Gjest Sakura Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai Kortversjonen: Nav-sjefen roser Sarah Myrseth Lamø for å gå fra ufør til full jobb.Totalt har 30 prosent av de uføre en arbeidsinntekt. Veksten i antall unge uføre har stagnert, men totalt antall uføre øker fortsatt. Regjeringen anslår utgifter til uføretrygd på 140,6 milliarder kroner i 2026. Fint at Sara kan jobbe🙂skal andre som ikke KAN jobb som Sara føle på en skam får de er uføre nå? Dette innrykke fikk jeg av å lese dette som Nav-sjefen er SÅ stolt av. 0 Siter
Glitter Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai Det er mye hets av uføre. Jeg skrev senest for en time siden i en tråd om uføre på KG. Hetsing av uføre må være det mest diskuterte temaet på hele KG. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai Glitter skrev (23 minutter siden): Det er mye hets av uføre. Jeg skrev senest for en time siden i en tråd om uføre på KG. Hetsing av uføre må være det mest diskuterte temaet på hele KG. Jeg føler på nok skam av å være en byrde fra før og trenger ikke Sarah sin oppå der igjen. Anonymkode: 97fa4...19a 0 Siter
laban Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai (endret) Sakura skrev (47 minutter siden): Fint at Sara kan jobbe🙂skal andre som ikke KAN jobb som Sara føle på en skam får de er uføre nå? Dette innrykke fikk jeg av å lese dette som Nav-sjefen er SÅ stolt av. Jeg antar det er dette oppslaget du mener: https://www.vg.no/nyheter/i/QJPJw4/ser-litt-lys-i-ufoere-ufoeret Det står jo høyt oppe i artikkelen at Nav-sjefen understreker at det ikke er mulig for alle uføre å bli så frisk at de kan jobbe – eller jobbe litt. Så du tolker det ganske skjevt hvis du klarer å få noe pådytting av skam ut av akkurat denne artikkelen. Jeg er enig med deg i at det er mye rart som skrives om uføre, men husk at svært mye av det er anonyme kommentarer fra folk som er glade for å ha noen "under seg" som de kan rakke ned på. Budskapet fra Nav-sjefen (konstituert, det kommer snart en ny) er som forventet: Ta kontakt lokalt hvis du vil ha hjelp til å undersøke arbeidsevnen din, spesielt hvis du er ung. Hun som sto fram med suksesshistorien, skryter jo veldig av sitt lokale kontor i Kongsberg. Dette er noe av innfallsvinkelen i artikkelen. I tillegg trekkes det fram at utviklingen går riktig vei. NAV hetses like mye som de uføre, så det er forståelig at også den etaten gjerne vil trekke fram noe positivt. Endret 28. mai av laban 5 Siter
Glitter Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg føler på nok skam av å være en byrde fra før og trenger ikke Sarah sin oppå der igjen. Anonymkode: 97fa4...19a Skjønner det. Jeg gidder ikke la meg såre av det. Jeg vet det er god grunn til at jeg er ufør. Men jeg vet også at jeg har mulighet i framtiden til å kanskje jobbe litt. 0 Siter
Gjest Sakura Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai laban skrev (34 minutter siden): Jeg antar det er dette oppslaget du mener: https://www.vg.no/nyheter/i/QJPJw4/ser-litt-lys-i-ufoere-ufoeret Det står jo høyt oppe i artikkelen at Nav-sjefen understreker at det ikke er mulig for alle uføre å bli så frisk at de kan jobbe – eller jobbe litt. Så du tolker det ganske skjevt hvis du klarer å få noe pådytting av skam ut av akkurat denne artikkelen. Jeg er enig med deg i at det er mye rart som skrives om uføre, men husk at svært mye av det er anonyme kommentarer fra folk som er glade for å ha noen "under seg" som de kan rakke ned på. Budskapet fra Nav-sjefen (konstituert, det kommer snart en ny) er som forventet: Ta kontakt lokalt hvis du vil ha hjelp til å undersøke arbeidsevnen din, spesielt hvis du er ung. Hun som sto fram med suksesshistorien, skryter jo veldig av sitt lokale kontor i Kongsberg. Dette er noe av innfallsvinkelen i artikkelen. I tillegg trekkes det fram at utviklingen går riktig vei. NAV hetses like mye som de uføre, så det er forståelig at også den etaten gjerne vil trekke fram noe positivt. VG i dag, jeg kan ha misforstod. 0 Siter
Gjest Sakura Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg føler på nok skam av å være en byrde fra før og trenger ikke Sarah sin oppå der igjen. Anonymkode: 97fa4...19a Alltid vært mye hets av uføre😢 0 Siter
Gjest Sakura Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai (endret) Glitter skrev (1 time siden): Det er mye hets av uføre. Jeg skrev senest for en time siden i en tråd om uføre på KG. Hetsing av uføre må være det mest diskuterte temaet på hele KG. Kan tenke meg KG har mye hetsing av uføre mennesker😢 Endret 28. mai av Sakura 0 Siter
