Gå til innhold

Hvordan tror du Norge er om 50 år?

Anbefalte innlegg

Worrisome_plenty
Skrevet

Jeg tror ikke det vil stå så bra til.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det vil være enormt store sosiale forskjeller. Mye større enn det vi ser idag. 

Jeg er sjeleglad for at jeg ikke har barn som skal vokse opp idag for å si det sånn.

Anonymkode: 2511c...4c1

AnonymBruker
Skrevet

At Islam er den nye offisielle troen, og at muslimer har overtatt styre og stell og dominerer på alle plan i samfunnet. 

Anonymkode: 9eaf5...7ea

stjernestøv
Skrevet

Det spørs jo på menneskene som bor her hvilke vei det går, håper teknologien og medisin har kommet lenger sånn at det finnes flere kurer mot sykdommer. Ellers blir vel mye styrt av maskiner på den tiden. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er mye vold og kriminalitet i samfunnet.

Anonymkode: 20933...e72

AnonymBruker
Skrevet

Vi er nok tilbake til et fattig fisker- og landbrukssamfunn. Det er slutt på oljen, og oljefondet er sløst bort.

Industrien er i stor grad flagget ut. Kapitalen er jaget ut av landet av høye skatter. Strømprisene er fortsatt høye, og mange bedrifter som en gang var bærebjelker i norsk økonomi, eksisterer ikke lenger. Staten har brukt enorme summer på kortsiktige tiltak, subsidier og offentlige utgifter uten å bygge nye, lønnsomme næringer. Da oljeinntektene forsvant, ble det tydelig hvor avhengig landet hadde vært av én ressurs.

Velferdsstaten er kraftig redusert. Gratisordninger og universelle ytelser er erstattet av behovsprøving og kutt. Pensjonsalderen er hevet betydelig, og mange må arbeide langt opp i alderdommen. Sykehus og skoler er sentralisert, og tilbudet i distriktene er svekket.

Kronekursen er svak, og importerte varer er blitt dyre. Nordmenn er ikke lenger blant verdens rikeste. Utenlandsreiser, nye biler og høy privat kjøpekraft er forbeholdt de få. For mange handler hverdagen om å dekke grunnleggende behov og håndtere stadig høyere kostnader.

Byene preges av økende kriminalitet, sosial uro og parallelle samfunn. En kombinasjon av høy innvandring, svak integrering og omfattende utenforskap har skapt store utfordringer. Mange unge står utenfor arbeidslivet og utdanningssystemet, og tilliten mellom grupper i samfunnet er svekket. Politiet er overbelastet, og utryggheten i enkelte bydeler er blitt en del av hverdagen.

Befolkningen er eldre, og færre yrkesaktive må forsørge flere pensjonister. Skattenivået er høyt, men statens handlingsrom er likevel begrenset. Politikere strides om hvem som skal bære byrdene og hvilke deler av velferdsstaten som kan reddes.

Norge lever fortsatt av naturressurser som fisk, vannkraft, skog og jordbruk. Men velstanden som oljealderen skapte, fremstår som et historisk unntak. Om femti år vil landet være et langt mer nøkternt og splittet samfunn, der forventningen om stadig økende velstand er erstattet av økonomisk stagnasjon, sosial uro og en mer usikker fremtid.

Anonymkode: d78b2...0b5

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er sjeleglad for at jeg ikke har barn som skal vokse opp idag for å si det sånn.

Anonymkode: 2511c...4c1

Det kan du si. Det er slutt på at neste generasjon får det bedre, ikke minst økonomisk, enn den forrige. Toppen er nådd. 

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er slutt på at neste generasjon får det bedre, ikke minst økonomisk, enn den forrige.

Det kommer helt an på hvor mange det blir i neste generasjon, og hvordan de forvalter ressursene de har.

Worrisome_plenty
Skrevet

Alle er pessimistiske ser jeg. Færre nordmenn vil ha barn. Innvandrere får mange barn. Er det greit innvandringen fortsetter som nå? 

Det er mange produktive innvandrergrupper. Men mange grupper med dårlig kultur også. 

