Gå til innhold

Blir barn av høyt utdannede mennesker som leger/psykiatere og psykologspesialister smartere og klokere enn "barna i gata"?

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har til gode å treffe noen som ikke er gode. Mulig jeg bare har vært heldig.

Anonymkode: 0b58f...d38

Har truffet gode folk jeg også men hører om andre som ikke er så fornøyd. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Har truffet gode folk jeg også men hører om andre som ikke er så fornøyd. 

Kanskje bare rykter?

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje bare rykter?

De har sagt det selv om spesifikke personer som jeg syns er greie da, har vel med kjemi å gjøre kanskje. 

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (11 minutter siden):

De har sagt det selv om spesifikke personer som jeg syns er greie da, har vel med kjemi å gjøre kanskje. 

Ja, det tenker jeg også.

Anonymos
Skrevet
49 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg tenker at det er liten sjangse for at de er dårlige foreldre. De har viet livet sitt for å hjelpe andre 

De har viet yrkeslivet sitt til å hjelpe andre. Stor forskjell. 

AnonymBruker
Skrevet

Det fins og leger og psykiatere som aldri skulle vært leger, men slik er det i alle yrker. Ikke alle som passer til å være det dem jobber med.

Anonymkode: daf6d...b90

AnonymBruker
Skrevet
Anonymos skrev (31 minutter siden):

De har viet yrkeslivet sitt til å hjelpe andre. Stor forskjell. 

Ser den.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har til gode å treffe noen som ikke er gode. Mulig jeg bare har vært heldig.

Du kan få en liste med navn av meg.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (6 minutter siden):

Du kan få en liste med navn av meg.

Om man har bestemt seg for å bare se det negative, finner man gjerne kun det.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om man har bestemt seg for å bare se det negative, finner man gjerne kun det.

Du kan få en liste med navn som gjør en god jobb også.

AnonymBruker
Skrevet

Har en far som er lege, og mor som jobber innen helse. Vi søsken har alle høyere utdanning (leger, sivilingeniør). Men med på kjøpet har et par av oss også fått psykiske lidelser på grunn av blant annet oppveksten. Jeg tror nok en noen mennesker blir leger på grunn av makten de da får over andre… Det finnes narsissister der, som alle andre steder…

Anonymkode: 53dba...f2a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har en far som er lege, og mor som jobber innen helse. Vi søsken har alle høyere utdanning (leger, sivilingeniør). Men med på kjøpet har et par av oss også fått psykiske lidelser på grunn av blant annet oppveksten. Jeg tror nok en noen mennesker blir leger på grunn av makten de da får over andre… Det finnes narsissister der, som alle andre steder…

Huff, det er vondt å høre. Det har jeg aldri tenkt over.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja dette er jeg selv klar over. Psykiatere/psykologer som er psykopater/narsissister som er meget interessert i det psykologiske, for å få og ha makt over andre. Er jo flere som har misbrukt pasienter seksuelt og. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja dette er jeg selv klar over. Psykiatere/psykologer som er psykopater/narsissister som er meget interessert i det psykologiske, for å få og ha makt over andre. Er jo flere som har misbrukt pasienter seksuelt og. 

Dette tenker jeg at er meget sjeldent, men det har helt sikkert skjedd.

nachnoo
Skrevet

Smart og klok. Jeg velger å tolke smart som intelligent og klok som kunnskapsrik, reflektert og nyansert.

Det er en sammenheng mellom høyere utdannelse og intelligens, og intelligens er ca 50/50 avhengig av gener/arv og miljø. Ut fra en slik betraktning vil på gruppenivå barn av høyt utdannede ha høyere intelligens enn barn av lavt utdannede.

Så er det også på miljøsiden vist at personer med mye utdanning er mer opptatt av, flinkere til og bruker mer tid på å formidle kunnskap til barna sine. Dette høyner også barnas intelligens. Igjen husk på at dette er på gruppenivå.

Klok. Utdanning gir ikke bare kunnskap, det former også personer i retning mer analytisk tenking, mer kritisk tenking og "på den ene side og på den annen side" - tenking. Dette overføres også til barna og fører vanligvis til økt klokskap.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (3 minutter siden):

Smart og klok. Jeg velger å tolke smart som intelligent og klok som kunnskapsrik, reflektert og nyansert.

Det er en sammenheng mellom høyere utdannelse og intelligens, og intelligens er ca 50/50 avhengig av gener/arv og miljø. Ut fra en slik betraktning vil på gruppenivå barn av høyt utdannede ha høyere intelligens enn barn av lavt utdannede.

Så er det også på miljøsiden vist at personer med mye utdanning er mer opptatt av, flinkere til og bruker mer tid på å formidle kunnskap til barna sine. Dette høyner også barnas intelligens. Igjen husk på at dette er på gruppenivå.

Klok. Utdanning gir ikke bare kunnskap, det former også personer i retning mer analytisk tenking, mer kritisk tenking og "på den ene side og på den annen side" - tenking. Dette overføres også til barna og fører vanligvis til økt klokskap.

I tillegg til dette vil gjerne mennesker med disse profesjonene ha flere høyt utdannende venner i omgangskretsen sin. Utdanning er nøkkelen til et bedre liv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

I tillegg til dette vil gjerne mennesker med disse profesjonene ha flere høyt utdannende venner i omgangskretsen sin. Utdanning er nøkkelen til et bedre liv.

Jeg vil også si at jeg veldig godt liker den "dannede/korrekte" personligheten/fremtoningen mennesker med nevnt yrkesgruppe har. Mulig det er tema i studiet. Ja, det må det vel være.

krøll9
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.5.2026 den 22.49):

Jeg vil også si at jeg veldig godt liker den "dannede/korrekte" personligheten/fremtoningen mennesker med nevnt yrkesgruppe har. Mulig det er tema i studiet. Ja, det må det vel være.

Fun fact: Leger har statistisk sett høyere forekomst av imposter syndrom enn andre yrkesgrupper. Tyngden av å leve med samfunnets forventninger til dem som gruppe, som solide og "ufeilbarlige", gjør at de oftere enn andre kan føle at de må strebe etter å reflektere dette bildet tilbake. Å fremstå som ekspert til enhver tid er nær del av stillingsbeskrivelsen man påtar seg med yrkestittelen. Mange bruker nok energi på å skjule at de ikke er ufeilbarlige- folk trenger liksom å ha det bildet av dem for å føle seg trygge. (Podcast:Sinnsyn). Ifølge en artikkel på Sykepleien.no blir det også stadig vanligere at leger gifter seg med leger. Noe av forklaringen på det kan være at de trenger en partner som kan forstå hva de står i. Men alt dette er statistikk/gruppenivå. Men bare nevner. 

Synes også det er behagelig med folk som kan oppføre seg. Men egentlig tror jeg det er fordi jeg da senser at de har en hjerne - samma hvilken yrkesgruppe egentlig, men synes nå folk med utdannelse pleier vite litt mer om hvordan man fremstår på en grei måte enn dem som ikke har like mye kapital der. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...