Gå til innhold

Har de fleste mennesker et traume eller flere?


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller er traumebegrepet blitt veldig utvannet?

Anonymkode: 85fa4...06b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Veldig utvannet.

Nesten alle dårlige opplevelser som har vært med å forme en kalles et traume i dagligtalen i dag. Det er ikke det samme som traume i faglig forstand. 

Anonymkode: f8868...f57

nachnoo
Skrevet

Det regnes at gjennomsnittsmennesket opplever en MLE (major life event) ca to ganger i året. Etter min mening er det noe helt annet enn et traume. Men begrepet er utvannet på linje med en del andre begrep som f.eks utbrent.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (6 minutter siden):

Det regnes at gjennomsnittsmennesket opplever en MLE (major life event) ca to ganger i året. Etter min mening er det noe helt annet enn et traume. Men begrepet er utvannet på linje med en del andre begrep som f.eks utbrent.

Vil seksuell krenkelse som barn alltid bli et traume? (Noe som aldri blir snakket om og bearbeidet).

Anonymkode: 85fa4...06b

nachnoo
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vil seksuell krenkelse som barn alltid bli et traume?

Ja.

Lady HM
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eller er traumebegrepet blitt veldig utvannet?

Anonymkode: 85fa4...06b

Ja, traumebegrepet har definitivt blitt utvannet! 

Snill gutt
Skrevet

Mange har nok hatt negative opplevelser, som de ikke har fått snakket ut om til noen.  Traume er sikkert noe annet, f eks ha mistet foreldre i ulykke,  blitt mishandlet,  mobbet over lang tid ...

AnonymBruker
Skrevet
Snill gutt skrev (Akkurat nå):

Mange har nok hatt negative opplevelser, som de ikke har fått snakket ut om til noen.  Traume er sikkert noe annet, f eks ha mistet foreldre i ulykke,  blitt mishandlet,  mobbet over lang tid ...

Du har nok rett i det. Lurer på hvor/når "alle" begynte å si at de har traumer.

Anonymkode: 85fa4...06b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Vil seksuell krenkelse som barn alltid bli et traume? (Noe som aldri blir snakket om og bearbeidet).

Anonymkode: 85fa4...06b

det avhenger av hva en legger i begrepet. seksuell krenkelse i juridisk forstand innebærer jo også blotting, noe jeg selv aldri ville definert som et traume.

Anonymkode: 5b31f...173

Anonymos
Skrevet

Jeg tror utvanningen delvis skyldes at det er en betydelig gråsone mellom negative hendelser som har vært med å forme deg som menneske og traume i faglig forstand. Som flete her har vært inne på, så er større negative livshendelser som gir sår en del av de aller fleste menneskers liv. 

Så er det også sånn at to mennesker kan utsettes for den samme traumatiske hendelsen, og bli påvirket forskjellig. Som eksempel: Behandleren jeg gikk til på DPS skrev at jeg hadde vært utsatt for potensielt traumatiske opplevelser, men ikke viste tegn til at jeg var traumatisert gjennom f.eks PTSD. Gjennom det jeg har opplevd har jeg blitt kjent med flere som har opplevd lignende ting, og noen av dem har utviklet PTSD og lignende. Det handler utelukkende om tilfeldigheter og andre forhold rundt hendelsen og overhode ikke om at noen er flinkere, sterkere eller på annen måte bedre enn andre.

AnonymBruker
Skrevet

Er da virkelig store forskjeller på vonde opplevelser og traumatiserende opplevelser. 

Anonymkode: 3321b...688

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er da virkelig store forskjeller på vonde opplevelser og traumatiserende opplevelser. 

Anonymkode: 3321b...688

Det er vel her folk forveksler begrepene.

Anonymkode: 85fa4...06b

UtakknemligDiva
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Er da virkelig store forskjeller på vonde opplevelser og traumatiserende opplevelser. 

