Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har me. Ligger i gjennomsnitt 22 timer hver dag. Store deler av denne tiden klarer jeg ikke bruke mobil/lese/se tv. Jeg klarer bare å lytte til musikk.

Jeg har en kriseplan, men den er full av aktiviteter.Jeg trenger en kriseplan for hva jeg kan gjøre mår det bare meg og tankene mine i sofaen.

Noen som har noen tanker?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

bøker, tegneserier om bøker er for tungt, kryssord, film, serier, tegne eller fargelegge, lakke neglene dine, lese aviser på nett, skrive dagbok, håndarbeid men vet ikke om det blir for mye aktivitet (har en venn med ME som ikke klarer det), planlegge ukeshandling, planlegge julegaveshopping, planlegge ukesmeny og lage en fin kokebok på nett med egne oppskrifter, få noen til å ta klesvask så kan du sortere alle sokkene, høre på lydbok, planlegge hva du skal gjøre i sommer, skrive på dol eller nett generelt :) 

Anonymkode: f8c55...e04

stjernestøv
Skrevet
Fru2020 skrev (1 time siden):

Jeg har me. Ligger i gjennomsnitt 22 timer hver dag. Store deler av denne tiden klarer jeg ikke bruke mobil/lese/se tv. Jeg klarer bare å lytte til musikk.

Jeg har en kriseplan, men den er full av aktiviteter.Jeg trenger en kriseplan for hva jeg kan gjøre mår det bare meg og tankene mine i sofaen.

Noen som har noen tanker?

Da gjenstår vel ingenting :) Tenke. 

Skrevet

Slå på radio, lytt til podcast eller lydbøker. 

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (18 timer siden):

Jeg har me. Ligger i gjennomsnitt 22 timer hver dag. Store deler av denne tiden klarer jeg ikke bruke mobil/lese/se tv. Jeg klarer bare å lytte til musikk.

Jeg har en kriseplan, men den er full av aktiviteter.Jeg trenger en kriseplan for hva jeg kan gjøre mår det bare meg og tankene mine i sofaen.

Noen som har noen tanker?

Følger denne, sliter med det samme selv!

Anonymkode: 12b2f...897

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (18 timer siden):

Jeg har me. Ligger i gjennomsnitt 22 timer hver dag. Store deler av denne tiden klarer jeg ikke bruke mobil/lese/se tv. Jeg klarer bare å lytte til musikk.

Jeg har en kriseplan, men den er full av aktiviteter.Jeg trenger en kriseplan for hva jeg kan gjøre mår det bare meg og tankene mine i sofaen.

Noen som har noen tanker?

Det er vanskelig. Fordi helsepersonell ikke har noe å bidra med eller tror på dette, at aktivitet forverrer. Klem til deg 

Anonymkode: 12b2f...897

Skrevet

Dette er et skudd i blinde, jeg kjenner verken deg eller interessene dine. Men hvis sofaen står ved et vindu, ville jeg ha satt opp en "matstasjon" for småfuglene som er synlig fra sofaen. Jeg synes det er veldig koselig å følge med på hvilke arter og personligheter som kommer og spiser. Og tidligere tiders fuglebrett er i dag erstatttet av gode løsninger, der man kan putte på flere typer frø etc.  Og som hindrer de store skjærene fra å slippe til.

 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.4.2026 den 12.06):

bøker, tegneserier om bøker er for tungt, kryssord, film, serier, tegne eller fargelegge, lakke neglene dine, lese aviser på nett, skrive dagbok, håndarbeid men vet ikke om det blir for mye aktivitet (har en venn med ME som ikke klarer det), planlegge ukeshandling, planlegge julegaveshopping, planlegge ukesmeny og lage en fin kokebok på nett med egne oppskrifter, få noen til å ta klesvask så kan du sortere alle sokkene, høre på lydbok, planlegge hva du skal gjøre i sommer, skrive på dol eller nett generelt :) 

Anonymkode: f8c55...e04

Takk for en utfyllende liste. Det var noen ideer der jeg kan skrive på listen. For meg er alt du skriver ting som krever mye. Det er når jeg hviler etter å ha lest at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. Hvordan avlede tankene når tenke er det eneste man kan gjøre

stjernestøv skrev (23 timer siden):

Da gjenstår vel ingenting :) Tenke. 

Ja, hvordan avledet man tankene

Fionys skrev (22 timer siden):

Slå på radio, lytt til podcast eller lydbøker. 

Jeg har musikk på hele tiden. Podcasting og lydbok er krevende aktiviteter så da må jeg hvile etterpå. Det er da de vanskelige tankene kommer.

