ng/ml) tilsvarer i overkant av 100 nmol (som er den vi er vant med) Anonymkode: 629ce...b11 0 Siter
emilie321 Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Nicklusheletida skrev (10 minutter siden): Har du fått noen plager pga det ? Jeg merker ikke noe . Ikke har jeg krympet og ikke merker noe annet heller. I tillegg til tilskudd, spiser jeg nå så mye fisk at jeg sikkert får gjeller snart . Laks i dag, fiskekaker med 80 % fisk i går, torsk på tirsdag. Knekkebrød med makrell I tomat flere dager i uka. Jeg har krympet 5cm. Ellers merker jeg ikke noe. 1 Siter
ISW Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Det er viktig å huske på at korrelasjon ikke nødvendigvis er lik årsakssammenheng. Det er fullt mulig å ha lavt D-vitamin og depresjon, uten at depresjonen skyldes D-vitaminet. Alle mennesker i Norge som ikke tar tilskudd i vinterhalvåret vil få en eller annen form for lavt D-vitamin, med mindre man spiser >150 gram fet fisk om dagen. Det er så kjent at myndighetene fraråder måling av D-vitamin (som er en nokså dyr analyse) fordi man egentlig vet resultatet uansett. Lavt D-vitamin KAN gi depresjon, men det sees typisk ved langt lavere nivåer enn 36. Det er litt omdiskutert hva som er optimalt nivå av D-vitamin. I Norge med lite sollys er man gjerne fornøyd med >75, mens i USA anbefaler man vel >100. Der selges også meget sterke tilskudd (25.000 IE osv) som i seg selv kan være skadelige og gi for mye kalsium i blodet. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden ISW skrev (53 minutter siden): Det er viktig å huske på at korrelasjon ikke nødvendigvis er lik årsakssammenheng. Det er fullt mulig å ha lavt D-vitamin og depresjon, uten at depresjonen skyldes D-vitaminet. Alle mennesker i Norge som ikke tar tilskudd i vinterhalvåret vil få en eller annen form for lavt D-vitamin, med mindre man spiser >150 gram fet fisk om dagen. Det er så kjent at myndighetene fraråder måling av D-vitamin (som er en nokså dyr analyse) fordi man egentlig vet resultatet uansett. Lavt D-vitamin KAN gi depresjon, men det sees typisk ved langt lavere nivåer enn 36. Det er litt omdiskutert hva som er optimalt nivå av D-vitamin. I Norge med lite sollys er man gjerne fornøyd med >75, mens i USA anbefaler man vel >100. Der selges også meget sterke tilskudd (25.000 IE osv) som i seg selv kan være skadelige og gi for mye kalsium i blodet. Absolutt. Men det er for dumt at man skal betvile så veldig betydningen av vitaminer og mineraler og balansen mellom de i kroppen, for mange ulike både fysiske og psykiske plager og ubalanser Anonymkode: 629ce...b11 0 Siter
Sokk Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Absolutt. Men det er for dumt at man skal betvile så veldig betydningen av vitaminer og mineraler og balansen mellom de i kroppen, for mange ulike både fysiske og psykiske plager og ubalanser Anonymkode: 629ce...b11 Kan du forklare eller gi noen eksempler? 0 Siter
frosken Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Absolutt. Men det er for dumt at man skal betvile så veldig betydningen av vitaminer og mineraler og balansen mellom de i kroppen, for mange ulike både fysiske og psykiske plager og ubalanser Anonymkode: 629ce...b11 Men det kan man si om veldig mange ting, vitaminer og mineraler står ikke i en særstilling når det gjelder ting som _kan_ påvirke helsen i negativ retning. Manglende aktivitet, for lite dagslys, ensomhet, dårlig økonomi osv. osv. er også faktorer som kan bidra til redusert helse. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden frosken skrev (3 minutter siden): Men det kan man si om veldig mange ting, vitaminer og mineraler står ikke i en særstilling når det gjelder ting som _kan_ påvirke helsen i negativ retning. Manglende aktivitet, for lite dagslys, ensomhet, dårlig økonomi osv. osv. er også faktorer som kan bidra til redusert helse. Selvsagt. Men det er fortsatt viktig og relevant, og hvis man har drøssevis med mangler så er det jo bare merkelig at man skal tenke at det ikke påvirker helsen dårlig og kan bidra til mye av plager både fysisk og psykisk. Det er en uting at alt skal bare Antas at er psykisk og skyldes på personens feil måte å tenke på eller hva enn. Grunnmuren i kroppen og med næring og balanse i det burde være grunnlag for alt Anonymkode: 629ce...b11 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.