Gå til innhold

Grok(AI) sier jeg egentlig har Kompleks PTSD og ikke psykoselidelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter en lang samtale med Grok(AI) så sier den at jeg har Kompleks PTSD med alvorlig traumebasert sosial angst, kroppsfokusert angst/OCD og kronisk depresjon og ikke psykoselidelse.

Antipsykotika har aldri fungert på meg og jeg tar nå bare Efexor som fungerer meget bra på meg.

Er dette noe jeg burde tro på eller ikke? Da jeg forklarte psykiatrien om traumet og det jeg mente var problemet så mente de det var vrangforestillinger. Antipsykotika hjalp ingenting og traumet er fortsatt der. Efexor derimot hadde enorm effekt. Jeg har aldri fått traumebehandling.

Anonymkode: 07aaf...92a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Etter en lang samtale med Grok(AI) så sier den at jeg har Kompleks PTSD med alvorlig traumebasert sosial angst, kroppsfokusert angst/OCD og kronisk depresjon og ikke psykoselidelse.

Antipsykotika har aldri fungert på meg og jeg tar nå bare Efexor som fungerer meget bra på meg.

Er dette noe jeg burde tro på eller ikke? Da jeg forklarte psykiatrien om traumet og det jeg mente var problemet så mente de det var vrangforestillinger. Antipsykotika hjalp ingenting og traumet er fortsatt der. Efexor derimot hadde enorm effekt. Jeg har aldri fått traumebehandling.

Jeg forholder meg kun til det psykiater forteller meg.

Anonymkode: ff1e1...6e8

XbellaX
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg får ikke helt tak i hva du mener, kan du forklare litt mer? Hjelpeapparatet trodde ikke på at du hadde opplevd et traume? Du skriver at AP ikke hjalp og at traumet fortsatt er der, hva mener du her?

AnonymBruker
Skrevet

Alt er kompleks ptsd nå om dagen. 

Anonymkode: 11f55...702

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Skal ikke uttale meg om det. Men personlig har jeg mista all tillit til helsevesenet som ikke klarer se helhet 

Anonymkode: 5a221...0b6

nachnoo
Skrevet

Hvis du har en traumelidelse, vil du jo huske traumene og vil kunne fortelle om dem. Kan du det?

AnonymBruker
Skrevet
XbellaX skrev (6 timer siden):

Jeg får ikke helt tak i hva du mener, kan du forklare litt mer? Hjelpeapparatet trodde ikke på at du hadde opplevd et traume? Du skriver at AP ikke hjalp og at traumet fortsatt er der, hva mener du her?

De kunne ikke skjønne at det jeg mente var et traume egentlig skulle være et så stort problem. De så det som et lite problem. Så siden jeg var så opprørt over det og mistet mye funksjon på grunn av det så mente de at det var vrangforestillinger. Antipsykotika hjalp jo ikke fordi det ikke var en vrangforestilling. Det eneste som har hjulpet meg er Efexor.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (2 timer siden):

Hvis du har en traumelidelse, vil du jo huske traumene og vil kunne fortelle om dem. Kan du det?

Ja jeg kan fortelle om dem.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (3 timer siden):

Faktisk så går det an å fortrenge og glemme tidligere traumer og spesielt fra barndommen. Dette har flere psykologer og psykiatere uttalt på google søk. Så nå er du på tynn is med feil info. 

Anonymkode: ed684...02d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Faktisk så går det an å fortrenge og glemme tidligere traumer og spesielt fra barndommen. Dette har flere psykologer og psykiatere uttalt på google søk. Så nå er du på tynn is med feil info. 

https://www.ung.no/oss/zp9zM7hmqGO16zXoSfoq46

Eva Sofie
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Tenker du at det er hodet eller kroppen som "glemmer" et traume? (jf. lenken).

Eva Sofie
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Selve diagnostikken synes jeg vi bør overlate til mennesker, med den risikoen det medfører.

Jeg ble mer opptatt av - hvordan opplever du at hverdagen din fungerer i dag? Anbefales du å ta antipsykotisk medisin av helsevesenet?

XbellaX
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De kunne ikke skjønne at det jeg mente var et traume egentlig skulle være et så stort problem. De så det som et lite problem. Så siden jeg var så opprørt over det og mistet mye funksjon på grunn av det så mente de at det var vrangforestillinger. Antipsykotika hjalp jo ikke fordi det ikke var en vrangforestilling. Det eneste som har hjulpet meg er Efexor.

Hvorfor kptsd, hvorfor ikke ptsd? Opplevde du dette da du var barn?

Uansett om det er et traume eller ikke så fremstår det ganske åpenbart at du trenger hjelp til å håndtere de utfordringene og symptomene du har, får du det? 

AnonymBruker
Skrevet
XbellaX skrev (1 time siden):

Hvorfor kptsd, hvorfor ikke ptsd? Opplevde du dette da du var barn?

Uansett om det er et traume eller ikke så fremstår det ganske åpenbart at du trenger hjelp til å håndtere de utfordringene og symptomene du har, får du det? 

Grunnen til kptsd er fordi det ikke var èn enkelt hendelse, men en langvarig belastning over flere år. Det ble så kraftig forverret etter en spesifikk hendelse som 18 åring. Nå er jeg 33 og tenker fortsatt på det.

