Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Everybody skrev (16 timer siden):

De har levd skjermede liv de som hetser uføre.

Ja, de har ikke opplevd så mye av live som uføre har😢

Endret av Sakura
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sakura skrev (På 28.5.2026 den 7.58):

Kortversjonen: Nav-sjefen roser Sarah Myrseth Lamø for å gå fra ufør til full jobb.Totalt har 30 prosent av de uføre en arbeidsinntekt. Veksten i antall unge uføre har stagnert, men totalt antall uføre øker fortsatt. Regjeringen anslår utgifter til uføretrygd på 140,6 milliarder kroner i 2026. Fint at Sara kan jobbe🙂skal andre som ikke KAN jobb som Sara føle på en skam får de er uføre nå? Dette innrykke fikk jeg av å lese dette som Nav-sjefen er SÅ stolt av. 

Du tenker vel ikke at alle uføre er like syke eller har samme grad av funksjonsfall? Blant de uføre er det alt fra de som akkurat er over grensen for uførhet til de som "er lam i begge bena og har amputert begge armene".

Systemet i Norge er dessverre ikke slik at alle som har en restarbeidsevne får utnyttet denne. Hadde de kunnet utnytte denne, ville det vært bra både for dem selv og for samfunnet. Om systemet/ordningene hadde vært bedre, kunne mange av de som er uføre i dag f.eks. hatt 20% jobb og 80% uføretrygd. Når noen likevel får det til, er jeg enig i at det er bra.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har schizofreni jeg tenker at etter den siste stor psykosen hadde litt restarbeidsevne. Jeg gikk på noe opplegg. Samtidig fikk faren min slag og ble enkemann samme sommer. Faren min fikk afasi. Så da brukte jeg min restarbeidsevne til å ta meg av han. Hjelpe med økonomi, handle spise ute osv, samtidig følge han til avtaler osv.  I begynnelsen hadde han Hjemmesykepleie 4 ganger om dagen men fordi jeg selvfølgelig stilte opp ble det redusert til 1 gang hver 14 dag.

Jeg tror en del mennesker med ufør blir omsorgspersoner. Fordi de har god tid. Hvis ikke jeg hadde gjort det måtte kommunen brukt mer ressurser og min far ville fått dårligere livskvalitet.

Anonymkode: d1126...733

Skrevet
nachnoo skrev (5 timer siden):

Du tenker vel ikke at alle uføre er like syke eller har samme grad av funksjonsfall? Blant de uføre er det alt fra de som akkurat er over grensen for uførhet til de som "er lam i begge bena og har amputert begge armene".

Systemet i Norge er dessverre ikke slik at alle som har en restarbeidsevne får utnyttet denne. Hadde de kunnet utnytte denne, ville det vært bra både for dem selv og for samfunnet. Om systemet/ordningene hadde vært bedre, kunne mange av de som er uføre i dag f.eks. hatt 20% jobb og 80% uføretrygd. Når noen likevel får det til, er jeg enig i at det er bra.

Hvem ansetter noen i 20% stilling i dag? Du mener uføre unytter systemet? 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har schizofreni jeg tenker at etter den siste stor psykosen hadde litt restarbeidsevne. Jeg gikk på noe opplegg. Samtidig fikk faren min slag og ble enkemann samme sommer. Faren min fikk afasi. Så da brukte jeg min restarbeidsevne til å ta meg av han. Hjelpe med økonomi, handle spise ute osv, samtidig følge han til avtaler osv.  I begynnelsen hadde han Hjemmesykepleie 4 ganger om dagen men fordi jeg selvfølgelig stilte opp ble det redusert til 1 gang hver 14 dag.

Jeg tror en del mennesker med ufør blir omsorgspersoner. Fordi de har god tid. Hvis ikke jeg hadde gjort det måtte kommunen brukt mer ressurser og min far ville fått dårligere livskvalitet.

Anonymkode: d1126...733

Det tror jeg og at uføre blir omsorgspersoner eller barnevakt ofte og mye dessverre. Letter å spør uføre en ikke uføre om hjelp. 