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er vanskelig. Fordi helsepersonell ikke har noe å bidra med eller tror på dette, at aktivitet forverrer. Klem til deg 

Anonymkode: 12b2f...897

 

❤️

Det er sant. Ikke mye hjelp å få.

 

Babette skrev (19 minutter siden):

Dette er et skudd i blinde, jeg kjenner verken deg eller interessene dine. Men hvis sofaen står ved et vindu, ville jeg ha satt opp en "matstasjon" for småfuglene som er synlig fra sofaen. Jeg synes det er veldig koselig å følge med på hvilke arter og personligheter som kommer og spiser. Og tidligere tiders fuglebrett er i dag erstatttet av gode løsninger, der man kan putte på flere typer frø etc.  Og som hindrer de store skjærene fra å slippe til.

 

Det var faktisk en veldig god ide. Aner ikke hvordan jeg praktisk skal få det til, men får diskutere det med samboer

Skrevet

Enda et skudd i blinde, men... kan du forsvinne litt i din egen verden, gjennom å lage deg selv en historie? Det kan være hva som helst - romantisk, horror, adventure, erotisk, spenning, krim... som om du nærmest forteller eller en skriver en bok/fortelling til deg selv i tankene.

Jeg bruker den fremgangsmåten for å sove. Jeg ser for meg en "film" i hodet av en historie jeg forteller meg selv og blir så oppslukt av den at jeg glemmer alle tanker/grublinger og sovner til slutt fordi når fokuset er på fortellingen så slapper kroppen av.

Jeg kan glede meg til å legge meg fordi da kan jeg fortsette på historien min. 

stjernestøv
Skrevet
Fru2020 skrev (1 time siden):

Ja, hvordan avledet man tankene

Ikke lett det nei. 

Skrevet
Vhanja skrev (34 minutter siden):

Enda et skudd i blinde, men... kan du forsvinne litt i din egen verden, gjennom å lage deg selv en historie? Det kan være hva som helst - romantisk, horror, adventure, erotisk, spenning, krim... som om du nærmest forteller eller en skriver en bok/fortelling til deg selv i tankene.

Jeg bruker den fremgangsmåten for å sove. Jeg ser for meg en "film" i hodet av en historie jeg forteller meg selv og blir så oppslukt av den at jeg glemmer alle tanker/grublinger og sovner til slutt fordi når fokuset er på fortellingen så slapper kroppen av.

Jeg kan glede meg til å legge meg fordi da kan jeg fortsette på historien min. 

Det gjør jeg også, det funker for meg - min egen «roman» 😊

Skrevet
Vhanja skrev (2 timer siden):

Enda et skudd i blinde, men... kan du forsvinne litt i din egen verden, gjennom å lage deg selv en historie? Det kan være hva som helst - romantisk, horror, adventure, erotisk, spenning, krim... som om du nærmest forteller eller en skriver en bok/fortelling til deg selv i tankene.

Jeg bruker den fremgangsmåten for å sove. Jeg ser for meg en "film" i hodet av en historie jeg forteller meg selv og blir så oppslukt av den at jeg glemmer alle tanker/grublinger og sovner til slutt fordi når fokuset er på fortellingen så slapper kroppen av.

Jeg kan glede meg til å legge meg fordi da kan jeg fortsette på historien min. 

Det hørtes ut som en veldig kjekk aktivitet. Det skal jeg absolutt prøve ut.

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (4 timer siden):

Takk for en utfyllende liste. Det var noen ideer der jeg kan skrive på listen. For meg er alt du skriver ting som krever mye. Det er når jeg hviler etter å ha lest at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. Hvordan avlede tankene når tenke er det eneste man kan gjøre

Ja, hvordan avledet man tankene

Jeg har musikk på hele tiden. Podcasting og lydbok er krevende aktiviteter så da må jeg hvile etterpå. Det er da de vanskelige tankene kommer.

 

❤️

Det er sant. Ikke mye hjelp å få.

 

Det var faktisk en veldig god ide. Aner ikke hvordan jeg praktisk skal få det til, men får diskutere det med samboer

Jeg har det som deg og det eneste jeg får til er å ha «tankeleker», altså at jeg ramser opp feks navn på en bokstav, land i europa, land i Afrika osv. eller teller..

 

det er grusomt. Men det er det eneste som gjør at jeg klarer litt å ikke distrahere meg med telefonen, som gjør meh enda verre 

Anonymkode: 12b2f...897

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (På 29.4.2026 den 12.01):

Jeg har me. Ligger i gjennomsnitt 22 timer hver dag. Store deler av denne tiden klarer jeg ikke bruke mobil/lese/se tv. Jeg klarer bare å lytte til musikk.

