Gå til innhold

Kan d-vitaminmangel gi moderat til alvorlig depresjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Selvsagt.  Men det er fortsatt viktig og relevant, og hvis man har drøssevis med mangler så er det jo bare merkelig at man skal tenke at det ikke påvirker helsen dårlig og kan bidra til mye av plager både fysisk og psykisk. Det er en uting at alt skal bare Antas at er psykisk og skyldes  på personens feil måte å tenke på eller hva enn. 
Grunnmuren i kroppen og med næring og balanse i det burde være  grunnlag for alt 

Anonymkode: 629ce...b11

Jo, men den D-vitaminmangelen som ble beskrevet i hovedinnlegget, tilsvarer en helt vanlig verdi for nordmenn på denne tiden av året, så fremt man ikke bruker tilskudd eller spiser uvanlig store mengder fet fisk. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
frosken skrev (30 minutter siden):

Jo, men den D-vitaminmangelen som ble beskrevet i hovedinnlegget, tilsvarer en helt vanlig verdi for nordmenn på denne tiden av året, så fremt man ikke bruker tilskudd eller spiser uvanlig store mengder fet fisk. 

Selvom det er «vanlig» kan det vel fortsatt gi problemer 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Selvom det er «vanlig» kan det vel fortsatt gi problemer 

Lite sannsynlig, så det vil være lurt å forsøke flere tiltak enn D-vitamin-tilskudd dersom målet er å bli frisk fra depresjon. 

AnonymBruker
Skrevet
frosken skrev (1 time siden):

Lite sannsynlig, så det vil være lurt å forsøke flere tiltak enn D-vitamin-tilskudd dersom målet er å bli frisk fra depresjon. 

Kanskje i den sammenhengen som er i denne tråden ja. Men jeg tenker generelt. At mange blir stemplet som psykisk syke når det er ubalanser rent fysisk 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.4.2026 den 0.42):

Dere andre som har mangel på d-vitamin. Hvilken verdi viser blodprøvene? Min verdi var forrige gang 36.

Anonymkode: f26d0...f68

25 i verdi, viste mine prøver nå,har tatt ut resept på Divisisun 4000 IE i dag 

Anonymkode: 16645...bcc

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Kanskje i den sammenhengen som er i denne tråden ja. Men jeg tenker generelt. At mange blir stemplet som psykisk syke når det er ubalanser rent fysisk 

De fleste psykiske sykdommer skyldes ubalanser rent fysisk. Å ha en psykisk sykdom er ikke ensbetydende med å tenke feil, være svak eller trenge å snakke om det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

25 i verdi, viste mine prøver nå,har tatt ut resept på Divisisun 4000 IE i dag 

Referanse området som sto på mine prøver var fra 50 til 150. Så 25 der sto det betydelig mangel hos meg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Referanse området som sto på mine prøver var fra 50 til 150. Så 25 der sto det betydelig mangel hos meg. 

Kjente du deg bedre ved vitamintilskudd?

Anonymkode: f26d0...f68

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt at for mye d-vit kan gi avleiring av kalk i nyrene og føre til nyresvikt. Selv tar jeg 80 ug 3-4 ganger i uken og ligger gjemt rundt 75. Håper det er innafor å ta det.

Anonymkode: a41fa...018

AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (59 minutter siden):

De fleste psykiske sykdommer skyldes ubalanser rent fysisk. Å ha en psykisk sykdom er ikke ensbetydende med å tenke feil, være svak eller trenge å snakke om det.

Da må man jo virkelig ta høyde for å prøve å finne ut av de fysiske ubalansene, som i mange tilfeller kan handle om vitaminer mineraler næring og lignende . Og da er det heller ikke psykisk sykdom. Men man får psykiske symptomer pga noe fysisk 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da må man jo virkelig ta høyde for å prøve å finne ut av de fysiske ubalansene, som i mange tilfeller kan handle om vitaminer mineraler næring og lignende . Og da er det heller ikke psykisk sykdom. Men man får psykiske symptomer pga noe fysisk 

Mange tenker at psyken er en abstrakt ting eller en sjel. Men psyken er rett og slett kommunikasjon mellom nervecellene i hjernen. Psykiatri er fysisk medisin. Sykdommer som bipolar lidelse og psykoser skyldes biologiske feil og skader. Det samme med mange depresjoner uavhengig av om de er forårsaket av vitaminmangel, stoffskifte eller andre årsaker.

AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (1 time siden):

Mange tenker at psyken er en abstrakt ting eller en sjel. Men psyken er rett og slett kommunikasjon mellom nervecellene i hjernen. Psykiatri er fysisk medisin. Sykdommer som bipolar lidelse og psykoser skyldes biologiske feil og skader. Det samme med mange depresjoner uavhengig av om de er forårsaket av vitaminmangel, stoffskifte eller andre årsaker.

Ja og da må man jo behandle den fysiske årsaken (stoffskifte, vitaminmangel eller andet), ikke  bale rundt med samtale og kognitivterapi og antidepressiva og lignende. Er mitt poeng 🤗

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Når jeg svarer i et tråd, er det på spørsmålet til TS, ikke generelt. Det er absolutt ingen grunn til å tro at 36 på noen måte har hatt vesentlig effekt på depresjonen. Nå har TS 25. Det kan kanskje over tid ha en viss effekt. Uansett bør TS ta tilskudd for å komme over 50.

image.png

image.png

image.png

image.png

Endret av nachnoo

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...