Anonymkode: 3321b...688

Ja. Å bli dumpet er ikke gyldig grunn for å få traume (mener jeg), overgrep er, eller være med i bilulykke osv.

Traume er vel noe som gjør at du blir veldig redd for en situasjon. Ei bekjent er veldig redd for å være med i bil pga en dødsulykke hun var med i (hun kom uskadet fra, men så kroppsdeler på bakken).

Mobbing? her vet jeg virkelig ikke. Jeg var et forsiktig barn, og lett å mobbe. Noe jeg har vært døds irritert på meg selv for. «Fordi du var et barn» sier noen. «man trenger vel ikke å ta til seg kritikk selv om man er barn» sier jeg. «hallo, du var et barn» sier den andre. Jeg mener fremdeles, at jeg kunne valgt å være arrogant og behandlet disse som ubetydelige kryp, men av en eller annen grunn ble de større enn meg og jeg hadde masse angst i oppveksten pga det. For å ikke snakke om da jeg ble sendt på sykehuset for å testes. Da de skulle finne ut om det var noe galt med meg(autisme).skal i følge chatpgt ført til utviklingstraume. Jeg husker faktisk at jeg måtte dit og hvor mye lei seg mamma var over tid. jeg lærte at min måte å være på er feil og det føles som å være misslykket skapt. Jeg føler det den dag i dag.Fysikken er ikke så mye å klage på, men det er synd med resten. 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (10 timer siden):

Det regnes at gjennomsnittsmennesket opplever en MLE (major life event) ca to ganger i året. Etter min mening er det noe helt annet enn et traume. Men begrepet er utvannet på linje med en del andre begrep som f.eks utbrent.

Hva er en MJE feks? Men kan tenkes man kan få problemer og bli dårlig hvis man har for mange store MJE da og få traumesympttomee av det? Avhengig av samlet effekt og baggasje osv,m?

Anonymkode: 41cfe...544

AnonymBruker
Skrevet
UtakknemligDiva skrev (7 timer siden):

Ja. Å bli dumpet er ikke gyldig grunn for å få traume (mener jeg), overgrep er, eller være med i bilulykke osv.

Traume er vel noe som gjør at du blir veldig redd for en situasjon. Ei bekjent er veldig redd for å være med i bil pga en dødsulykke hun var med i (hun kom uskadet fra, men så kroppsdeler på bakken).

Mobbing? her vet jeg virkelig ikke. Jeg var et forsiktig barn, og lett å mobbe. Noe jeg har vært døds irritert på meg selv for. «Fordi du var et barn» sier noen. «man trenger vel ikke å ta til seg kritikk selv om man er barn» sier jeg. «hallo, du var et barn» sier den andre. Jeg mener fremdeles, at jeg kunne valgt å være arrogant og behandlet disse som ubetydelige kryp, men av en eller annen grunn ble de større enn meg og jeg hadde masse angst i oppveksten pga det. For å ikke snakke om da jeg ble sendt på sykehuset for å testes. Da de skulle finne ut om det var noe galt med meg(autisme).skal i følge chatpgt ført til utviklingstraume. Jeg husker faktisk at jeg måtte dit og hvor mye lei seg mamma var over tid. jeg lærte at min måte å være på er feil og det føles som å være misslykket skapt. Jeg føler det den dag i dag.Fysikken er ikke så mye å klage på, men det er synd med resten. 

Hva som blir et «traume» for den enkelte er ikke noe andre kan si er gyldig eller ikke gyldig. Det kommer an på den enkeltes robusthet og bagasje. Det som bestemmer om det er et traume elle rikke er virkningen det har på individet 

Anonymkode: 41cfe...544

Grendel
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vil seksuell krenkelse som barn alltid bli et traume? (Noe som aldri blir snakket om og bearbeidet).

Anonymkode: 85fa4...06b

Det kan sikkert bli et traume, men "Seksuell krenkelse" er et veldig vidt begrep:

https://snl.no/seksuelt_krenkende_adferd

Typiske eksempler på handlinger som vil rammes av bestemmelser om seksuelt krenkende atferd, er blotting og uanstendige bevegelser eller ordbruk. Det sentrale er at det gjøres overfor en annen, men uten fysisk kontakt med vedkommende.