Jeg tror enten vi får ett høyreekstremt parti som får makten, eller så blir det økende overtagelse av samfunnet fra øreskulturer.

psykedeliker
Skrevet
Worrisome_plenty skrev (8 minutter siden):

Færre nordmenn vil ha barn. Innvandrere får mange barn.

Vi vet ikke hvordan det vil fortsette i de neste generasjonene. Og mange nordmenn kan faktisk lære noe av innvandrerfamilier om bærekraftig og langsiktig ressursforvaltning.

Æreskulturer har vi i Norge fra før, vi bare kaller det noe annet.

AnonymBruker
Skrevet
33 minutes ago, psykedeliker said:

Det kommer helt an på hvor mange det blir i neste generasjon, og hvordan de forvalter ressursene de har.

Hvordan tror DU Norge er om 50 år?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er slutt på oljen, og oljefondet er sløst bort.

I løpet av 50 år? Det må sløses bort minst 420 milliarder hvert av de 50 årene, for å tømme oljefondet. 

Anonymkode: 90888...d9d

AnonymBruker
Skrevet
38 minutes ago, AnonymBruker said:

I løpet av 50 år? Det må sløses bort minst 420 milliarder hvert av de 50 årene, for å tømme oljefondet. 

Kommer det et skikkelig krakk kan halvparten forsvinne over natten.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan tror DU Norge er om 50 år?

Det kan gå alle veier eller ingen veier. Helt umulig å forutse med så mange ukjente faktorer involvert.

AnonymBruker
Skrevet

Med denne utviklingen så vil det nok ikke gå bra med norge nei. Men tviler på at jeg får oppleve det om 50 år.

Anonymkode: 5fb59...4ec

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Kommer det et skikkelig krakk kan halvparten forsvinne over natten.

Men det kan vel egentlig ikke defineres som "sløst bort", hvis det skjer noe sånt.

AnonymBruker
Skrevet
23 minutes ago, AnonymBruker said:

Men det kan vel egentlig ikke defineres som "sløst bort", hvis det skjer noe sånt.

Man regner med å bruke 600 milliarder oljekroner bare i år. 

Drømmeautomat
Skrevet

Hvis man ekstrapolerer fra historisk utvikling vil ting være bedre — høyere levestandard, mindre kriminalitet, mer toleranse og frihet.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Drømmeautomat said:

Hvis man ekstrapolerer fra historisk utvikling vil ting være bedre — høyere levestandard, mindre kriminalitet, mer toleranse og frihet.

Vi ser på historien og ser en rett linje fordi vi bare teller de som overlevde. Vi glemmer at sivilisasjoner kollapser. Romernes levestandard og rettsprinsipper var uovertrufne, helt til de ikke var det lenger, og Europa snublet inn i et tusenårig mørke av analfabetisme og teokrati. At vi har hatt 80 år med relativ vekst i Vesten, betyr ikke at vi har knekt koden for evig fremgang; det betyr bare at vi er inne i en uvanlig lang sommer før vinteren kommer.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Drømmeautomat said:

Det er en saftig hvis det der 😅

10 hours ago, Worrisome_plenty said:

Jeg tror ikke det vil stå så bra til.

Litt vanskelig å spå, noen unike fordeler vi har nå vil forsvinne, mens andre unike (selvpåførte) ulemper vi har vil også forsvinne tror jeg,  totalt sett går det nok nedover

Ting som vil vedvare/fordeler vi har:

Vannkraft. Fiske. Oljefondet

Ting som vil forsvinne:

Tillitssamfunnet og fordelene det gir. Klimakampen vil tapes og gis opp (bra for økonomien vår). Høye skatter vil reduseres fordi en gir opp velferdsstats modellen da den er for dyr og mer blir privat ansvar/forsikringer, bra for økonomien men dårlig for sosiale ulikheter etc.

Vi vil nok enda opp som en litt triveligere/litt mer kommunistisk versjon av USA, mye forskjeller og mange i dypere fattigdom enn det som har vært normalen her i nyere tid, men totalt sett vil det i snitt være ganske bra og mye bedre enn de fleste andre land. Oljeeventyret måtte ta slutt før eller siden, tillitssamfunnet kunne vi bevart men det ville krevd mer nasjonalistiske holdninger vi ikke har så det er synd men sånn er det.

Anonymkode: 5f3e8...041

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...