Gå til innhold

Noen med rus-erfaring? Fant en halv prince-sigarett uten innhold/tobakk

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
psykedeliker skrev (40 minutter siden):

Hvor trekker du grensen for når det er nødvendig?

Når det sterkt mistenkes og det blir vurdert at ungdommen vil bli hjulpet av det. Hensikten er jo å hjelpe. Man må jo som forelder prøve å hindre at ungdommen havner skikkelig i uføre. 

Endret av Vendi
Videoannonse
Annonse
psykedeliker
Skrevet
Vendi skrev (39 minutter siden):

Når det sterkt mistenkes og det blir vurdert at ungdommen vil bli hjulpet av det.

Hvem gjør vurderingen, og på hvilket grunnlag?

Skrevet
psykedeliker skrev (1 time siden):

Hvem gjør vurderingen, og på hvilket grunnlag?

I slike tilfeller jeg tenker på så er det i første rekke foresatte som gjør vurderingen. Grunnlaget kan være at de merker at adferden endres til det negative og at de ser at ungdommen ikke har det bra. Det kan være observasjoner eksempelvis om at hen har fått tvilsomme venner, er unaturlig hemmelighetsfull, mister sunne interesser, skulker skolen, at karakterene faller, personlighetsendring, o.l. På bakgrunn av det vil de prøve å finne en forklaring og kan mistenke at rus er inne i bildet. Hvis de mistenker det mener jeg de er i sin fulle rett til å gjøre grundige undersøkelser og f.eks ransake. Det mener jeg videre er å bry seg og vise omsorg. Hvis det finnes ut av at ungdommen driver med rus kan de hente inn hjelp/sørge for at hen får hjelp. 

Drømmeautomat
Skrevet

At ungdommer røyker cannabis i ny og ne er helt normalt og betyr ikke i seg selv at de har det vanskelig og/eller trenger hjelp.

Skrevet
Drømmeautomat skrev (7 minutter siden):

At ungdommer røyker cannabis i ny og ne er helt normalt og betyr ikke i seg selv at de har det vanskelig og/eller trenger hjelp.

AnonymBruker
Skrevet
14 minutes ago, Drømmeautomat said:

Å bortforklare cannabisbruk blant ungdom som "helt normalt" er en farlig bagatellisering. At noe er utbredt, betyr ikke at det er ufarlig. Når voksne avfeier dette som trivielt, svikter de ansvaret sitt.

Anonymkode: e8726...d4f

Drømmeautomat
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å bortforklare cannabisbruk blant ungdom som "helt normalt" er en farlig bagatellisering. At noe er utbredt, betyr ikke at det er ufarlig. Når voksne avfeier dette som trivielt, svikter de ansvaret sitt.

Det er mye som ikke er helt ufarlig. Spørsmålet er hvor stort nummer man skal gjøre av det før det blir kontraproduktivt. 

Å drive med hest er f.eks. en interesse en del tenåringsjenter har, det er heller ikke ufarlig, men de færreste foreldre setter himmel og jord i bevegelse for å sette en stopper for det. Flere burde innta den samme holdningen til cannabis.

AnonymBruker
Skrevet
Drømmeautomat skrev (5 minutter siden):

Det er mye som ikke er helt ufarlig. Spørsmålet er hvor stort nummer man skal gjøre av det før det blir kontraproduktivt. 

Å drive med hest er f.eks. en interesse en del tenåringsjenter har, det er heller ikke ufarlig, men de færreste foreldre setter himmel og jord i bevegelse for å sette en stopper for det. Flere burde innta den samme holdningen til cannabis.

Jeg var hestejente, og røykte av og til cannabis. I ulike miljøer, men de blandet seg litt.

Min erfaring er at hestejentene som hadde foreldre som hadde nulltoleranse for alkohol og cannabis er veldig ansvarsfulle og har klart seg bra i livet.

Mens de som hadde "grenseløse" foreldre av typ 68'ere, kunstnere og med steinerskoleideer, der cannabis var noe som ble ansett som en helt normal del av et ungdomsliv, har blitt relativt uselvstendige voksne med problemer med å holde på jobber og ta vare på seg selv. De har mange ideer og fantasier, men lite gjennomføringsevne. 

De fleste av de som hadde strikte foreldre, og var hestejenter, og røykte litt cannabis i smug derimot, de har også på det jevne klart seg bra. 

Anonymkode: f822e...c51

Skrevet (endret)
Drømmeautomat skrev (7 timer siden):

Jeg tenker ikke først og fremst på Cannabis, selv om jo eksperimentering med cannabis gjerne kan åpne dørene til hardere stoffer etterhvert. 

Drømmeautomat skrev (7 timer siden):

Men for å snakke om cannabis: Jeg mener det kan være et varselsignal hvis det kommer fram at ungdommen din bruker cannabis. Det er ikke ufarlig nei, og jeg har hørt om tilfeller hvor noen f.eks  er blitt kroniske psykosepasienter etter å ha prøvd bare én gang. Det blir litt som å spille russisk rulett med egen helse. Som ung er hjernen sårbar, og man vet ikke om man er den som i utgangspunktet har en høyere risiko for å utvikle psykose. Det er en av grunnene til at jeg synes man skal ta på alvor at unge bruker cannabis, og forsøke å hindre at de begynner med det. Og som sagt er det gjerne en døråpner til tyngre stoffer. 

Endret av Vendi
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, Drømmeautomat said:

Du har ingen problemer med at dine barn bruker cannabis? 

Anonymkode: e8726...d4f

psykedeliker
Skrevet
Vendi skrev (14 timer siden):

Og som sagt er det gjerne en døråpner til tyngre stoffer. 

Hvem har fortalt deg dette? Norsk Narkotikapolitiforening?

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Hvem har fortalt deg dette? Norsk Narkotikapolitiforening?

Forskning, kjære deg.

Anonymkode: 45198...b22

psykedeliker
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Forskning, kjære deg.

Det finnes ingen forskning som beviser dette, og jeg er ikke din kjære.

Endret av psykedeliker
Skrevet
psykedeliker skrev (1 time siden):

Det finnes ingen forskning som beviser dette, og jeg er ikke din kjære.

Ikke forskning, men jeg har personlig sett at cannabisbruk kan gå utover prestasjoner og konsentrasjon mtp skole/utdanning. Pluss at jeg har sett ungdom få angstproblematikk av cannabis. Så at foreldre følger litt med når det gjelder dette er helt på sin plass. 

psykedeliker
Skrevet
Osten skrev (20 minutter siden):

Ikke forskning, men jeg har personlig sett at cannabisbruk kan gå utover prestasjoner og konsentrasjon mtp skole/utdanning. Pluss at jeg har sett ungdom få angstproblematikk av cannabis.

Alle rusmidler har negative konsekvenser hvis de brukes feil, så da handler det om noe helt annet.

Skrevet (endret)
psykedeliker skrev (6 timer siden):

Alle rusmidler har negative konsekvenser hvis de brukes feil, så da handler det om noe helt annet.

Det handler ikke om å bruke feil. Det er noen som ikke tåler det så godt som andre. Vi mennesker er forskjellige både fysisk og psykisk. 
Når man blir voksen og er ca ferdig utviklet i kropp og hjerne er jeg absolutt ikke imot at cannabis kan være rekreerende og til og med  positivt for noen. 

Endret av Osten

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...