Gå til innhold

Hypotetisk sett; Hva hvis det er psykose

Anbefalte innlegg

Glitter
Skrevet

Hva hvis jeg faktisk er psykotisk, at alt sammen bare er i mitt hode. Det finner jeg usannsynlig. Samtidig har jeg en behandler som jeg har tillitt til. Som har klart å så en LITEN tvil i meg. 

Skal selvsagt spørre han neste gang det er samtale, men det er neppe før torsdag eller fredag. 

Hva er generell behandling av psykose? Er det bare medisiner? Eller er det noe mer også? 

Behandler snakket i dag om å øve seg på å ikke høre sånn på stemmene. La de leve sitt eget liv. Ikke ta alt de sier seriøst og ikke gjør som de sier. Hør heller på delen av meg som ønsker å leve og som leter etter leilighet og som vil ha ungene tilbake. 

Hva prøvde han på ved å si dette? Prøvde han å behandle psykosen? Hvis jeg i det hele tatt har psykose da. 

Hva gir best effekt ved behandling av psykose? 

Og hvis jeg mot formodning er psykotisk, er denne pittelille tvilen sådd av behandler tegn på forsiktig bedring? Vil jeg få det bedre snart? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg synes jo det høres ut som et kjempebra tegn på at du begynner å bli bedre, det at du i det hele tatt begynner å tvile. 

Det med å øve på å ikke høre på dem tenker jeg legen nevnte siden det er en sjanse for at stemmene ikke blir helt borte. Da er det greit å begynne å øve på å ignorere dem.

Endret av Vhanja
AnonymBruker
Skrevet
Vhanja skrev (10 minutter siden):

Jeg synes jo det høres ut som et kjempebra tegn på at du begynner å bli bedre, det at du i det hele tatt begynner å tvile. 

Det med å øve på å ikke høre på dem tenker jeg legen nevnte siden det er en sjanse for at stemmene ikke blir helt borte. Da er det greit å begynne å øve på å ignorere dem.

Jeg tror absolutt at dette er et bra tegn!

Anonymkode: c595c...e19

AnonymBruker
Skrevet

Glitter: Tror du at å høre stemmer som ikke er hørbare for andre er et psykosetegn? Tror du at andre som hører stemmer som ikke er der er psykotiske? Hvis en dame satt ved siden av deg og snakket med noen du ikke kunne se, ville du tenkt at hun var psykotisk? 

Hvis ja på disse spørsmålene så burde det vel være klart for deg at du har psykose, iom at ingen andre hører stemmene som du hører.

Anonymkode: cdcd2...4e4

frosken
Skrevet
Glitter skrev (1 time siden):

Hva hvis jeg faktisk er psykotisk, at alt sammen bare er i mitt hode. Det finner jeg usannsynlig. Samtidig har jeg en behandler som jeg har tillitt til. Som har klart å så en LITEN tvil i meg. 

Skal selvsagt spørre han neste gang det er samtale, men det er neppe før torsdag eller fredag. 

Hva er generell behandling av psykose? Er det bare medisiner? Eller er det noe mer også? 

Behandler snakket i dag om å øve seg på å ikke høre sånn på stemmene. La de leve sitt eget liv. Ikke ta alt de sier seriøst og ikke gjør som de sier. Hør heller på delen av meg som ønsker å leve og som leter etter leilighet og som vil ha ungene tilbake. 

Hva prøvde han på ved å si dette? Prøvde han å behandle psykosen? Hvis jeg i det hele tatt har psykose da. 

Hva gir best effekt ved behandling av psykose? 

Og hvis jeg mot formodning er psykotisk, er denne pittelille tvilen sådd av behandler tegn på forsiktig bedring? Vil jeg få det bedre snart? 

Ved siden av medisiner, er ofte kognitiv terapi den mest hensiktsmessige tilnærmingen. Du kan lese mer om hva behandlerne anbefales å gjøre her: Kognitiv terapi ved psykose | Psykosekompetanse

psykedeliker
Skrevet
Glitter skrev (5 timer siden):

Behandler snakket i dag om å øve seg på å ikke høre sånn på stemmene.

Hører du stemmer, eller "hører" du stemmer?

Glitter
Skrevet
Vhanja skrev (12 timer siden):

Ja må vel øve på det. 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg tror absolutt at dette er et bra tegn!

Så bra. 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Glitter: Tror du at å høre stemmer som ikke er hørbare for andre er et psykosetegn? Tror du at andre som hører stemmer som ikke er der er psykotiske? Hvis en dame satt ved siden av deg og snakket med noen du ikke kunne se, ville du tenkt at hun var psykotisk? 

Hvis ja på disse spørsmålene så burde det vel være klart for deg at du har psykose, iom at ingen andre hører stemmene som du hører.

