Gå til innhold

Blir barn av høyt utdannede mennesker som leger/psykiatere og psykologspesialister smartere og klokere enn "barna i gata"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenk å være barn av en psykiater da? Det må jo være det beste?

Anonymkode: 0b58f...d38

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Studier viser jo at større andel av barn som har foreldre med høyere utdanning tar høyere utdanning selv. Og vice versa - foreldre uten høyere utdanning har større andel av barn som ikke tar høyere utdanning.

Det handler ikke nødvendigvis som hvem som er smartest, men hvilke ressurser man har, hvilket miljø man vokser opp i og forventninger man er omringet med.

Anonymkode: 1dcc9...f3b

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Studier viser jo at større andel av barn som har foreldre med høyere utdanning tar høyere utdanning selv. Og vice versa - foreldre uten høyere utdanning har større andel av barn som ikke tar høyere utdanning.

Det handler ikke nødvendigvis som hvem som er smartest, men hvilke ressurser man har, hvilket miljø man vokser opp i og forventninger man er omringet med.

Livet er urettferdig😉

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Livet er urettferdig😉

Ja, noen ganger er det det. Men man er fortsatt herre i eget liv, og man får i hvert fall ikke et bedre liv av å bare synes synd på seg selv.

I tillegg kan det være lurt å se ting i perspektiv noen ganger. Ja, det finnes definitivt mange der ute som har det bedre enn meg på mange måter, og som har ting jeg aldri vil få. Men det finnes også vel så mange, om ikke mer, som aldri vil få alt det jeg har. Bare det å bli født i Norge i dag er å bli født inn en luksus, trygghet og velferd fåtallet av jordens mennesker er forunt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, noen ganger er det det. Men man er fortsatt herre i eget liv, og man får i hvert fall ikke et bedre liv av å bare synes synd på seg selv.

I tillegg kan det være lurt å se ting i perspektiv noen ganger. Ja, det finnes definitivt mange der ute som har det bedre enn meg på mange måter, og som har ting jeg aldri vil få. Men det finnes også vel så mange, om ikke mer, som aldri vil få alt det jeg har. Bare det å bli født i Norge i dag er å bli født inn en luksus, trygghet og velferd fåtallet av jordens mennesker er forunt.

Ja, vi er utrolige heldige og jeg er så takknemlig for det jeg har.

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Er nok ikke så enkelt. Kjenner til barn av leger som har havnet ut på.

Anonymkode: daf6d...b90

Skrevet (endret)
57 minutes ago, AnonymBruker said:

Siden det er offentlig kjent antar jeg at det er greit å skrive dette: Det var et intervju med Peder Kjøs og sønnen på TV for en del år siden om sønnens psykiske sykdom og at far/Peder ikke fanget det opp, noe han var plaget med. Det illustrerer egentlig både at det å ha en forelder som er psykiater/psykolog ikke nødvendigvis beskytter en mye mer mot psykisk sykdom, og at det å blande profesjonell og privat rolle er utfordrende på mange måter. 

Endret av Anonymos
AnonymBruker
Skrevet
Anonymos skrev (3 minutter siden):

Siden det er offentlig kjent antar jeg at det er greit å skrive dette: Det var et intervju med Peder Kjøs og sønnen på TV for en del år siden om sønnens psykiske sykdom og at far/Peder ikke fanget det opp, noe han var plaget med. Det illustrerer egentlig både at det å ha en forelder som er psykiater/psykolog ikke nødvendigvis beskytter en mye mer mot psykisk sykdom, og at det å blande profesjonell og privat rolle er utfordrende på mange måter. 

Sier du det? Han er jo spesialist på psykisk lidelse...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sier du det? Han er jo spesialist på psykisk lidelse...

Noen ganger tror jeg at enkelte ikke forstår at psykiatere bare er mennesker som alle oss andre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...