Endret av Sakura
Skrevet
Sakura skrev (49 minutter siden):

Hvem ansetter noen i 20% stilling i dag?

Alt for få,  - nøyaktig slik han skriver.

Sakura skrev (49 minutter siden):

Du mener uføre unytter systemet? 

Du tolker det han skriver stikk motsatt av det som faktisk står der. 

AnonymBruker
Skrevet

Det problematiske her er jo egentlig bare VGs tabloide overskrift "Ber uføre melde seg for jobbing". Den er ikke tilfeldig. 

Anonymkode: cb6a2...d70

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det problematiske her er jo egentlig bare VGs tabloide overskrift "Ber uføre melde seg for jobbing". Den er ikke tilfeldig. 

Dette ble litt feil skreve av VG høres ut som alle uføre må jobbe og alle kan. 

AnonymBruker
Skrevet
Sakura skrev (1 minutt siden):

Dette ble litt feil skreve av VG høres ut som alle uføre må jobbe og alle kan. 

Det var akkurat det VG ville at det skulle høres ut som. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja, dette er så trist😢Nav damen var lik hun og som VG. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

VG forandrer ofte overskriften på saker som har ligget ute på nett en stund. Det er nok i håp om at det skal bli noen ekstra klikk fordi det kan se ut som om artikkelen er ny, når overskriften er endret.

Overskriften var "Ser litt lys i uføre-uføret" da saken var helt ny.

Sakura skrev (21 minutter siden):

Nav damen var lik hun og som VG. 

VG skriver at hun sa følgende:

Hun ber alle uføre som blir inspirert av Lamø og andre, som har anledning og lyst til å undersøke sin arbeidsevne, ta kontakt med sitt lokale NAV-kontor.

– Vi oppfordrer alle, spesielt unge uføre, om å ta kontakt med oss dersom de vil prøve seg i jobb og lurer på hvilken hjelp de kan få fra Nav.

Jeg har problemer med å forstå hvordan dere klarer å lese dette som hets, hat og påføring av skam. Det står klart og tydelig at NAV gjerne hjelper de som vil prøve, ikke et ord om at alle burde eller alle må.

Skrevet
Sakura skrev (30 minutter siden):

Ja, dette er så trist😢Nav damen var lik hun og som VG. 

Det som er trist, er at du prøver å omskrive en gladsak til noe helt annet, og får andre til å henge seg på. 

Les det som laban og xbellax skriver: Nav-sjefen understreker at det ikke er mulig for alle uføre å bli så frisk at de kan jobbe – eller jobbe litt.

psykedeliker
Skrevet
laban skrev (3 timer siden):

Jeg har problemer med å forstå hvordan dere klarer å lese dette som hets, hat og påføring av skam.

Det heter Vondt I Viljen

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, psykedeliker said:

Det heter Vondt I Viljen

mot å ha et arbeid.

image.thumb.jpeg.ed2d3369d58b011833f2644447fafc7a.jpeg

Anonymkode: c7e44...993

Skrevet (endret)

Nav vil ha folk ut i arbeid🙂bra en kan jobbe som uføre noen prosenter. Ingen vil være trygda tror jeg vis en kunne ha valgt😢 

Endret av Sakura
Skrevet
Babette skrev (5 timer siden):

Det som er trist, er at du prøver å omskrive en gladsak til noe helt annet, og får andre til å henge seg på. 

Les det som laban og xbellax skriver: Nav-sjefen understreker at det ikke er mulig for alle uføre å bli så frisk at de kan jobbe – eller jobbe litt.

Ja, men overskrifta i VG sier noe annet. 

psykedeliker
Skrevet
Sakura skrev (14 timer siden):

Nav vil ha folk ut i arbeid🙂

Det skal jeg tro når jeg ser det i praksis.

Skrevet
psykedeliker skrev (1 time siden):

Det var nå slik før i tiden🙂 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, psykedeliker said:

Det har jeg sett i praksis.

Anonymkode: c7e44...993

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det har jeg sett i praksis.

Fikk du lov til å skufle grus til 19 kr timen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...