Gå til innhold

Har de fleste mennesker et traume eller flere?


Anbefalte innlegg

emilie321
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Døde hun? 😢

Anonymkode: 62da9...7c6

Ja, dessverre

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
emilie321 skrev (1 minutt siden):

Ja, dessverre

Så grusomt å være vitne til! 

Anonymkode: 62da9...7c6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har opplevd at min trygghet i barndommen har blitt utrygg nå i voksen alder av ulike grunner. Dette har traumatisert meg tror jeg 

Anonymkode: 41cfe...544

Kan du forklare dette for meg? Jeg forstod ikke helt hva du mente.

Anonymkode: 85fa4...06b

emilie321
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så grusomt å være vitne til! 

Anonymkode: 62da9...7c6

Ja, det var en grusom opplevelse. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva er en MJE feks? Men kan tenkes man kan få problemer og bli dårlig hvis man har for mange store MJE da og få traumesympttomee av det? Avhengig av samlet effekt og baggasje osv,m?

Anonymkode: 41cfe...544

MLE ikke MJE.

det er større livshendelser som hører med i livet : dødsfall av svært nære, skilsmisse, miste barn, svært alvorlig sykdom 

Anonymkode: 5b31f...173

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

MLE ikke MJE.

det er større livshendelser som hører med i livet : dødsfall av svært nære, skilsmisse, miste barn, svært alvorlig sykdom 

Anonymkode: 5b31f...173

 

legger til :

 

det er regnet som vanlig å ha to av disse i året . 

Anonymkode: 5b31f...173

Trinity80
Skrevet

Traume er ikke hva som skjer med deg, men hva det gjør med deg. Veldig konkret: to personer kan falle ned samtidig fra ett tre. Ene knuser skallen og får traumebehandling (heter traume ved store fysiske skader også) - den andre kan komme helskinnet fra det. Da kan man ikke definere fallet som ‘traume’. Men hvordan kroppene reagerte på fallet.

Nyere forskning viser også at dette stemmer for psyken også. En person kan leve helt fint med noe som for en annet person blir svært problematisk.

AnonymBruker
Skrevet
Trinity80 skrev (7 minutter siden):

Traume er ikke hva som skjer med deg, men hva det gjør med deg. Veldig konkret: to personer kan falle ned samtidig fra ett tre. Ene knuser skallen og får traumebehandling (heter traume ved store fysiske skader også) - den andre kan komme helskinnet fra det. Da kan man ikke definere fallet som ‘traume’. Men hvordan kroppene reagerte på fallet.

Nyere forskning viser også at dette stemmer for psyken også. En person kan leve helt fint med noe som for en annet person blir svært problematisk.

Riktig👍

Anonymkode: 85fa4...06b

AnonymBruker
Skrevet
Trinity80 skrev (9 timer siden):

Traume er ikke hva som skjer med deg, men hva det gjør med deg. Veldig konkret: to personer kan falle ned samtidig fra ett tre. Ene knuser skallen og får traumebehandling (heter traume ved store fysiske skader også) - den andre kan komme helskinnet fra det. Da kan man ikke definere fallet som ‘traume’. Men hvordan kroppene reagerte på fallet.

Nyere forskning viser også at dette stemmer for psyken også. En person kan leve helt fint med noe som for en annet person blir svært problematisk.

Nettopp. Og derfor er det veldig provoserende når folk sier «det der er ikke en traumatisk hendelse»

Anonymkode: 41cfe...544

nachnoo
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nettopp. Og derfor er det veldig provoserende når folk sier «det der er ikke en traumatisk hendelse»

Anonymkode: 41cfe...544

Det må være grenser for hva som kalles et traume. Hvis en person går på butikken og ved en feil har tatt på nattkrem i stedet for dagkrem, er det et traume? Bør vedkommende tilbys traumeterapi?

stjernestøv
Skrevet
nachnoo skrev (11 minutter siden):

Det må være grenser for hva som kalles et traume. Hvis en person går på butikken og ved en feil har tatt på nattkrem i stedet for dagkrem, er det et traume? Bør vedkommende tilbys traumeterapi?

