Gå til innhold

Hvordan tror du Norge er om 50 år?

Anbefalte innlegg

nachnoo
Skrevet

Jeg frykter mer islam og mer rusmisbruk. Nordmann topper skalaen når det gjelder naivitet, så jeg er pessimistisk.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror de sosiale forskjellene blir større. De som har mye får mer, de som har lite ingenting. Er redd for det blir et A og B kanskje et C lag.
De som har penger kan kjøpe seg helsetjenester/ hjemmehjelp osv. en mulighet andre ikke har som må stole på det offentlige og minstekrav av tjenester. Samtidig blir det mindre folk til og utføre disse tjenestene. 

Anonymkode: 50f47...626

UtakknemligDiva
Skrevet
nachnoo skrev (1 time siden):

Jeg frykter mer islam og mer rusmisbruk. Nordmann topper skalaen når det gjelder naivitet, så jeg er pessimistisk.

du aner ikke hvor lite stolt jeg er når jeg presenterer meg i utlandet. 

De fleste er fra land som har karisma, temperament og har en sterk historie.

Jeg er fra det lille landet med beutiful fjords…. (og folkeslaget som bare gir bort alt for å være så gode)

Skrevet (endret)

Dette kan sikkert høres ut som en spøk, men jeg tror helt alvorlig at Norge er i et tatt samarbeid eller en union av noe slag med Sverige og Danmark, kanskje også også med Island og Finland. Jeg tror dette har vist seg som en fruktbar veg for å styrke regionen "Norden" både mhp økonomi (produksjon, industri og teknologiutvikling) og sikkerhet (forsvarssamarbeid). Jeg tror ellers at vi fremdeles er dominert av nordisk kultur (som i dag), og at vi fremdeles hevder oss internasjonalt (som i dag). Jeg tror vi fremdeles har en stor produksjon knyttet til hav og sokkel.

I 2076 tror jeg vi har gjennomgått store demografiske endringer, først og fremst tvunget fram av endringer knyttet til natur og klima. Det er nok generelt mildere temperaturer, men med villere vintre, og jeg gjetter at vi i deler av landet avler to ganger slik de i dag bare gjør rundt Jæren. Men - jeg tror det er mer vått og rått, og havstigningen har nok gjort noen av dagens bosetninger ulevelige.  

Endret av Kayia
Grendel
Skrevet

Jeg tror det vil være varmere klima, gammel befolkning

Jeg tror det blir mer materiell velstand. Automatisering vil fortsette å øke produktiviteten. Det starter rundt 1850 og jeg ikke tror det ikke stopper nå. KI gir et nytt fotfeste.

Jeg tror Norge i praksis vil satse på at vi kan leve av avkastningen fra Oljefondet og ikke bygge opp nye eksportnæringer. Det er minste motstands vei uansett hvem som styrer. Det gjør oss sårbare. Jeg tror vi kan gå gjennom en krise og tøff omstilling, men at det grenser for hvor ille det kan gå.

Jeg tror innvandringsdebatten er snudd på hodet og at det blir internasjonal konkurranse om arbeidsinnvandring. Dessverre har land som Polen og Tsjekkia, Estland etc for lengst tatt igjen Norge i lønnsnivå i 2076.

Den eneste regionen som kan eksportere arbeidskraft er Afrika. I 2076 har afrikanske migranter høyt utdanningsnivå.

Skrevet
Grendel skrev (19 minutter siden):

Jeg tror Norge i praksis vil satse på at vi kan leve av avkastningen fra Oljefondet og ikke bygge opp nye eksportnæringer. Det er minste motstands vei uansett hvem som styrer. Det gjør oss sårbare. Jeg tror vi kan gå gjennom en krise og tøff omstilling, men at det grenser for hvor ille det kan gå.

Enig, og dette er noe av bakgrunnen for at jeg tror en form for Norden-union vil komme. Norge har aldri hevdet seg som industrinasjon eller mhp produksjon. Det vil vi ikke greie på teknologi heller, jeg tror ikke på måten vi overlater dette til startups uten å følge opp fra statens side. Sverige, Finland og Danmark har en helt annen historikk her, og der vi alltid har vært råvareprodusenter har de greid  å utvikle produkter.

