Gå til innhold

er de med borderline mindre verdt? Virker sånn?

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet
ISW skrev (1 time siden):

Jeg forstår at du har det vondt, men et sånt drittsvar kan du spare deg for.

Les svaret mitt en gang til. Å ha borderline er ingen unnskyldning for å framstå sånn.

Men har de kontroll? Virker jo som om de er grenseløse til tider? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (9 minutter siden):

Men har de kontroll? Virker jo som om de er grenseløse til tider? 

De med borderline diagnoser agerer ulikt. De er ingen homogen gruppe.

Anonymkode: 6734d...da2

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De med borderline diagnoser agerer ulikt. De er ingen homogen gruppe.

Ok har bare fått inntrykk av at de til tider mister all kontroll men trenger jo ikke gjelde alle selvfølgelig. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke bare borderline pasienter som blir behandlet dårlig når de skal pumpes e.l. jeg møtte en så utrolig spydig sykepleier, han var sur som en eddikk-brygger. Jeg har ikke borderline. 

Anonymkode: f1c3d...19d

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er ikke bare borderline pasienter som blir behandlet dårlig når de skal pumpes e.l. jeg møtte en så utrolig spydig sykepleier, han var sur som en eddikk-brygger.

Har du prøvd å ta igjen med samme mynt?

AnonymBruker
Skrevet
LGLG skrev (4 timer siden):

Fint debattinnlegg på Dagens Medisin i dag som omhandler LIS-episoden med borderline, behov og behandling:
https://www.dagensmedisin.no/psykisk-helse-selvmord/det-er-krevende-a-hjelpe-borderline-pasienter-men-behandlingen-finnes/744735

Synes der var et godt innlegg. Noen ganger virker det for meg ser det utenfra, som om helsevesenet prøver å kjøre en slags feilslått manipulasjon på disse pasientene: vi ignorerer deg når du gjør noe vi ikke liker, ellers kan det hende du gjør der igjen". Men så blir ikke beskjeden oppfattet, og så gjør pasienten nie enda mer dramatisk neste gang, for å prøve å nå inn til de som behandler, som bare svarer med å ignorere enda mer.

Jeg har troen på DBT. Det virker som et skikkelig fint opplegg der pasienten lærer hvordan hen skal handle, og lærer at hen har en person som stiller opp og hjelper hen gjennom krisene. 

Anonymkode: ebba2...481

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (19 minutter siden):

Det er ikke enkelt når maktforholdet er så skjevt. Samtidig er man avhengig av hjelp. I den situasjonen er man dessverre en underdog. Samme hvor mye man ønsker og bite i fra seg.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke enkelt når maktforholdet er så skjevt. Samtidig er man avhengig av hjelp. I den situasjonen er man dessverre en underdog. Samme hvor mye man ønsker og bite i fra seg.

Hvordan vil du da forklare at det fungerte for meg?

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (4 minutter siden):

Hvordan vil du da forklare at det fungerte for meg?

Flott at det fungerte for deg. Men jeg tror du er i et mindretall.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke bare borderline pasienter som blir behandlet dårlig når de skal pumpes e.l. jeg møtte en så utrolig spydig sykepleier, han var sur som en eddikk-brygger. Jeg har ikke borderline. 

leit at du ble møtt slik. Sånn skal det ikke være

Anonymkode: 5f741...104

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (9 timer siden):

Jeg som svarte. Jeg har ikke vært inne for lignende før eller etter. Den gangen svarte jeg med samme mynt ja. Han var fortsatt spydig og ekkel.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det var ikke meningen svare stygt. Beklager det

Alt i orden.

Jeg syntes bare svaret ditt var urettferdig ettersom jeg har hjulpet og støttet mange med borderline. Jeg skjærer ikke folk over en kam, men jeg synes som sagt det er uheldig at en del (ikke alle) på en måte holder livet sitt som gissel for å få hjelp. Så skjønner jeg at det er et tegn på desperasjon og smerte. Men likevel.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Man er så prisgitt alt mulig av folk når man er i en slik sårbar fase. Var pårørende til et aldrende menneske, der var vi på rommet i en institusjon med en pleier, som sa - kaldt, triumferende - "alle ting har en ende"

Anonymkode: cc637...092

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Var pårørende til et aldrende menneske, der var vi på rommet i en institusjon med en pleier, som sa - kaldt, triumferende - "alle ting har en ende"

Det er ihvertfall ikke en kvalifisert krenkelse.

Eva Sofie
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Å si ifra at man er suicidal er ikke å true til help. Mener du virkelige suicidale ikke skal si ifra?? Er jo det man får beskjed om hele tiden , at sliter man skal man be om hjelp? Eller er de med borderline et unntak kanskje?

Jeg tenker at suicidale mennesker skal bli sett. Å si fra om selvmordsfare er viktig, uavhengig av diagnose.

Samtidig tror jeg det ofte er avgjørende hvordan fortvilelsen blir formidlet, fordi helsevesenet må prøve å forstå både alvorlighetsgrad, risiko og hva slags hjelp som faktisk kan virke der og da. Det er forskjell på å si «Jeg orker ikke mer, livet kjennes helt uutholdelig, og jeg ser ingen annen utvei, og å klare å si litt mer om hvorfor det er uutholdelig akkurat nå.

Det kan for eksempel hjelpe å forsøke å forklare Hva som har skjedd? Hva er annerledes nå enn for noen dager siden? Hva er det du ikke orker å være i? Hva ønsker du egentlig å komme bort fra gjennom selvmordstankene? Har det skjedd noe som gjør at du har det vanskelig? Er det skam, smerte, ensomhet, redsel, avvisning, kaos, tomhet, konflikt, følelsen av å være fanget? Dette gjøres gjennom poliklinisk tildbud og fastlege, som følger pasienten over tid.

Dette er ikke for å legge mer ansvar på den som allerede har det vondt. Jeg vet at det kan være veldig mye å be om når smerten er stor. Min erfaring er at når fokuset flyttes litt fra «jeg vil dø» til «dette er grunnen til at jeg ikke holder ut», blir det ofte lettere for andre å forstå hvilken hjelp som trengs. 

Om det er vanskelig å forklare muntlig, kan man skrive det ned på forhånd. Bare stikkord holder. Hele setninger er ikke nødvendig. Man kan også ta med en støtteperson.

AnonymBruker
Skrevet

Har lagt deg psykedeliker til i ignorertlisten. Du burde nok ikke snakke med mennesker, du. Men kanskje med roboter?

Anonymkode: cc637...092

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...