Gå til innhold

Er sterk tilknytning til behandler alltid det samme som idealisering?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller er det to separate forhold?

Anonymkode: 7914a...668

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

At du orker å bruke så mye tid på å tenke på dette 🙄

Anonymkode: 1163f...146

nachnoo
Skrevet

Nei, det er ikke det samme enten det gjelder behandler eller et annet menneske.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (6 minutter siden):

Nei, det er ikke det samme enten det gjelder behandler eller et annet menneske.

Vil man som hovedregel alltid få en sterk tilknytning til behandler? Er det ønskelig eller et tegn på at pasient ikke respekterer behandler?

Skrevet

Jeg må si at dette er noe jeg aldri helt har forstått. Jeg synes det er sunt å holde eventuelle følelser man skulle utvikle for hjelpeapparatet på armlengdes avstand. Jeg går ut fra at når timen min med behandler er over, så tenker hun ikke mer på meg, og jeg tenker ikke på henne utover å gjøre de oppgavene jeg er satt til å gjøre. Akkurat som da jeg gikk på skolen, jeg deltok i timene og gjorde leksene mine. Husker at jeg hadde en naturfagslærer jeg syntes hadde pen rumpe, men det var mer en observasjon enn følelser. 

Hjelpeapparatet har som jobb å gjøre oss friske(re). Jeg ser ikke på det som naturlig å ha verken tilknytning utover det faglige plan, eller idealisere vedkommende. Selvfølgelig er det ulike mennesker jeg liker bedre enn andre, enten som kolleger, behandlere eller andre profesjonelle relasjoner. Men igjen synes jeg det er sunt å holde eventuelle følelser unna og i alle fall ikke ta hensyn til dem.

AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (1 time siden):

Jeg må si at dette er noe jeg aldri helt har forstått. Jeg synes det er sunt å holde eventuelle følelser man skulle utvikle for hjelpeapparatet på armlengdes avstand. Jeg går ut fra at når timen min med behandler er over, så tenker hun ikke mer på meg, og jeg tenker ikke på henne utover å gjøre de oppgavene jeg er satt til å gjøre. Akkurat som da jeg gikk på skolen, jeg deltok i timene og gjorde leksene mine. Husker at jeg hadde en naturfagslærer jeg syntes hadde pen rumpe, men det var mer en observasjon enn følelser. 

Hjelpeapparatet har som jobb å gjøre oss friske(re). Jeg ser ikke på det som naturlig å ha verken tilknytning utover det faglige plan, eller idealisere vedkommende. Selvfølgelig er det ulike mennesker jeg liker bedre enn andre, enten som kolleger, behandlere eller andre profesjonelle relasjoner. Men igjen synes jeg det er sunt å holde eventuelle følelser unna og i alle fall ikke ta hensyn til dem.

Det virker ikke som om du noen ganger prøver å forstå det heller. Du snakker alltid bare om hvor frisk du er som klarer å holde det på avstand, og om hvor usunt det er. Jeg blir mer og mer overbevist om at avstanden du har til følelsene dine er med på å opprettholde angsten din. 

Anonymkode: 292a2...eb3

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det virker ikke som om du noen ganger prøver å forstå det heller. Du snakker alltid bare om hvor frisk du er som klarer å holde det på avstand, og om hvor usunt det er. Jeg blir mer og mer overbevist om at avstanden du har til følelsene dine er med på å opprettholde angsten din. 

Anonymkode: 292a2...eb3

Det må være en balanse i alt, det er der vi feiler vi mennesker. 

nachnoo
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vil man som hovedregel alltid få en sterk tilknytning til behandler? Er det ønskelig eller et tegn på at pasient ikke respekterer behandler?

Det er bra for terapien om man føler en tilknytning.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (4 minutter siden):

Det er bra for terapien om man føler en tilknytning.

Takk. Men går det begge veier? At terapeut føler en forbindelse også? Eller er det uproft ?

nachnoo
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk. Men går det begge veier? At terapeut føler en forbindelse også? Eller er det uproft ?

Det er ikke uproft å ha en god følelse for pasienten. Det gjør blant annet at man skjerper seg. Jeg vil at mine pasienter skal føle at de er VIP. Jeg har positive følelser for nesten alle mine pasienter. De er fine mennesker.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (2 minutter siden):

Det er ikke uproft å ha en god følelse for pasienten. Det gjør blant annet at man skjerper seg. Jeg vil at mine pasienter skal føle at de er VIP. Jeg har positive følelser for nesten alle mine pasienter. De er fine mennesker.

Jeg sa akkurat til behandleren min i dag at jeg kjente på at terapien gir en "luksus-følelse". Å bli møtt, validert og sett på den måten en kan gjøre i terapi er veldig godt og litt skremmende (vanskelig å ta inn godheten).

nachnoo
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg sa akkurat til behandleren min i dag at jeg kjente på at terapien gir en "luksus-følelse". Å bli møtt, validert og sett på den måten en kan gjøre i terapi er veldig godt og litt skremmende (vanskelig å ta inn godheten).

De aller fleste vil synes det er godt at en annen bryr seg.

AnonymBruker
Skrevet

Det er forresten en meget fin innstilling å tenke på pasientene som VIP'er.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (9 minutter siden):

Hva med de "pasientene" du har her på forumet da?

Anonymkode: 38ce4...e98

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (11 minutter siden):

Bortsett fra de med joggebukser og tatoveringer, da, går jeg ut fra. 

nachnoo
Skrevet

Hva med de "pasientene" du har her på forumet da?

Anonymkode: 38ce4...e98

Hvorfor tror du jeg er her?

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (8 minutter siden):

Klart du er her fordi du bryr deg og fordi du har en brennende interesse for faget 🥰

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Bortsett fra de med joggebukser og tatoveringer, da, går jeg ut fra. 

Det er vel lov å ha preferanser for påkledning og stil? Jeg går ikke med joggeklær inne en gang😅

AnonymBruker
Skrevet

J

nachnoo skrev (25 minutter siden):

Jeg tviler på du er det du utgir deg for å være.

Anonymkode: 5a9d1...2a5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

J

Jeg tviler på du er det du utgir deg for å være.

Anonymkode: 5a9d1...2a5

Det er en random person med stort bekreftelsesbehov og det er utrolig at ingen andre gjennomskuer ham. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...