Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
43 minutes ago, psykedeliker said:

Fikk du lov til å skufle grus til 19 kr timen?

Nei. Men andre har fått lov til det.

Anonymkode: c7e44...993

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
On 5/28/2026 at 8:45 AM, laban said:

Jeg antar det er dette oppslaget du mener: https://www.vg.no/nyheter/i/QJPJw4/ser-litt-lys-i-ufoere-ufoeret

Det står jo høyt oppe i artikkelen at Nav-sjefen understreker at det ikke er mulig for alle uføre å bli så frisk at de kan jobbe – eller jobbe litt.

Så du tolker det ganske skjevt hvis du klarer å få noe pådytting av skam ut av akkurat denne artikkelen. Jeg er enig med deg i at det er mye rart som skrives om uføre, men husk at svært mye av det er anonyme kommentarer fra folk som er glade for å ha noen "under seg" som de kan rakke ned på. 

Budskapet fra Nav-sjefen (konstituert, det kommer snart en ny) er som forventet: Ta kontakt lokalt hvis du vil ha hjelp til å undersøke arbeidsevnen din, spesielt hvis du er ung. Hun som sto fram med suksesshistorien, skryter jo veldig av sitt lokale kontor i Kongsberg. Dette er noe av innfallsvinkelen i artikkelen. I tillegg trekkes det fram at utviklingen går riktig vei. 

NAV hetses like mye som de uføre, så det er forståelig at også den etaten gjerne vil trekke fram noe positivt. 

 

Jeg fant dette svaret på Kvinneguiden og tillater meg å deler her. 

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1912948-nav-sjefen-ber-uføre-melde-seg-for-jobbing/#findComment-37614243 

Quote

 

Etter min erfaring, som tidligere NAV-ansatt og nå ufør: Dette er bare tull. NAV kan sende deg på motivasjonskurs, og de kan hjelpe deg med å skrive CV, men til syvende og sist må du søke selv, og det største hinderet er at svært få arbeidsgivere er villige til å ansette.

Hun er ny og sikkert optimistisk, men som hennes forgjengere deler hun den samme oppfatningen du finner i bl.a. AP og Høyre: Ledighet skyldes primært den enkelte lediges manglende motivasjon. Det er selvsagt bare tull, og man løser ingenting med dette utgangspunktet.

 

 

Anonymkode: 44e4b...aaf

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

NAV kan sende deg på motivasjonskurs, og de kan hjelpe deg med å skrive CV, men til syvende og sist må du søke selv, og det største hinderet er at svært få arbeidsgivere er villige til å ansette.

Siden det er meg du siterer: Jeg påstår absolutt ikke at alle som melder seg til NAV, får nyttig hjelp. Jeg har mange ganger skrevet i slike "uføre"-tråder at det er omtrent umulig å bli ansatt noe sted hvis man f.eks. har en kronisk sykdom som fører med seg store variasjoner i muligheten for å møte på jobb.

Grunnen til at jeg gikk inn i tråden, var at noen forsøkte å vri relativt positive (men trolig optimistiske) til hets og påføring av skyld og skam. Det er nok av slike utsagn i kommentarfelt etc., men de finnes ikke i akkurat den artikkelen som var tema.

Worrisome_plenty
Skrevet

Hvis noen hetser eller snakker nedlatende til meg fordi jeg er ufør, svarer jeg ikke særlig høflig tilbake. Jeg blir forbannet.

Gjest Sakura
Skrevet
Worrisome_plenty skrev (1 time siden):

Hvis noen hetser eller snakker nedlatende til meg fordi jeg er ufør, svarer jeg ikke særlig høflig tilbake. Jeg blir forbannet.

Ja, det skal du ta igjen med samme mynt som det hetter. 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, laban said:

Siden det er meg du siterer: Jeg påstår absolutt ikke at alle som melder seg til NAV, får nyttig hjelp. Jeg har mange ganger skrevet i slike "uføre"-tråder at det er omtrent umulig å bli ansatt noe sted hvis man f.eks. har en kronisk sykdom som fører med seg store variasjoner i muligheten for å møte på jobb.

Grunnen til at jeg gikk inn i tråden, var at noen forsøkte å vri relativt positive (men trolig optimistiske) til hets og påføring av skyld og skam. Det er nok av slike utsagn i kommentarfelt etc., men de finnes ikke i akkurat den artikkelen som var tema.

Man får ikke hjelp fra nav til å finne en 20% stilling om man er ufør.

Anonymkode: c7e44...993

XbellaX
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Man får ikke hjelp fra nav til å finne en 20% stilling om man er ufør.

Anonymkode: c7e44...993

Joda, man kan det. Uførheten er ikke en automatisk eksklusjonsgrunn. 

nachnoo
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Man får ikke hjelp fra nav til å finne en 20% stilling om man er ufør.

Anonymkode: c7e44...993

Dessverre er det mange som ikke får det. NAV er vanligvis "bakpå" i alt de gjør.

XbellaX
Skrevet
nachnoo skrev (6 minutter siden):

Dessverre er det mange som ikke får det. NAV er vanligvis "bakpå" i alt de gjør.

Enig, men NAV har gjort mye bra de siste årene med nye arbeidsmetoder for arbeidsinkludering. Der det gjerne stopper nå ( i tillegg til en milelang kø for i det hele tatt bli vurdert for tiltaket) er det å faktisk finne en leder som er villig til å ansette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...