Gå til innhold

Hva gjør man når man er skikkelig dårlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ringte legevakten som ba meg kontakte dps akuttenheten. De sa siden jeg allerede har en psykolog i spesialisthelsetjenesten kunne ikke de gjøre noe. Er jo ikke en psykolog jeg bare kan ringe til. 
Følte meg veldig fortvilet. Forsto det som om det ikke er noe hjelp å hente hvis man ikke er aktivt suicidal eller psykotisk, stemmer dette? 
Har for flere år siden både fått hjemmebesøk av ambulant team og innleggelse grunnet angst. Er det virkelig slutt på dette?

Så jo Fabian Stang nylig hadde vært innlagt på Diakonhjemmet, er det bare forbeholdt de med kontakter?

Anonymkode: d1b53...05a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg ringte legevakten som ba meg kontakte dps akuttenheten. De sa siden jeg allerede har en psykolog i spesialisthelsetjenesten kunne ikke de gjøre noe. Er jo ikke en psykolog jeg bare kan ringe til. 
Følte meg veldig fortvilet. Forsto det som om det ikke er noe hjelp å hente hvis man ikke er aktivt suicidal eller psykotisk, stemmer dette? 
Har for flere år siden både fått hjemmebesøk av ambulant team og innleggelse grunnet angst. Er det virkelig slutt på dette?

Så jo Fabian Stang nylig hadde vært innlagt på Diakonhjemmet, er det bare forbeholdt de med kontakter?

Du kan ringe resepsjonen på DPS og be de legge igjen en beskjed slik at behandler kan ringe deg opp og ta en prat.

Anonymkode: 9746d...eef

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hva eksakt er det du kjenner på som gjør det vanskelig akkurat nå?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

bare få behandler til å ringe deg opp igjen :) 

Anonymkode: 4e471...fb4

stjernestøv
Skrevet

De som er høyt oppe på rangstigen får nok bedre hjelp enn de som er nederst. 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ringe resepsjonen på DPS og be de legge igjen en beskjed slik at behandler kan ringe deg opp og ta en prat.

Psykologen er privat med refusjon. Sendte en melding, men fikk bare «uff» som svar. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva eksakt er det du kjenner på som gjør det vanskelig akkurat nå?

Ville kalle det nervesammenbrudd i mangel av bedre ord. 

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ring legen din i morgen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Psykologen er privat med refusjon. Sendte en melding, men fikk bare «uff» som svar. 

Virkelig? Ingen råd eller veiledning?

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ringte legevakten som ba meg kontakte dps akuttenheten. De sa siden jeg allerede har en psykolog i spesialisthelsetjenesten kunne ikke de gjøre noe.

Ring DPS igjen, henvis til informasjons- og veiledningsplikten, og krev å få vite hva du skal gjøre. Evt. kan du få noen andre til å ringe for deg.

frosken
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan forstår du responsen fra psykologen? Og hvor lenge er det til neste time?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det noe du har opplevd før? Eventuelt hva gjorde du da?

AnonymBruker
Skrevet
frosken skrev (1 time siden):

Hvordan forstår du responsen fra psykologen? Og hvor lenge er det til neste time?

Syntes det var dårlig respons, har ny time til uka

AnonymBruker
Skrevet

Er det noe du har opplevd før? Eventuelt hva gjorde du da?

Har ikke opplevd å være så dårlig før. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har ikke opplevd å være så dårlig før. 

Jeg har oppsøkt AAT eller privat behandler som har henvist meg til innleggelse på DPS.

nachnoo
Skrevet

Når jeg leser denne tråden inkl. din psykologs svar, tror jeg svaret på ditt spørsmål i overskriften er følgende:

Man holder ut.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk til fastlegen og fikk lagt til en ny medisin.  Ellers som nachnoo sier er det eneste du kan gjøre å holde ut.

krøll9
Skrevet (endret)

Ja. Det er nok akutt suicialitet som er eneste garant for å få hjelp sånn umiddelbart. Kan vanskelig forestille meg hvordan andre alternativer skulle sett ut rett og slett. 

Det betyr ikke at jeg ikke synes du fortjener omsorg eller sympati, men tenker ikke at det er helsevesenets ansvar å ta seg av følelsesmessig ubehag. Sier ikke det for å bagatellisere. Vet selv hvor belastende et angstanfall kan være, hvor dysfunksjonell en kan bli over flere dager eller lenger, ut av uro, depresjon, andre psykiske plager. Vi skal få hjelp til psykisk helse også, men ikke nødvendigvis akutt. Ta kontakt med behandler eller fastlege. Dersom du ikke kan bli ringt opp nå, spør etter tidligste tilgjengelige time/book selv i kalender. Og i mellomtiden må du holde ut. Og ikke bare i mellomtiden egentlig men sånn generelt. Lidelsen går ikke over (for de fleste) fordi om man får en legetime. Man kan ikke bare vente på at noen skal løse problemet (hadde de kunnet, ville de gjort det. Men ingen kan trylle) fordi problemet er ditt, det er ditt liv det treffer og det er du som må leve med det og være delaktig som hovedperson, i arbeidet med å legge en strategi for hvordan endre til det bedre. 

Endret av krøll9
Skrevet
stjernestøv skrev (På 19.5.2026 den 18.12):

De som er høyt oppe på rangstigen får nok bedre hjelp enn de som er nederst. 

Ja, ut fra det jeg har sett i media virker det som eldre menn med høy status får VIP-behandling for f.eks depresjon (Skårderud, Jagland).

Skulle likt å se noen påpeke Skårderuds fall som en narsissistisk krenkelse og henvist ham til gruppeterapi eller stemplet ham som behadnlingsresistent pga fastlåste personlighetsmønstre.

Jagland litt i samme gate, han pleies og strykes med hårene fordi han ikke takler konsekvensene av egne handlinger.

Mens mange pasienter som kanskje er livredd for å gjøre en flue fortred blir avvist og kastet ut og nedprioritert fordi de mangler status. 

AnonymBruker
Skrevet
Sokk skrev (30 minutter siden):

Ja, ut fra det jeg har sett i media virker det som eldre menn med høy status får VIP-behandling for f.eks depresjon (Skårderud, Jagland).

Skulle likt å se noen påpeke Skårderuds fall som en narsissistisk krenkelse og henvist ham til gruppeterapi eller stemplet ham som behadnlingsresistent pga fastlåste personlighetsmønstre.

Jagland litt i samme gate, han pleies og strykes med hårene fordi han ikke takler konsekvensene av egne handlinger.

Mens mange pasienter som kanskje er livredd for å gjøre en flue fortred blir avvist og kastet ut og nedprioritert fordi de mangler status. 

Mange får akutt behandling akkurat som Jagland og Skårderud, narsissistisk krenkelse eller ei. Vi hører kanskje ikke så mye om det fordi det ikke er disse som er typiske svingdørspasienter, de har gjerne god prognose for å bli friske hvis de kommer seg over den akutte kneika med selvmordsfare og tung depresjon. 

Anonymkode: 17195...4c2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...