Anonymkode: cdcd2...4e4

Skjønner hva du mener. 

frosken skrev (11 timer siden):

Ved siden av medisiner, er ofte kognitiv terapi den mest hensiktsmessige tilnærmingen. Du kan lese mer om hva behandlerne anbefales å gjøre her: Kognitiv terapi ved psykose | Psykosekompetanse

Takk skal lese. 

psykedeliker skrev (7 timer siden):

Hører du stemmer, eller "hører" du stemmer?

Hva mener du? Jeg hører dem. 

nachnoo
Skrevet

I tillegg til godt svar fra @frosken, vil jeg legge til at et rolig liv med fornuftig og regelmessig døgnrytme, uten rusmidler og daglig fysisk aktivitet, vil beskytte mot tilbakefall.

Glitter
Skrevet (endret)
nachnoo skrev (56 minutter siden):

I tillegg til godt svar fra @frosken, vil jeg legge til at et rolig liv med fornuftig og regelmessig døgnrytme, uten rusmidler og daglig fysisk aktivitet, vil beskytte mot tilbakefall.

Ok. Det høres veldig kjedelig ut, men ja. Skjønner det. 

Men mener du jeg er på vei ut av psykose når jeg har begynt å reflektere rundt om jeg er psykotisk eller ikke? 

Endret av Glitter
nachnoo
Skrevet
Glitter skrev (15 minutter siden):

Ok. Det høres veldig kjedelig ut, men ja. Skjønner det. 

Men mener du jeg er på vei ut av psykose når jeg har begynt å reflektere rundt om jeg er psykotisk eller ikke? 

Ja, det er et godt tegn.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (42 minutter siden):

Ja, det er et godt tegn.

Endelig, Glitter🙌

Glitter
Skrevet (endret)
nachnoo skrev (45 minutter siden):

Ja, det er et godt tegn.

Så bra. Men var akkurat i samtale for å vurdere tvang og han valgte å videreføre både tvunget psykisk helsevern på akuttpost og tvangsmedisinering. Det synes jeg i så fall var rart. 

Altså jeg sa jeg ikke vil ha medisiner, så den er vel grei å forstå. Men hvis jeg er i bedring skjønner jeg ikke hvorfor videre tvangsinnleggelse. 

Endret av Glitter
AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (28 minutter siden):

Så bra. Men var akkurat i samtale for å vurdere tvang og han valgte å videreføre både tvunget psykisk helsevern på akuttpost og tvangsmedisinering. Det synes jeg i så fall var rart. 

Altså jeg sa jeg ikke vil ha medisiner, så den er vel grei å forstå. Men hvis jeg er i bedring skjønner jeg ikke hvorfor videre tvangsinnleggelse. 

Du er i bedring, men du er langtifra frisk. Legen må sikre seg at du medisinene du trenger for å fortsette å bli bedre.

Skrevet
Glitter skrev (35 minutter siden):

Hvis du hadde sluppet ut nå, hadde du klart å ignorere stemmene og det de befaler deg om å gjøre?

Glitter
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du er i bedring, men du er langtifra frisk. Legen må sikre seg at du medisinene du trenger for å fortsette å bli bedre.

Åja. 

Vhanja skrev (9 minutter siden):

Hvis du hadde sluppet ut nå, hadde du klart å ignorere stemmene og det de befaler deg om å gjøre?

Nei sannsynligvis ikke. 

Skrevet
Glitter skrev (4 minutter siden):

Nei sannsynligvis ikke. 

Der har du svaret ditt. :) 

Glitter
Skrevet
Vhanja skrev (3 minutter siden):

Der har du svaret ditt. :) 

Tvilen jeg hadde i går er mindre tilstede i dag. Men dagen har vært tung på mange måter. Så ja jeg hadde nok hørt på stemmene. Så det er vel derfor ja. Men jeg synes jeg kunne vært fri til å gjøre som jeg blir fortalt. Det er jo mitt liv. 

Skrevet
Glitter skrev (Akkurat nå):

Tvilen jeg hadde i går er mindre tilstede i dag. Men dagen har vært tung på mange måter. Så ja jeg hadde nok hørt på stemmene. Så det er vel derfor ja. Men jeg synes jeg kunne vært fri til å gjøre som jeg blir fortalt. Det er jo mitt liv. 

Man har vel rett til tvang når man anser pasienten som ikke tilregnelig. Det er ikke egentlig ditt valg, det er sykdommen som snakker.

Glitter
Skrevet
Vhanja skrev (1 minutt siden):

Man har vel rett til tvang når man anser pasienten som ikke tilregnelig. Det er ikke egentlig ditt valg, det er sykdommen som snakker.

Mulig det, men tror ikke jeg blir bedre. 

Skrevet
Glitter skrev (Akkurat nå):

Mulig det, men tror ikke jeg blir bedre. 

Du har jo allerede blitt bedre, så da er det ingenting i veien for at du blir enda bedre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...