Gå til innhold

Ville du tatt utredning for GAD hos privat behandler om du var meg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Sokk skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde det akkurat sånn før jeg ble innlagt første gang. Jeg har senere fått diagnosen bp2. Jeg trodde jeg måtte gå i langvarig angstbehandling, men plutselig var angsten helt borte ca 3 uker inn i innleggelsen. Så hos meg var dette en del av en bipolar episode etter fødsel, og det gikk over rundt tiden da jeg fikk menstruasjonen tilbake etter fødsel (før det hadde amming dempet produksjon av progesteron og østrogen). Så jeg tror det var et stort hormonelt element bak den konkrete sykdomsepisoden.

Nå er jeg redd for at jeg virker litt sånn tik-tok-inspirert her, men tror du sykdomsutbruddet og symptomene dine kan ha sammenheng med perimenopause? Du har det ikke godt og du har hatt det sånn lenge, så hvis jeg var i dine sko ville jeg i hvert fall forsøkt hormontilskudd - fordi alt bør forsøkes. 

Takk for svar. Jeg har ikke tenkt på om det kan ha noe med perimenopause å gjøre. Hmm. Nå fikk du meg til å tenke.  Hvem utreder dette mtp hormontilskudd ? Blodprøve hos fastlegen?

Anonymkode: d852b...ac9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg kan fortelle at jeg av dps ble diagnostisert med gad og fikk metakognitiv terapi og ble dårligere av det. Min opplevelse var at dps ville inn på korteste behandlingsforløp for å bruke minst mulig ressurser. Da jeg kom i behandling hos en psykolog i en annen sammenheng ble han etter et par timer helt sikker på at jeg har kompleks ptsd, da falt alle bitene på plass. Går nå privat hos traumepsykolog mens jeg venter på opphold på Modum. 

Anonymkode: dfc12...ccd

Så bra at du tilslutt fikk riktig diagnose og rett hjelp!

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar. Jeg har ikke tenkt på om det kan ha noe med perimenopause å gjøre. Hmm. Nå fikk du meg til å tenke.  Hvem utreder dette mtp hormontilskudd ? Blodprøve hos fastlegen?

Jeg kan ikke så mye om dette, men jeg vet ikke om en blodprøve er så nyttig for å påvise perimenopause (en blodprøve kan derimot påvise menopause). Jeg tror det handler mest om symptomene dine. Men jeg tror du bør google litt, for jeg kan som sagt ikke dette så godt. Fastlegen kan gi resept, hvis fastlegen er usikker kan du gå videre til gynekolog. 

Skrevet

Det er viktig at TS skriver noe om hvor lenge dette har vart. For diagnosen GAD skal det minst ha vart i 6 mnd.

Skrevet
nachnoo skrev (6 minutter siden):

Det er viktig at TS skriver noe om hvor lenge dette har vart. For diagnosen GAD skal det minst ha vart i 6 mnd.

I ca 3 år. Med enstelighet før det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...