Jeg har en kriseplan, men den er full av aktiviteter.Jeg trenger en kriseplan for hva jeg kan gjøre mår det bare meg og tankene mine i sofaen.

Noen som har noen tanker?

Har du vurdert om dine psykiske plager (nå vet ikke jeg hva de er) kan skyldes ME og utmattelse, og være en konsekvens av feks overbelastning og eventuelt nevroinflammasjon , som er en sentral del av ME? Så det å prøve adressere ME kan hjelpe på de psykiske plagene ?

Det er veldig krevende å være i psykisk behandling og mange med ME tåler jo ikke, og blir verre av det . Bare en tanke 

Anonymkode: 12b2f...897

AnonymBruker
Skrevet

Se til buddhismen, meditasjon. Det finnes et senter. 

Anonymkode: deddd...3cb

Eva Sofie
Skrevet
Fru2020 skrev (På 29.4.2026 den 12.01):

Jeg trenger en kriseplan for hva jeg kan gjøre mår det bare meg og tankene mine i sofaen.

Noen som har noen tanker?

Jeg kom til å tenke på avslapningsteknikker, autogen trening, mindfulness etc. Jeg vet at mange avskyr det, som har opplevd å bli behandlet dårlig. Det finnes mange ulike mindfulness-teknikker tilpasset ulike psykiske lidelser.

Kanskje kan du ta kontroll over eget tankekaos? Da må du øve i fredstid.

 

Jeg har en avslapningsøvelse av min terapeut som handler om å gi tyngdefølelse til hver kroppsdel. Om det ikke går, er det greit og jeg går videre. Siden pust er svært triggende, er det tatt bort. Jeg kan sitte eller ligge. Oppmerksomheten kan rettes innover eller utover.

 

Det er også mulig å ta kontroll over tankene, men det er også positivt for hjernen og kreativiteten og la tankene vandre fritt. Kan du ha en kladdebok ved siden av deg og ev. notere ned om du får gode ideer? Det er når vi bruker den delen av hodet/tankene at gode ideer kan komme kastende over oss, som i dusjen, foran kaffetrakteren, på vei mot bussen (om podcast ikke står på m.m.).

 

PS: Jeg vil ikke bagatellisere vanskene dine, men trekke frem at det også gir muligheter. Jeg gjorde selv det da jeg var sengeliggende 23-24 timer i døgnet i nesten 9 mnd. før en operasjon. Det er en overlevelsesstrategi.

Gjest Sakura
Skrevet (endret)

Du kan eks: tegne eller male, lese bok, høre på musikk, se på TV, ringe en venn, husarbeid, bake, sitte ute i solen, lydbok. 

Endret av Sakura
Babette
Skrevet (endret)
Fru2020 skrev (På 30.4.2026 den 12.24):

Det var faktisk en veldig god ide. Aner ikke hvordan jeg praktisk skal få det til, men får diskutere det med samboer

Fuglemater er veldig enkelt å montere, på vegg eller vindu, eller på et stativ der man stikker et spyd ned i jorda. Jeg tror vindu eller stativ er den beste løsningen hvis man vil følge med på aktiviteten.

Kitch`n er en av mange butikker som selger ulike modeller:

https://www.kitchn.no/uterom/hage/fuglematere/

Jeg pleier også å studere det sosiale samspillet mellom fuglene. Noen venter beskjedent på tur hvis det er mange der på én gang, andre bryter seg fram. Mange spiser på "kaféen", andre tar med seg maten. Kanskje til ungene sine? En dag så jeg en for meg ukjent art. Ved å google fant jeg ut av det måtte være en kjernebiter, de har grovt nebb, er svært vakre og forholdsvis store.

Min absolutte favoritt blant fugler er tjelden, selve symbolet på at det er vår, med sine myke og trillende toner. Men den holder seg i fjæra, er aldri å se i hager. Jeg har i alle fall aldri sett den der, men vi treffes jevnlig på løpeturene mine. Hvor mange hundre ganger jeg har hørt dens vakre sang vet jeg ikke, men jeg får fortsatt tårer i øynene hver gang. I slike øyeblikk forstår jeg meg ikke på alle som løper med musikk eller podcast på ørene. 

Endret av Babette
Skrevet

Tankene kverner her også og de stopper aldri.

AnonymBruker
Skrevet
Alba skrev (2 timer siden):

Tankene kverner her også og de stopper aldri.

For å stoppe tankene må du avlede deg selv med ulike aktiviteter.

Anonymkode: 5c541...993

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...