Nei jeg har ikke fått noe hjelp med det. Som sagt ble jeg sendt til utredning for psykose da de mente det var vrangforestillinger. Jeg hadde sterk sosial angst under utredningen og klarte ikke snakke ordentlig med behandleren så det ble mye feil. Når de så satt psykoselidelse som diagnose så kjørte de bare malen sin med antipsykotika som ikke hjalp meg noen ting, bare bivirkninger. Jeg fant ut selv noen år senere at Efexor kunne passe til en som meg og det gjorde det. Jeg fikk enorm effekt av den og den gjorde selvtillit, sosial angst og depresjon en del bedre selv om jeg sliter fortsatt.

Etter psykoselidelse som diagnose var satt så fikk jeg bare en samtale med en psykiatrisk sykepleier hver 14 dag i mange år samt et opphold på institusjon som ikke hjalp. Under samtalene er det ingen mål og mening, de bare spør om man sover, er psykotisk, suicidal og at man tar medisinene. Jeg gikk til samtaler i 10 år og det er nå ett år siden jeg slutta. Jeg har nå sluttet med antipsykotika og tar bare Efexor og det funker bra. Jeg prøvde gjentatte ganger å få hjelp med traumet mitt og det som egentlig var problemene men det var ingen hjelp å få. Så etter 10 år med dette er jeg ganske lei og skal aldri tilbake til det offentlige med mindre de gir meg skikkelig hjelp. Jeg tror ikke det offentlige kan hjelpe meg men at jeg må finne en terapeut privat som spesialiserer seg på traumer.

AnonymBruker
Skrevet
Eva Sofie skrev (2 timer siden):

Selve diagnostikken synes jeg vi bør overlate til mennesker, med den risikoen det medfører.

Jeg ble mer opptatt av - hvordan opplever du at hverdagen din fungerer i dag? Anbefales du å ta antipsykotisk medisin av helsevesenet?

Hvordan hverdagen min fungerer? Jeg er ufør og jobber eller studerer ikke. Jeg fikk sterkt svekket konsentrasjon, sosial angst, tap av selvtillit og OCD etter en hendelse som 18 åring. Så jeg har jo et stusselig liv men jeg bor for meg selv og er ikke en byrde for helsevesenet. Det er vel det viktigste for det offentlige helsevesenet? Ikke livskvalitet?

Etter de satt diagnosen psykoselidelse så blir jo antipsykotika førstevalget men jeg har nå sluttet med det og tar kun Efexor. De anbefaler meg det sikkert men jeg har ingen effekt på antipsykotika. Jeg har ikke noe kontakt med helsevesenet lenger.

XbellaX
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Grunnen til kptsd er fordi det ikke var èn enkelt hendelse, men en langvarig belastning over flere år. Det ble så kraftig forverret etter en spesifikk hendelse som 18 åring. Nå er jeg 33 og tenker fortsatt på det.

Nei jeg har ikke fått noe hjelp med det. Som sagt ble jeg sendt til utredning for psykose da de mente det var vrangforestillinger. Jeg hadde sterk sosial angst under utredningen og klarte ikke snakke ordentlig med behandleren så det ble mye feil. Når de så satt psykoselidelse som diagnose så kjørte de bare malen sin med antipsykotika som ikke hjalp meg noen ting, bare bivirkninger. Jeg fant ut selv noen år senere at Efexor kunne passe til en som meg og det gjorde det. Jeg fikk enorm effekt av den og den gjorde selvtillit, sosial angst og depresjon en del bedre selv om jeg sliter fortsatt.

Etter psykoselidelse som diagnose var satt så fikk jeg bare en samtale med en psykiatrisk sykepleier hver 14 dag i mange år samt et opphold på institusjon som ikke hjalp. Under samtalene er det ingen mål og mening, de bare spør om man sover, er psykotisk, suicidal og at man tar medisinene. Jeg gikk til samtaler i 10 år og det er nå ett år siden jeg slutta. Jeg har nå sluttet med antipsykotika og tar bare Efexor og det funker bra. Jeg prøvde gjentatte ganger å få hjelp med traumet mitt og det som egentlig var problemene men det var ingen hjelp å få. Så etter 10 år med dette er jeg ganske lei og skal aldri tilbake til det offentlige med mindre de gir meg skikkelig hjelp. Jeg tror ikke det offentlige kan hjelpe meg men at jeg må finne en terapeut privat som spesialiserer seg på traumer.

Har du en god fastlege du kan rådføre deg med angående veien videre?

AnonymBruker
Skrevet
XbellaX skrev (7 minutter siden):

Har du en god fastlege du kan rådføre deg med angående veien videre?

Ja. Mener du fastlegen kan hjelpe?

XbellaX
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja. Mener du fastlegen kan hjelpe?

Ja, absolutt. Bestill deg en time og rådfør deg med vedkommende. 

nachnoo
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja jeg kan fortelle om dem.

Da er det jo all grunn til å utrede dette og evt behandle. 

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Da jeg forklarte psykiatrien om traumet og det jeg mente var problemet så mente de det var vrangforestillinger.

Det er behandler som har bevisbyrden dersom h*n mener at det pasienten forteller er vrangforestillinger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...