AnonymBruker
Skrevet
22 minutes ago, Grendel said:

Den eneste regionen som kan eksportere arbeidskraft er Afrika. I 2076 har afrikanske migranter høyt utdanningsnivå.

Kan du også spå hvordan Europa blir etter denne masseemmigrasjonen du ser for deg fra Afrika, som du sikkert er klar over har afrikanerne vært ekstremt dårlige til å styre land, det er pga en kultur basert på tribalisme og korrupsjon, ledere i afrika tenker ikke engang at de gjør noe galt mens de holder på utrolig nok, de tenker bare at de hjelper sine egne og derfor er det bra, ikke at de skader de andre i landet og landet i snitt samtidig. Etter at denne kulturen sprer seg til Europa, vil ikke Europa ende opp som Afrika da, blir ikke det uungåelig, hva tror du og hvorfor ? 

Anonymkode: 5f3e8...041

Grendel
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Kan du også spå hvordan Europa blir etter denne masseemmigrasjonen du ser for deg fra Afrika, som du sikkert er klar over har afrikanerne vært ekstremt dårlige til å styre land, det er pga en kultur basert på tribalisme og korrupsjon, ledere i afrika tenker ikke engang at de gjør noe galt mens de holder på utrolig nok, de tenker bare at de hjelper sine egne og derfor er det bra, ikke at de skader de andre i landet og landet i snitt samtidig. Etter at denne kulturen sprer seg til Europa, vil ikke Europa ende opp som Afrika da, blir ikke det uungåelig, hva tror du og hvorfor ? 

Anonymkode: 5f3e8...041

Det var en spådom og ikke en ønskedrøm.

Det er i alle fall garantert at hele Europa vil få en mye større andel eldre i forhold til arbeidsføre. Det er mange flere 30-åringer enn ettåringer nå i 2026.

Jeg tror det akutte behovet for arbeidskraft i helse og omsorg vil trumfe bekymringer over hva det betyr for kulturen.

Jeg har inntrykk av at folk med afrikansk opprinnelse kan bli mer ur-trøndere enn jeg noensinne vil bli. Samtidig ser jeg at det går veldig dårlig å ta inn for mange på kort tid.

Endret av Grendel
Grendel
Skrevet
UtakknemligDiva skrev (På 11.5.2026 den 22.26):

du aner ikke hvor lite stolt jeg er når jeg presenterer meg i utlandet. 

De fleste er fra land som har karisma, temperament og har en sterk historie.

Jeg er fra det lille landet med beutiful fjords…. (og folkeslaget som bare gir bort alt for å være så gode)

Det er rart, for hele resten av verden har helt dilla på norsk historie.

Særlig vikinger og norrøne guder. Vi har jo flere serier som "Vikings".  Avenger universitetet har Thor Loke og Valhall. Japansk Manga er full av norrøne guder og historie, som * Records of Ragnarok" og "Vinland Saga". Neil Gaiman mener norrøn mytologi er den mest fargerike i verden.

For all del: Italia, USA og England er mye mer kjent for sin  historie og kultur, men jeg synes vi har mer enn vår rimelige andel berømmelse.

påskelilje
Skrevet

Veldig interessant tema! Har ikke så mye å komme med ennå, men skal gruble litt på det dere har skrevet 😊

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Etter at denne kulturen sprer seg til Europa, vil ikke Europa ende opp som Afrika da, blir ikke det uungåelig, hva tror du og hvorfor ?

Det er jo helt opp til hver og en av oss om en slik kultur skal få fotfeste her. Nordmenn har mye å svare for når det gjelder f.eks. manglende ivaretakelse av materiell kulturarv, og det var en utvikling som begynte lenge før masseinnvandringen.

Skrevet

Sikkert mye teknologi som jeg ikke får se😔 90 år jeg da. 

Skrevet

Tror tredje verdenskrig begynner innen 50 år. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...