Babette Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai Glitter skrev (2 timer siden): Det er mye hets av uføre. Jeg skrev senest for en time siden i en tråd om uføre på KG. Hetsing av uføre må være det mest diskuterte temaet på hele KG. Ja, det er mye rart og ofte en amper tone på Kvinneguiden. Men enkelte innlegge formelig inviterer til hets. Jeg husker ei som skrev at hun lever et luksusliv på uføretrygd. Kanskje var hun bare ute etter å provosere, men det er uansett uheldig å oppmuntre til fordommer og negative holdninger. Nå kan det jo variere hva man legger i begrepet luksusliv, men jeg tror ikke det er mulig med kun uføretrygden som inntektskilde å leve i luksus. 0 Siter
Glitter Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai Babette skrev (4 minutter siden): Ja, det er mye rart og ofte en amper tone på Kvinneguiden. Men enkelte innlegge formelig inviterer til hets. Jeg husker ei som skrev at hun lever et luksusliv på uføretrygd. Kanskje var hun bare ute etter å provosere, men det er uansett uheldig å oppmuntre til fordommer og negative holdninger. Nå kan det jo variere hva man legger i begrepet luksusliv, men jeg tror ikke det er mulig med kun uføretrygden som inntektskilde å leve i luksus. Nei det er det jo ikke. Blir ikke akkurat rik av uføretrygd. 0 Siter
Babette Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai Sakura skrev (1 time siden): VG i dag, jeg kan ha misforstod. Ja, du har utvilsomt misforstått. Jeg håper alle som leser i denne tråden merker seg det som laban skriver, og leser selve artikkelen som hun linker til. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai 2 hours ago, Babette said: Ja, du har utvilsomt misforstått. Jeg håper alle som leser i denne tråden merker seg det som laban skriver, og leser selve artikkelen som hun linker til. NAV-sjefen sier: – Det er veldig bra når mennesker som er uføre kan og vil jobbe Det insinuerer at mange kan, men ikke vil. Anonymkode: c7e44...993 0 Siter
laban Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): NAV-sjefen sier: – Det er veldig bra når mennesker som er uføre kan og vil jobbe Det insinuerer at mange kan, men ikke vil. Og/eller at mange vil, men dessverre ikke kan. Eventuelt vil, men at det ikke er mulig å få innpass i dagens arbeidsliv med de begrensningene vedkommende har. Det får være grenser for hvor negativt man skal tolke alt mulig. Er man først ufør, som er premisset i setningen, må man både ønske å jobbe og klare/kunne jobbe, for at det skal være realistisk. Det hadde jo blitt like feil om hun hadde sagt bare én av delene - enten "kan" eller "vil". 3 Siter
XbellaX Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (11 minutter siden): NAV-sjefen sier: – Det er veldig bra når mennesker som er uføre kan og vil jobbe Det insinuerer at mange kan, men ikke vil. Anonymkode: c7e44...993 Nå leser dere artikkelen som fanden leser bibelen. Det presiseres at "Nav-sjefen understreker at det ikke er mulig for alle uføre å bli så frisk at de kan jobbe – eller jobbe litt." 2 Siter
Babette Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (56 minutter siden): NAV-sjefen sier: – Det er veldig bra når mennesker som er uføre kan og vil jobbe Det insinuerer at mange kan, men ikke vil. Anonymkode: c7e44...993 Hvis jeg sier at dette kan stemme i noen tilfeller, er det nærliggende å feiltolke meg. Jeg tror det som skjer er at man lett mister troen på seg selv som arbeidstaker når man er lenge borte fra arbeidslivet. Dette har jeg selv sett som leder når ansatte har vært sykmeldt et år. Med god støtte og tilrettelegging kan situasjonen løse seg. 0 Siter
psykedeliker Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Det insinuerer at mange kan, men ikke vil. Det insinuerer ingen verdens ting. Du fortolker det slik. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai 54 minutes ago, psykedeliker said: Det insinuerer ingen verdens ting. Du fortolker det slik. Nei. Det er helt klart hva hun mener. Anonymkode: c7e44...993 0 Siter
psykedeliker Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei. Det er helt klart hva hun mener. Er Språkrådet enig med deg i den fortolkningen? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai 9 minutes ago, psykedeliker said: Er Språkrådet enig med deg i den fortolkningen? Det vil jeg tro. Anonymkode: c7e44...993 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.