Gå til innhold

er de med borderline mindre verdt? Virker sånn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

er de med borderline mindre verdt? Virker sånn? i hvertfal for leger og psykologer og de i helsevesenet??

Jeg skrev dette i en annen tråd om nrk-serien LIS: 

Jeg blir sint når jeg så hvordan de behandlet hun med borderline. Jeg har borderline selv og har opplevd lignende hun gjorde på legevakten. De ser på oss som levende diagnoser og ikke mennesker. Vi er null verdt tydeligvis. Før jeg kom i psykiatrien følte jeg meg lite verdt men etter å ha kommet inn i psykiatrien føler jeg meg enda mindre verdt. Når til og med de som skal hjelpe gir faen i om du lever eller dør

Hvorfor blir de med borderline behandlet så dårlig?? Vi er mennesker vi å. eller?

Anonymkode: 5f741...104

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

er de med borderline mindre verdt? Virker sånn? i hvertfal for leger og psykologer og de i helsevesenet??

Jeg blir sint når jeg så hvordan de behandlet hun med borderline. Jeg har borderline selv og har opplevd lignende hun gjorde på legevakten. De ser på oss som levende diagnoser og ikke mennesker. Vi er null verdt tydeligvis. Før jeg kom i psykiatrien følte jeg meg lite verdt men etter å ha kommet inn i psykiatrien føler jeg meg enda mindre verdt. Når til og med de som skal hjelpe gir faen i om du lever eller dør

Hvorfor blir de med borderline behandlet så dårlig?? Vi er mennesker vi å. eller?

Hva er det som gjør at du føler det lite verdt? Hvilken hjelp vil du helst ha?

Anonymkode: 99c6d...45b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

er nok bare det med å true seg til en viss type hjelp hjelp som ikke funker så bra :) 

Anonymkode: f9d97...d5d

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som gjør at du føler det lite verdt? Hvilken hjelp vil du helst ha?

Anonymkode: 99c6d...45b

Det er måten jeg har blitt behandlet på jeg reagerer på. "Sånne som deg har ikke godt av å være her " eller "Åja du er en sånn en ja" eller "når skal du slutte komme hit og ta tak i livet ditt"

Og det å bli avist på legevakten når man er akutt suicidal (noe som har endt med at jeg har tatt dødelig dose tabletter og måtte på somatisk for å få kull og motgift) . dette har skjedd flere ganger. jeg har sagt ifra på forhånd hvor dårlig jeg er til null nytte. jeg virkelg prøvde si ifra. men var tydeligvis ikke verdt å reddes ifølge dem. fikk bare bevist for lite verdt jeg er. 

ingen empati . ingen trøst engang. absolutt ingenting. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

er nok bare det med å true seg til en viss type hjelp hjelp som ikke funker så bra :) 

Å si ifra at man er suicidal er ikke å true til help. Mener du virkelige suicidale ikke skal si ifra?? Er jo det man får beskjed om hele tiden , at sliter man skal man be om hjelp? Eller er de med borderline et unntak kanskje? Da fikk vi vist nå bekreftet det jeg skrev er sant

AnonymBruker
Skrevet

Å si ifra at man er suicidal er ikke å true til help. Mener du virkelige suicidale ikke skal si ifra?? Er jo det man får beskjed om hele tiden , at sliter man skal man be om hjelp? Eller er de med borderline et unntak kanskje? Da fikk vi vist nå bekreftet det jeg skrev er sant

Klart alle skal få hjelp, det jeg mener er at noen kan true med å ta livet sitt hvis ikke de blir innlagt og da er det nok ikke alltid like greit å ha han/henne innlagt. Skjønner godt at noen blir frustrerte og gjør dumme ting fordi det er mange følelser, og så skjønner jeg det kan være vanskelig å få til gode møter fordi en kan bli litt trøtt på all utagering. Veldig fint og viktig å si ifra når man har det vanskelig, men da tror jeg det er viktig å ha en plan på hvem man skal gå til, slik at man som pasient kommer til noen som tar i mot en på en fin måte. 

Skrevet

Jeg har opplevd rimelig mange ganger utsagn som:

Jeg har gjort/jeg skal gjøre ditt og datt, og du har to minutter på deg til å ringe en ambulanse for meg, ellers har du livet mitt på samvittigheten. 

Jeg pleier å svare at det ikke er min rolle å ringe ambulanse og at vedkommende kan velge mellom en menneskelig prat med meg om de vonde følelsene eller å trolig få kjeft på legevakten. 

Ikke meningen å stigmatisere, men det er tidvis noe manipulerende.

Skrevet
ISW skrev (5 minutter siden):

Jeg har opplevd rimelig mange ganger utsagn som:

Jeg har gjort/jeg skal gjøre ditt og datt, og du har to minutter på deg til å ringe en ambulanse for meg, ellers har du livet mitt på samvittigheten. 

Jeg pleier å svare at det ikke er min rolle å ringe ambulanse og at vedkommende kan velge mellom en menneskelig prat med meg om de vonde følelsene eller å trolig få kjeft på legevakten. 

Ikke meningen å stigmatisere, men det er tidvis noe manipulerende.

wow.. du tar alle med borderline under en kam. litt av et menneskesyn du har på de som har borderline. jeg har aldri vært panipulerende . har aldri truet noen med selvmord. flesteparten med borderline gjør ikke sånn

Skrevet

wow.. du tar alle med borderline under en kam. litt av et menneskesyn du har på de som har borderline. jeg har aldri vært panipulerende . har aldri truet noen med selvmord. flesteparten med borderline gjør ikke sånn

Det er det som er litt av problemet.
Alle som får den diagnosen er ikke like. Noen agerer på en spesiell måte andre ikke. Men det blir en stereotyp oppfattelse av at alle som har den diagnosen er manipulerende. Noe som er svært ødeleggende for de som ikke er det.

Anonymkode: 6734d...da2

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg forstår at du har det vondt, men et sånt drittsvar kan du spare deg for.

Les svaret mitt en gang til. Å ha borderline er ingen unnskyldning for å framstå sånn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...