Gå til innhold

Bipolar lidelse beskrives slik at man svinger mellom oppstemthet og nedstemthet. Andre som kun har hatt en oppstemthet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sykdommen min brøt ut med en hypomani etterfulgt av alvorlig depresjon som har vart i flere år. Er det andre enn meg som kun har hatt en hypomani eller mani og hvor vanlig er det @nachnoo versus å svinge ofte eller jevnlig?

Anonymkode: 183dc...300

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du beskriver er ikke uvanlig. BP fremtrer på mange ulike måter.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (14 minutter siden):

Det du beskriver er ikke uvanlig. BP fremtrer på mange ulike måter.

Er det vanlig at depresjonen aldri helt gir slipp ?( Bedring fra alvorlig depresjon ved hjelp av Litium ).

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det vanlig at depresjonen aldri helt gir slipp?

Nei, det er uvanlig dersom man mottar behandling fra en kompetent behandler.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (4 minutter siden):

Nei, det er uvanlig dersom man mottar behandling fra en kompetent behandler.

Det er stressende å høre. Mulig det er min unnvikende pf som lager mest krøll for meg nå da kanskje. Er utmattelse et symptom ved bipolar depresjon?

Skrevet

Utmattelse kan man se ved alle depresjoner.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (50 minutter siden):

Utmattelse kan man se ved alle depresjoner.

Riktig. Lurer på om jeg ME kanskje pga denne utmattelsen som aldri tar slutt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Riktig. Lurer på om jeg ME kanskje pga denne utmattelsen som aldri tar slutt.

I følge pasientforeningen er det ikke mulig. ME-pasienter har aldri psykiske lidelser. 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (7 minutter siden):

I følge pasientforeningen er det ikke mulig. ME-pasienter har aldri psykiske lidelser. 

Å, akkurat. Da er det nok utbrenthet etter stress og belastende livssituasjon som gjør at jeg er langvarig/kronisk utmattet.

Skrevet
nachnoo skrev (16 minutter siden):

Nå er du flåsete. Jeg synes du bør svare ordentlig istedet for å sparke mot en forening som du ikke er enig med.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Å, akkurat. Da er det nok utbrenthet etter stress og belastende livssituasjon som gjør at jeg er langvarig/kronisk utmattet.

Nachnoo svarte deg ikke alvorlig. Selvfølgelig kan en både ha me og psykiske lidelser. 

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (1 minutt siden):

Nachnoo svarte deg ikke alvorlig. Selvfølgelig kan en både ha me og psykiske lidelser. 

Jeg tok det for god fisk😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tok det for god fisk😅

Godt jeg kunne oppklare. Jeg har både me og psykiske lidelser. I helsevesenet maskerte de psykiske lidelsene me'en min i åtte år fordi utmattelse er så vanlig ved psykisk sykdom. Det var først når det kommer noen helt friske øyne inn at de sa at her er det noe som ikke stemmer og så fikk jeg en utredning og fikk diagnosen.

Jeg kjenner forøvrig tydelig forskjell på me utmattelse og depresjonsutmattelse. Begge fører til at jeg blir liggende på sofaen, men føles helt forskjellig ut i kroppen. Jeg har prøvd å forklare forskjellen, men finner ikke de riktige ordene

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (5 minutter siden):

Godt jeg kunne oppklare. Jeg har både me og psykiske lidelser. I helsevesenet maskerte de psykiske lidelsene me'en min i åtte år fordi utmattelse er så vanlig ved psykisk sykdom. Det var først når det kommer noen helt friske øyne inn at de sa at her er det noe som ikke stemmer og så fikk jeg en utredning og fikk diagnosen.

Jeg kjenner forøvrig tydelig forskjell på me utmattelse og depresjonsutmattelse. Begge fører til at jeg blir liggende på sofaen, men føles helt forskjellig ut i kroppen. Jeg har prøvd å forklare forskjellen, men finner ikke de riktige ordene

Vil du si noe kort om utredningen/prosessen din?

Skrevet

Vil du si noe kort om utredningen/prosessen din?

Jeg har gått månedlig til fastlegen i åtte år så hun kunne sende en grundig henvisning til en bedrift med avtale hos helseforetaket. Jeg måtte ta mange blodprøver og svare på atten sider med spørreskjemaer. Så snakket jeg to klokketimer med en psykiater og hun satte diagnosen. Det var egentlig en lett vei til diagnosen i forhold til mange andre, men det tror jeg er fordi jeg er grundig utredet allerede på så mange områder at fastlegen kunne avklare mye i henvisningen.

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (26 minutter siden):

Jeg har gått månedlig til fastlegen i åtte år så hun kunne sende en grundig henvisning til en bedrift med avtale hos helseforetaket. Jeg måtte ta mange blodprøver og svare på atten sider med spørreskjemaer. Så snakket jeg to klokketimer med en psykiater og hun satte diagnosen. Det var egentlig en lett vei til diagnosen i forhold til mange andre, men det tror jeg er fordi jeg er grundig utredet allerede på så mange områder at fastlegen kunne avklare mye i henvisningen.

Atten sider med spørreskjema?😱

Skrevet

Atten sider med spørreskjema?😱

Var satt sammen av en veldig mange forskjellige skjema om alt fra det fysiske til det psykiske. Tok litt tid ja

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (Akkurat nå):

Var satt sammen av en veldig mange forskjellige skjema om alt fra det fysiske til det psykiske. Tok litt tid ja

Uansett er det viktigste at du fikk riktige diagnoser og rett hjelp🧡

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvordan pasienter legges til en kategori. Bipolar er så ulikt fra person til person at det kan innehokde nesten hva dom hrest??, noen er veldig oppstemt andre mer nedstemt noen aldri oppstemt ( egentlig unipolar??) Andre bare oppstemt.

Jeg fikk bipolar diagnose, men var tydelig med alle psykologer jeg har vært hos om at jeg hverken er oppstemt eller nedstemt 90% av tiden og det jeg lider er stress og angst. At jeg nesten aldri har lidd av depresjon. De mente nå likevel at jeg har bipolar. Samtidig er det jo andre diagnoser som overlapper mye. 

Hører fra andre eller kest et sted at oppstemt og nedstemt ikke er helt god beskrivelse, men heller at det gjelder energi nivåer? Sånn høy energi og lav energi?

Anonymkode: ce937...fcb

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Uansett er det viktigste at du fikk riktige diagnoser og rett hjelp🧡

Det triste er at vi ikke kjenner noen effektiv  behandling mot ME. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...