Gå til innhold

Har du opplevd noen relasjon i livet hvor du kjenner deg like sett og møtt som hos behandler i terapien?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller er ikke det vanlig/naturlig?

Anonymkode: 541df...304

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja selvfølgelig.

Relasjonen til behandler er jo ikke et nært vennskap, den er jo skjevfordelt og enveisstyrt. Men egne relasjoner tok tid å jobbe med.

Anonymkode: af8be...398

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja selvfølgelig.

Relasjonen til behandler er jo ikke et nært vennskap, den er jo skjevfordelt og enveisstyrt. Men egne relasjoner tok tid å jobbe med.

Kanskje du misforstod litt. Jeg mener ikke at relasjonen til behandler skal være vennskapelig. Men om du har noen slike relasjoner i livet hvor du kjenner deg virkelig SETT og MØTT på den inderlige måten som hos behandler.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kanskje du misforstod litt. Jeg mener ikke at relasjonen til behandler skal være vennskapelig. Men om du har noen slike relasjoner i livet hvor du kjenner deg virkelig SETT og MØTT på den inderlige måten som hos behandler.

å se og møte hverandre er jo det nære gode venner gjør :) men i terapisituasjonen utegår det vennskapelige elementet, derfor er nære vennskap noe helt unikt.

psykedeliker
Skrevet

Jeg oppsøker ikke profesjonelle for å føle meg "sett" og "møtt". Jeg oppsøker dem for å nyttiggjøre meg deres fagkunnskap.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Jeg oppsøker ikke profesjonelle for å føle meg "sett" og "møtt". Jeg oppsøker dem for å nyttiggjøre meg deres fagkunnskap.

Ja enig. Men mange psykisk syke føler dem trenger å bli sett og møtt i tillegg til behandling. Derfor kan noen blande litt i kortene der.

Anonymkode: 007e3...c4f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja enig. Men mange psykisk syke føler dem trenger å bli sett og møtt i tillegg til behandling. Derfor kan noen blande litt i kortene der.

Gjøre ikke alle mennesker det? Spesielt syke? Trenger å bli sett. For min del er det kun behandler som vet hvor vondt jeg har det. Det er ikke noe jeg deler med venner.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke noe unikt ved sykdom, det gjør både friske og sjuke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Gjøre ikke alle mennesker det?

Nei, mange mennesker klarer seg helt fint uten ekstern validering.

Skrevet
psykedeliker skrev (2 minutter siden):

Nei, mange mennesker klarer seg helt fint uten ekstern validering.

Jeg vet ikke helt om spørsmålet mitt kom helt frem. Det jeg mener er om du har relasjoner i livet hvor personer ser deg på lik linje med en terapeut?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det jeg mener er om du har relasjoner i livet hvor personer ser deg på lik linje med en terapeut?

Jeg har ikke behov for å "bli sett". Jeg har behov for å løse problemer.

Skrevet

Jeg tror ikke behandler ser og møter meg så inderlig som trådstarter her ser ut til å oppfatte at sin egen behandler gjør. 

Jeg tror min behandler ser på meg som en enkeltstående pasient blant mange, en pasient han skal hjelpe med å identifisere problemene, og videre forhåpentligvis hjelpe med å finne nye handlingsmønstre/tankemønstre. Jeg er rett og slett en oppgave i bunken hans. 

Jeg tror han forsøker å speile og utfordre det han ser i meg, men først og fremst fordi det er det jobben hans går ut på, ikke nødvendigvis fordi det er slik han ville møtt meg dersom vi hadde blitt kjent i en annen setting. 

Anonymkode: f84b3...136

Skrevet
psykedeliker skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke behov for å "bli sett". Jeg har behov for å løse problemer.

Du svarer ikke på spørsmålet mitt som er : Har du.....? Jeg spør ikke om behovet ditt for å bli sett.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror ikke behandler ser og møter meg så inderlig som trådstarter her ser ut til å oppfatte at sin egen behandler gjør. 

Jeg tror min behandler ser på meg som en enkeltstående pasient blant mange, en pasient han skal hjelpe med å identifisere problemene, og videre forhåpentligvis hjelpe med å finne nye handlingsmønstre/tankemønstre. Jeg er rett og slett en oppgave i bunken hans. 

Jeg tror han forsøker å speile og utfordre det han ser i meg, men først og fremst fordi det er det jobben hans går ut på, ikke nødvendigvis fordi det er slik han ville møtt meg dersom vi hadde blitt kjent i en annen setting. 

Anonymkode: f84b3...136

Jeg ser ikke på meg selv som en spesiell person eller pasient, jeg heller. Men i terapi får en terapeutens oppmerksomhet fullt ut og noen som spør/ønsker å vite hvordan du egentlig har det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...