Hehe ja det skulle tatt seg ut :D 

AnonymBruker
Skrevet

Traumebegrepet er utvannet ja. Og ang MLE: Jeg mistet en av mine nærmeste og kjæreste i løpet av noen måneder på grunn av kreft og det var forferdelig. Men jeg synes ikke det var sammenlignbart med traumet det var å bli utsatt for en brutal voldtekt. Det siste ga meg flashbacks og mareritt, blant annet. 

Anonymkode: 6daa8...353

krøll9
Skrevet

Jeg tror alle de fleste mennesker opplever dramatiske hendelser som påvirker dem sterkt ila livet. Det er ikke til å unngå. Hvorvidt det blir et traume avhenger av den enkeltes bearbeidelse av det inntrufne. Ting som påvirker det er faktorer som påvirker (mental-)helsa generelt: sosial støtte, andre rammer og livsbetingelser, underliggende eller allerede etablerte psykiske lidelser. Mye mer.

Hvor alvorlig hendelsen er, eller hvor voldsom den emosjonelle belastningen er under og i etterkant av hendelsen har jo også noe å si, så det vil være mer naturlig å tenke at man får et traume fra hendelser som folk flest anser som potensielt trauamtiske: vold, ulykker, misbruk... Men man kan jo bearbeide "mindre dramatiske" hendelser på en uhensiktsmessig måte og slik utvikle et traume ut av det også. Synes ikke at man kan definere hva som kan og hva som ikke kan være et traume for folk - har respekt for det jeg altså - men enig i at begrepene "traume", "traumatisk", "traumatisert" er blitt utvanna på det viset at det er blitt del av dagligtale. Noen ganger bruker man begrepene i opprinnelig forstand, men de brukes også mye som språklig virkemidler, som overdrivelse eller for å peke ut "retning følelsen går i"... Tror begrepene brukes mye fordi folk har mer kunnskap og er mer opplyste. En konsekvens er at ordbruken blir dagligdags, både i sammenhenger de naturlig hører hjemme, men også som språklig virkemiddel. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nok i kategorien hvor traumebegrepet kan være riktig for å beskrive mine plager, men jeg må innrømme jeg hater det ordet som pesten fordi det er blitt så dagligdags og skal brukes om absolutt alt mulig.

Anonymkode: 281df...b92

stjernestøv
Skrevet

Ei lurte på om hun hadde fått traumer av å se ektefellen psykotisk, hva? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med å kalle egne opplevelser for traumer. Ser psykiater kaller dem traumer, men for meg er det bare hendelser. For meg var det hverdagen, og dermed unaturlig å kalle det traume. Men behandlingen er jo en eller annen form for traumebehandling av en traumediagnose, så muligens derfor psykiater bruker det begrepet. Kroppen reagerer som om det var traumer, helt uavhengig av hva jeg setter som merkelapp på opplevelsene. 
 

Tenker det også til en viss grad gjelder motsatt veg også. At noen kallen en opplevelse for et traume, betyr ikke nødvendigvis at kroppen og hodet responderer som om det var et traume, men det kan være mangel på andre, dekkende begreper.

Anonymkode: 78dae...1d6

psykedeliker
Skrevet
UtakknemligDiva skrev (På 14.5.2026 den 23.54):

«Fordi du var et barn» sier noen. «man trenger vel ikke å ta til seg kritikk selv om man er barn» sier jeg. «hallo, du var et barn» sier den andre.

Hvorfor går du inn i slike idiotdiskusjoner i utgangspunktet?

Anonymos
Skrevet
On 5/18/2026 at 12:28 PM, nachnoo said:

Det må være grenser for hva som kalles et traume. Hvis en person går på butikken og ved en feil har tatt på nattkrem i stedet for dagkrem, er det et traume? Bør vedkommende tilbys traumeterapi?

Jeg bruker krem verken morgen eller kveld. Det forklarer en hel del om hvorfor jeg er som jeg er i såfall. 

Glitter
Skrevet
Anonymos skrev (35 minutter siden):

Jeg bruker krem verken morgen eller kveld. Det forklarer en hel del om hvorfor jeg er som jeg er i såfall. 

Samme her! 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...