Jeg tror det må være ting som faller inn under definisjonen uten at noen blir traumatisert.

Endret av Grendel
emilie321
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hva som blir et «traume» for den enkelte er ikke noe andre kan si er gyldig eller ikke gyldig. Det kommer an på den enkeltes robusthet og bagasje. Det som bestemmer om det er et traume elle rikke er virkningen det har på individet 

Anonymkode: 41cfe...544

Jeg opplevde å se en av mine beste venninner bli kvalt av mat som satt fast i halsen. Setter noen rundt meg noe i halsen nå, så får jeg helt panikk + at jeg innimellom ser en film i hode med hele hendelsesforløpet. Dette har blitt et traume for meg, men vet at en annen som også var der (men ikke noe venn av vedkommende), tenker knapt på denne hendelsen. Så det er ganske stor forskjell på hvordan vi reagerer på en lik hendelse.

Eva Sofie
Skrevet
Anonymos skrev (9 timer siden):

Jeg tror utvanningen delvis skyldes at det er en betydelig gråsone mellom negative hendelser som har vært med å forme deg som menneske og traume i faglig forstand. Som flete her har vært inne på, så er større negative livshendelser som gir sår en del av de aller fleste menneskers liv. 

Behandleren jeg gikk til på DPS skrev at jeg hadde vært utsatt for potensielt traumatiske opplevelser, men ikke viste tegn til at jeg var traumatisert gjennom f.eks PTSD. Gjennom det jeg har opplevd har jeg blitt kjent med flere som har opplevd lignende ting, og noen av dem har utviklet PTSD og lignende.

Om en har opplevd flere potensielt traumatiserende hendelser, er det større sannsynlighet for å utvikle traumereaksjon(er). Om en har ett eller flere negative opplevelser i oppvekst, si f.eks. omsorgssvikt og overgrep, er det mer sannsynlig at en vil være mindre robust i møte med senere belastende hendelser. Det som andre kan håndtere greit, kan vippe andre ut av midlertidig balanse f.eks. samlivsbrudd, dødsfall, ulykker...

 

Og, ja, det har ingenting med å være sterk eller dyktig. Bare det å ha én trygg person i barndommen har vist seg å ha enormt stor betydning.

AnonymBruker
Skrevet
Eva Sofie skrev (1 time siden):

Om en har opplevd flere potensielt traumatiserende hendelser, er det større sannsynlighet for å utvikle traumereaksjon(er). Om en har ett eller flere negative opplevelser i oppvekst, si f.eks. omsorgssvikt og overgrep, er det mer sannsynlig at en vil være mindre robust i møte med senere belastende hendelser. Det som andre kan håndtere greit, kan vippe andre ut av midlertidig balanse f.eks. samlivsbrudd, dødsfall, ulykker...

 

Og, ja, det har ingenting med å være sterk eller dyktig. Bare det å ha én trygg person i barndommen har vist seg å ha enormt stor betydning.

Jeg har opplevd at min trygghet i barndommen har blitt utrygg nå i voksen alder av ulike grunner. Dette har traumatisert meg tror jeg 

Anonymkode: 41cfe...544

AnonymBruker
Skrevet
emilie321 skrev (1 time siden):

Jeg opplevde å se en av mine beste venninner bli kvalt av mat som satt fast i halsen. Setter noen rundt meg noe i halsen nå, så får jeg helt panikk + at jeg innimellom ser en film i hode med hele hendelsesforløpet. Dette har blitt et traume for meg, men vet at en annen som også var der (men ikke noe venn av vedkommende), tenker knapt på denne hendelsen. Så det er ganske stor forskjell på hvordan vi reagerer på en lik hendelse.

Døde hun? 😢

Anonymkode: 62da9...7c6

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...