Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

For å stoppe tankene må du avlede deg selv med ulike aktiviteter.

Anonymkode: 5c541...993

Leste du overskriften og temaet for tråden eller? :)

Anonymkode: 12b2f...897

Videoannonse
Annonse
krøll9
Skrevet

Beklager litt off-topic, men angående ME. Finnes det erfaringer med å bruke wellbutrin eller annet for økt dopamin (eller hva er effekten egentlig?)? Den har hjulpet meg mye ut av depresjon preget av manglende energi og konstant tretthet. Hva er mekanismer som gjør at den ikke vil kunne ha lignende effekt på ME? 

Fru2020
Skrevet
krøll9 skrev (20 timer siden):

Beklager litt off-topic, men angående ME. Finnes det erfaringer med å bruke wellbutrin eller annet for økt dopamin (eller hva er effekten egentlig?)? Den har hjulpet meg mye ut av depresjon preget av manglende energi og konstant tretthet. Hva er mekanismer som gjør at den ikke vil kunne ha lignende effekt på ME? 

Me handler om forrstyrrelsde i nervesystemet og energiomsetning i cellene. Cellene får fortsette lite oksygen ved bevegelse. Man tror også at immunforsvaret er involvert. Så me er først og fremst en somatisk sykdom det vil si at utmattelsen skiller seg fra utmattelse ved psykisk sykdom. 

Jeg kjenner der fysisk i kroppen om det er utmattelse pga me eller pga depresjon. De to utmattelsene føles forskjellig ut.

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (11 timer siden):

Me handler om forrstyrrelsde i nervesystemet og energiomsetning i cellene. Cellene får fortsette lite oksygen ved bevegelse. Man tror også at immunforsvaret er involvert. Så me er først og fremst en somatisk sykdom det vil si at utmattelsen skiller seg fra utmattelse ved psykisk sykdom. 

Jeg kjenner der fysisk i kroppen om det er utmattelse pga me eller pga depresjon. De to utmattelsene føles forskjellig ut.

Klarer du beskrive hvordan forskjellen kjennes ut?

Me er også mye mer enn utmattelse da:)

Anonymkode: 12b2f...897

Fru2020
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Klarer du beskrive hvordan forskjellen kjennes ut?

Me er også mye mer enn utmattelse da:)

Anonymkode: 12b2f...897

Når det er me så er det som om jeg henger fast i sofaen. Som en magnet. Når det er depresjon er det som om noe tungt sitter på meg og presser ned. Noe som gjør det både tungt å puste og å reise seg opp. Det er min beste måte å beskrive det. 

Me føles som om en har influensa, depresjon er en tyngdefølelse som kommer fra hodet.

Ja, med me er det jo mer som må være tilstede. Feks kognitive utfordringer og smerter i kroppen. Jeg svimler også mye

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...